مسؤلان دست از سر کنکوری ها بردارند مقررات باید ۳ سال ثابت باشند
به گزارش کنکور هنر، مقررات کنکوری در سالهای اخیر به شکل مداوم تغییر کرده اند، موضوعی که داوطلبان کنکور را مضطرب کرده است، این در شرایطی است که قوانین این حوزه باید حداقل سه سال بدون تغییر باقی بماند.
خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ در اردیبهشت ماه و تیرماه ۱۴۰۴ برگزار می گردد. آزمون های سراسری به منظور پذیرش دانشجو در رشته های با آزمون دوره های روزانه، نوبت دوم، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی صورت می گیرد. کنکور سراسری هر ساله حدود یک میلیون نفر و چند میلیون خانواده را تحت الشعاع خود قرار می دهد و با قدمتی ۵۰ ساله یکی از مهم ترین رویدادهای کشوری است که از دوران دبیرستان تا خدمت سربازی داوطلبان متاثر از آن هستند. تغییرات شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی همگی خویش را در کنکور نشان می دهند و فضای علمی دانشگاه ها هم از آن تأثیر می گیرند. دانش آموزان بعد از ورود به دوره دبیرستان یا متوسطه به سبب تاثیری که نمرات این دوره در پذیرش دانشگاه ها دارد می کوشند شرایط درسی خود بهبود ببخشند و کتب و دروس و فصول حذفی اعلام شده را با دقت پیگیری کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند و در رشته دلخواه خود پذیرفته شوند. سرنوشت مبهم شورای سنجش و پذیرش در بین کشمکش میان مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از جانب مجلس شورای اسلامی مصوب شد و بر طبق این مصوب تصمیم گرفته شد که شورای سنجش و پذیرش دانشجو ایجاد شود و تمامی هماهنگی ها در مورد مقررات، روش پذیرش و نحوه تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش دانشجو و … توسط این شورا صورت گیرد. بر طبق این قانون، مقرر شده بود که اقدامات اجرایی همچون دفعات برگزاری آزمون، تاثیر قطعی و سهم سوابق تحصیلی، معدل و دیگر موارد اجرایی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین تکلیف شود اما بنابر دلایلی مبهم این مورد به یک کشمکش میان مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی بدل شد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۳ بالغ بر چندین بار قوانین کنکوری دستخوش تغییر شد!
تغییرات پیاپی مقررات کنکور سراسری با تصویب مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ مصوبه ای با عنوان «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید که عملا تغییرات عمده ای را در روند پذیرش دانشجو ایجاد کرد. در حالیکه داوطلبان سال ۱۴۰۰ خویش را آماده کرده بودند که نمره کنکور بالاتری کسب کنند و با جمع سهم ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در دانشگاه ها پذیرفته شوند با تغییرات گسترده ای روبرو شدند که افزایش سهم نمره کل سابقه تحصیلی را هدف قرار داده بود. در مصوبه ذکر شد برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ سهم ۴۰ درصدی و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و پس از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی به ۶۰ درصد با تاثیر قطعی افزایش پیدا کرد. این مسئله در همان زمان اعتراض خیلی از داوطلبان را بهمراه داشت اما نکته دیگری که برای سال پس از آن اعلام گردید منجر به اعتراضات بیشتری شد. در مصوبه تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) که تنها چند ماه پس از مصوبه اول به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید آمده بود که تغییرات مربوط دروس امتحان نهائی تا پیش از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع رسانی شود! این در حالی بود که در مصوبه قبلی بازه زمانی حداقل ۲ سال برای اطلاع رسانی عمومی درنظر گرفته شده بود. همینطور تغییر مهم دیگری که دو مصوبه شورا در عرض مدت چند ماه به اضطراب و نگرانی داوطلبان اضافه کرد، مبحث سهم سوابق تحصیلی بود که این دفعه در مصوبه جدید تا سال ۱۴۰۶ تصمیم گیری شد. در مصوبه جدید آمده بود: «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته های پر متقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ ۱۴۰۶ و پس از آن پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهائی خواهد بود.» از طرفی برگزاری دو بار در سال کنکور هم که از کنکور ۱۴۰۲ اجرایی شد از مهم ترین تغییرات دقیقه ۹۰ مقررات کنکوری بود. در مصوبه سال ۱۴۰۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیه سال ۱۴۰۱ مصوبه تصمیم بر آن شد که کنکور دو بار در سال برگزار گردد و نمره آن هم برای دو سال معتبر باشد. از کنکور ۱۴۰۲ این مورد اجرایی و یک نوبت در زمستان ۱۴۰۱ و یک نوبت در تابستان ۱۴۰۲ کنکور برگزار گردید. بعد از آن در سال ۱۴۰۳ مقرر شد که دو نوبت در اردیبهشت ماه و تیرماه برگزار گردد که آن هم اجرا شد، در سال ۱۴۰۴ هم مقرر شد که دو بار کنکور برگزار گردد که بر طبق این مصوبه ثبت نام انجام شده و مقرر است نوبت اول در اردیبهشت ماه و نوبت دوم در تیرماه برگزار گردد اما این موضوع هم باردیگر دستخوش تغییر شد و در ایام پایانی سال ۱۴۰۳ اعلام گردید که از سال ۱۴۰۵ باردیگر برگزاری کنکور به روال یک مرتبه در سال بازمی گردد! ضمن این که تغییراتی برای دروس پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۵ دریافت شد و همینطور تصمیم گرفته شد که نمرات هر سال فقط جهت همان سال معتبر باشند و به سبب مشکلات فراوانی که دو سال اعتبار نمره برای انتخاب رشته داوطلبان بوجود آورده بود، این تصمیم هم ملغی اعلام گردد. همه این تغییرات در حالی اتفاق افتاده است که داوطلب نمی داند هر لحظه با چه تصمیمی و از جانب چه نهادی مواجه می شود!
دکتر رضا محمدی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در اینباره به خبرگزاری مهر اظهار داشت: قوانین و مقررات باید قابلیت پیشبینی و برنامه ریزی باشند. به این مفهوم که متقاضیان ورود به آموزش عالی از زمان ورود به مقطع متوسطه باید بدانند در چه چارچوبی آزمون دهند. بعنوان مثال تأثیر سوابق تحصیلی به چه صورت است، تأثیر آزمون اختصاصی به چه صورت است. ما باید به متقاضیان فرصت برنامه ریزی بدهیم. وقتی می گوییم کنکور سراسری یک آزمون خطیر و سرنوشت ساز است پس این آزمون نیازمند برنامه ریزی دراز مدت است. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: بعنوان متولی امر سنجش معتقدم حداقل باید یک بازه زمانی سه ساله برای عدم تغییر مقررات و قوانین در حوزه کنکور درنظر گرفت. حتی معتقدم هر مقرره ای که برای کنکور و سنجش وضع می شود باید از سه سال قبل اطلاع رسانی شود نه این که یک سال قبل مقررات را وضع و همان زمان هم اطلاع رسانی نماییم. اما نکته مهم اینست که سازمان سنجش یک نهاد اجرایی می باشد و تحت الشعاع نهادهای سیاستگذار و قانونگذار قرار دارد. وی ضمن اشاره به تعدد نهادهای موثر در مقرره نویسی حوزه آموزش عالی خاطرنشان کرد: شاید ما جزء معدود کشورهایی باشیم که نهادهایی گوناگونی در حوزه سیاست گذاری و قانونگذاری ورود پیدا می کنند و بعضاً هم تناقضاتی میان سیاست گذاری و قوانین وضع شده وجود داشته باشد اما وقتی این امر به سازمان سنجش بعنوان متولی اجرایی می رسد، سازمان سنجش مبحث را صدمه شناسی و اعلام می کند که این مورد قابلیت اجرا ندارد به سازمان سنجش اعلام می شود یک راهی برای اجرا پیدا کنید! ما در سنجش همواره تلاش کرده ایم که بهترین راه را پیدا نماییم اما در نهایت خروجی این راه ها اینست که درصدی از متقاضیان و خانواده های آنها را ناراضی می کند و تحت الشعاع قرار می دهد.
پیشنهاد سازمان سنجش اینست که «شورای ملی تخصصی سنجش و پذیرش» در یک نهاد ایجاد شود و تمامی تصمیمات حوزه کنکور و آزمون ها در این شورا بررسی شود. تصمیمات با عنایت به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بررسی شده و بر مبنای آن تصمیمات بلند مدت اتخاذ شود محمدی اظهار داشت: پیشنهاد سازمان سنجش اینست که «شورای ملی تخصصی سنجش و پذیرش» در یک نهاد ایجاد شود که تمامی تصمیمات حوزه کنکور و آزمون ها در این شورا بررسی شود. تصمیمات با عنایت به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بررسی شده و بر مبنای آن تصمیمات بلند مدت اتخاذ شود. رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: حقیقت اینست که من خویش را جای یک متقاضی و خانواده اش می گذارم که ناگهان در بهمن ماه مصوبه سیاستها و ضوابط سنجش و پذیرش دانشجو یک مرتبه تغییر داده شد و بعد از آن در فروردین ماه هم یک مرتبه دیگر این مصوبه تغییر داده شد. باید به داوطلبان حق بدهیم که از این روند ناراضی باشند. خود آزمون سراسری اضطراب و استرس خاص خویش را دارد و از طرفی این تغییرات مداوم نگرانی فرد را بیشتر می کند. آیا فرد با این وضعیت روانی می تواند آزمون خوبی بدهد. وی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر سازمان سنجش آموزش کشور اینست که حداقل قوانین و مقررات حوزه کنکور و آزمون ها در مدت زمان سه سال قابلیت پیشبینی پذیری برخوردار باشد و این مدت به یک سال کاهش پیدا نکند. می توانیم دو دسته قوانین داشته باشیم یک دسته قوانین ثابت که اثرگذار هستند که برای آنها بازه زمانی حداقل سه ساله درنظر بگیریم. یک دسته دیگر هم رویه ها و روش ها هستند که میتوان برای آنها هم بازه زمانی یک ساله درنظر گرفته شود که در موقع خود به متقاضی اطلاع رسانی شود. متقاضیان ورود به آموزش عالی حق دارند مطالبه گر باشند محمدی اظهار داشت: مساله اصلی اینست که متقاضیان ورود به آموزش عالی حق دارند مطالبه گر باشند و ما باید بپذیریم که در مقابل آنها تکلیف داریم و باید به آنها پاسخگو باشیم. حالا چالش اصلی اینست که در مقرره نویسی حوزه کنکور متقاضیان و خانواده های آنها فراموش شده اند و باید به آنها حق بدهیم که گله مند و معترض باشند. خدمت نهائی کنکور برای متقاضیان عرضه می شود و باید با رفع این چالش بسمت کسب رضایت حداکثری حرکت نماییم. وی اظهار نمود: این چالش در زمینه اطلاع رسانی هم وجود دارد. متقاضی وقتی با اظهارنظرهای مختلف از حوزه های مختلف مواجه می شود گرفتار سردرگمی می شود. ما در سازمان سنجش تأکید داریم که وقتی به جمع بندی نهائی رسیدیم یک نفر آنرا به شکل خبر رسمی اعلام می کند تا داوطلب سردرگم نشود. اما متاسفانه در بعضی از مواقع هنوز مصوبه نهائی و ابلاغ نشده اشخاصی از سایر بخش ها آنرا منتشر می کنند که باعث تشویش اذهان متقاضیان می شود. امیدوارم در این عرصه به یک ثبات نهائی برسیم. به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، کنکور سراسری در کشور ما به تنهایی یک چالش برای داوطلبان و خانواده هایشان به حساب می آید و افراد موثر در حوزه سیاست گذاری و قانونگذاری این چالش را با تغییرات مداوم مقررات به چالش بزرگ تری بدل کرده اند این در شرایطی است که باید تغییرات را متوقف کرده و به اموری همچون کیفیت بخشی و هوشمندسازی امور سنجش و پذیرش دانشگاه ها بیشتر بپردازند.
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب