تئاتر فجر ۳۶ در آینه مهر

تی شرت های مختلف شرتولوژی، شهری كه تنها ۲ شهروند دارد

تی شرت های مختلف شرتولوژی، شهری كه تنها ۲ شهروند دارد كنكور هنر: شرتولوژی یكی از بحث برانگیزترین آثار روز هفتم سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود كه خود فستیوالی از تی شرت های دست دوم انباشته از شعارها، آرم ها و آیكون های مختلف بود.


به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، روز گذشته هفتمین روز از جشنواره سی و ششم تئاتر فجر در حالی برگزار گردید كه سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت برای آماده سازی دكور ۲ نمایشی كه مقرر است جمعه در این تالارها به صحنه بروند، اجرایی نداشتند. «نسخه آزمایشی» علی حاتمی نژاد از مشهد در تالار چهارسو، «شرتولوژی» ژروم بل از فرانسه در تالار سایه، «شلتر» امین میری در تالار قشقایی، «هذیان» مرتضی سخاوت دوست از دزفول در تالار سنگلج، «طبقه پایین خانه پدری» علی حیدری از آبادان در تالار هنر، «نهفت» محمد عباسی در تالار مولوی، «دام؛ كافكا» آرمین جوان در سالن سمندریان، «فهرست مردگان» رضا ثروتی در سالن ناظرزاده، «با كاروان سوخته» سیدحمید سجادی از رفسنجان در سالن انتظامی خانه هنرمندان، «آواز زنی در گورستان» از گچساران در تالار حافظ و «اپرای عروسكی خیام» بهروز غریب پور در تالار فردوسی نمایش هایی بودند كه شب گذشته در بخش گروه الف جشنواره به صحنه رفتند. نمایش «شرتولوژی» بحث برانگیز ترین اثر شب گذشته بود. نمایشی به كارگردانی ژروم بل كه یكی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر در حوزه مطالعات اجرا و كورئوگرافی است و تألیفات بسیاری در این زمینه داشته است. ژروم بل كه در رشته كورئوگراف تعلیم دیده است سال قبل هم برای برگزاری یك سخنرانی با عنوان «ژروم بل به روایت ژروم بل» در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به ایران آمده بود. «شرتولوژی» در سال ۱۹۹۷ در لیسبون شكل گرفته و تابحال در فستیوال های متعددی چون ادینبورگ حضور داشته است. این اثر نمایشی كه با استقبال مخاطبان همراه شد و در انتها نظرات متفاوتی را هم برانگیخت مردی را به نمایش می گذارد كه تیشرت های مختلفی را كه روی هركدام نوشته های متفاوتی نوشته شده روی هم بر تن دارد و در سه بخش مختلف كه بین هر كدام از آنها یك ویدئو از صحبت های كارگردان پخش می شود، این لباس ها را یكی یكی از تنش در می آورد و به گوشه ای می اندازد و تنها در بخش دوم از این رفتار، نوشته روی یكی از تیشرت ها را می خواند و یا با نت های موسیقی كه روی یكی دو تیشرت دیگر نوشته شده، می رقصد. «شرتولوژی» ابتدا قرار بود به مدت ۳۵ دقیقه به صحنه برود اما با اضافه شدن ۲ ویدئو به نمایش از مصاحبه كارگردان درباره یكی از آثار قدیمی ترش كه در سال ۹۴ اجرا شده بود، مدت زمان اجرا به یك ساعت افزایش یافت. این نمایش همان اندازه كه مینیمالیستی است، می تواند بازی گوشانه باشد. مبحث این نمایش در مورد ساختارها در گذر زمان و تصاویر در فضاست كه با استفاده از استقرار انسان ها و تی شرت ها در تركیب و چینش كنار یكدیگر و لباس پوشیدن و پدیدار شدن در مقابل انظار مخاطب بیان می گردد. این كار گفتگوی تكه تكه ای است از شعارهایی كه روی تی شرت هایی كه در همسایگی هم به سر می برند، نوشته شده است. تی شرت های دست دوم انباشته از شعارها، آرم ها، آیكون ها و تصاویری از فرهنگ سرمایه داری بین المللی منسوخ شده اند، شعارها برای محصولات یا ایده هایی كه خوب به یاد نمی آیند، شماره ها و تاریخ ها، جوك ها، چهره ها و هشدارها. «شلتر» نمایش دیگری بود كه شب گذشته در تالار قشقایی به صحنه رفت و میزبان سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و خانواده اش بود.
این اثر نمایشی نوشته ساناز بیان و كارگردانی امین میری است كه به معضلات زندگی كارتن خواب ها می پردازد و معضلات و چالش های مربوط به زنان و چرایی مسایل و مشكلات آنها را مطرح می كند. یكی دیگر از آثاری كه در هفتمین روز از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت نمایش «نسخه آزمایشی» از شهر مشهد بود. محمدرضا صولتی و سحر رضوانی بازیگران این اثر نمایشی بودند كه پیش از این در شهر مشهد اجرای عمومی داشته است. این اثر نمایشی به مساله تنهایی آدم ها و بی توجهی به یكدیگر و همینطور ترس از برقراری ارتباط در جوامع مدرن می پردازد. داستان نمایش درباره زندگی زوجی مستند ساز است كه یك روز متوجه می شوند شهر و كلا كشورشان از سكنه تهی شده و نمی دانند چه بر سر مردم جامعه آمده است. این ۲ تنها افراد شهر هستند و تلاش می كنند با این وضعیت كنار بیایند اما طولی نمی كشد كه تنهایی و ارتباط نداشتن با افراد دیگر به آنها فشار می آورد و سبب می گردد كه به جان هم بیفتند. «نسخه آزمایشی» تلاش دارد به این مساله بپردازد كه انسان ها تا چه اندازه به جامعه ای كه در آن زندگی می كنند وابسته هستند و زندگی بدون جامعه برایشان مشكلات روحی و روانی زیادی پدید می آورد. نمایش «فهرست مرگان» به كارگردانی رضا ثروتی هم كه در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت مورد استقبال بسیار زیاد مخاطبان قرار گرفت تا جایی كه تعدادی از تماشاگران با نشستن روی زمین و جلو سن تالار این نمایش را دیدند. این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «فهرست» اثر تادئوش روژه ویچ با ترجمه محمدرضا خاكی است و روایت رهبر اركستری است كه در صدد ساخت قطعه ای برای مردگان است؛ قطعه ای كه او را به انزوا می كشاند و با مردگانش مواجه می كند.

1396/11/05
14:02:18
5.0 / 5
4546
تگهای خبر: تئاتر , جشنواره , كارگردان , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر