كارگردان مستند با كنكور هنر مطرح كرد؛

فرح دیبا حضور در این مستند را نپذیرفت

فرح دیبا حضور در این مستند را نپذیرفت محمدحسین محمدی واله کارگردان مستند دموکتاتور بیان کرد که برای ساخت این مستند با مبحث حزب رستاخیز به فرح دیبا هم ایمیل زده اند اما او حضور در این مستند را نپذیرفته است.



محمدحسین محمدی واله کارگردان مستند «دموکتاتور» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند اظهار داشت: مستند «دموکتاتور» به بررسی حزب رستاخیز ایران، یکی از جنجالی ترین و پرحاشیه ترین احزاب سیاسی ایران پیش از انقلاب در دوره پهلوی دوم می پردازد. ایده مستند با عنایت به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکل گرفت و چون هسته مرکزی دموکتاتور را احزاب تشکیل می دادند، ناخودآگاه ما را به این سمت برد تا بتوانیم با پرداختن به حزب رستاخیز ایران، دموکراسی پهلوی دوم را بررسی نماییم.
وی اضافه کرد: در ابتدا سراغ پژوهشگرانی در این عرصه رفتیم همچون ایروان آبراهامیان، مظفر شاهدی و آقای خسرو معتضد، حتی به فرح دیبا یا حتی اردشیر زاهدی و خیلی از افرادی که در تأسیس حزب رستاخیز نقش داشتند، ایمیل زدیم اما هیچکدام قبول نکردند که در مستند ما حضور داشته باشند.
محمدی واله بیان نمود: در نهایت پژوهش های خویش را با عنایت به اسنادی که در این حوزه چاپ شده بود، شروع کردیم. ناگفته نماند که در راه پژوهش آقای سلطانی پژوهشگر مستند زحمات زیادی کشیدند تا بتوانیم حرف دقیقی بزنیم. پس از اتمام مراحل پژوهش فیلمنامه آماده شد و شروع کردیم به تدوین فیلم ولی کار رضایت بخش نبود و باردیگر تلاش کردیم فیلمنامه را بازنویسی نماییم تا این که پس از حدود ۶ ماه فیلمنامه دیگری به نگارش درآمد و این دفعه رضایت همه عوامل جلب شد تا همین فیلمنامه ساخته شود.
این کارگردان مطرح کرد: مستندهای تاریخی همیشه مشکل مصاحبه دارند چونکه در ایران به تجربه من، رجال سیاسی سخت مصاحبه می کنند و حتی حاضر نیستند جلوی دوربین بیایند مخصوصاً اگر مبحث حساس و پرحاشیه باشد. بالاخره پس از مشورت های فراوان تصمیم گرفتیم از هر طیف یک نماینده در فیلم داشته باشیم تا توازن در مصاحبه ها حفظ شود و حتی حرف کسی را به شخصه سانسور نکردم تا هیچ مصاحبه شونده ای بعدها نگوید حرف های مرا سانسور کردید. مسأله دیگری که در کار گریبان تیم ما را گرفت پیدا کردن آرشیوی در ارتباط با پیش از انقلاب بود؛ مساله ای که مستندسازان تاریخی و سیاسی همیشه با آن رو به رو هستند و با زحمات فراوانی به آن دست می یابند، مستند «دموکتاتور» هم از این قاعده مستثنی نبود.
محمدی واله اظهار نمود: البته که ما بسیار تلاش کردیم از آرشیوهایی استفاده نماییم که حداقل کم تر استفاده شده یا اصلاً استفاده نشده است همچون تصاویری از حزب ملیون و حزب مردم حتی ناصر عامری دبیر کل حزب مردم آورده ایم همین ها جذابیت های کار را بالا می برد چون که مخاطب برای نخستین بار است آنها را می بیند، ما در روایت مستند «دموکتاتور» تلاش کردیم از روایت خطی دوری نماییم و با چاشنی قرار دادن پیرنگ های فرعی قصه را جذاب نماییم تا مخاطب خسته نشود. قتل مشکوک ناصر عامری یکی از جذابیت های داستانی کار بوده یعنی هم کار را پر التهاب کرده است و هم قصه خوبی دارد و توانسته در دل قصه بنشیند. «دموکتاتور» در بیان حرفی مهم می باشد نادیده گرفتن مردم در هر دوره ای که باشد منجر به تغییر ریل سیاست ها خواهد شد و اگر مردم را وارد عرصه مشارکت سیاسی نماییم، می توانیم امیدی برای اصلاح جامعه داشته باشیم. در ابتدا عرض کردم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ما را به این سمت برد که در مورد دموکراسی فیلم بسازیم؛ «دموکتاتور» شاید تذکری برای امروز ایران باشد تا با توجه کردن به خواست ها و نظرات مردم بشود مسائل را حل کرد.
وی در انتها اظهار داشت: ماحصل «دموکتاتور» را باید این گونه بگویم؛ باید از تاریخ روز گذشته برای امروز درس و عبرت بگیریم وگرنه چه سود که ما تاریخ را روایت نماییم و همان اشتباه را تکرار.


منبع:

1401/05/01
11:38:43
5.0 / 5
420
تگهای خبر: پژوهش , دوربین , ساز , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر