كسانی كتاب درسی را می نویسند كه در عمرشان آنرا تدریس نكرده و معلم نبوده اند

كسانی كتاب درسی را می نویسند كه در عمرشان آنرا تدریس نكرده و معلم نبوده اند مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان با تاكید بر اینكه باید به معلم اعتماد نماییم، اظهار داشت: معلمان باید در تألیف كتب درسی نقش داشته باشند و الان اكثریت نقش ندارند. كسانی كتاب درسی را می نویسند كه در عمرشان آنرا تدریس نكرده و معلم نبوده اند.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، سید حمایت میرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان در ۱۷ اردیبهشت سال ۹۳ در خصوص اینکه بسیاری مشاغل گوناگون در کشور با زرق و برق، با جلوه گری های گوناگون وجود دارند که جایگاه همه اینها از شأن تعلیم و حرفه تعلیم بسیار پایین تر است؛ این را باید همه ما بفهمیم و درک نماییم زرق و برق و جلوه گری گوناگون وجود دارد... برای معلم احترام قائلیم، تکریم قائلیم، زیر بار منّت معلمیم؛ هم برای خودمان، هم برای فرزندانمان و عزیزانمان و کسانی که آینده آنها برای ما مهم می باشد. همه مردم در این جهت شریکند؛ همه زیر بار منّت معلمانیم. مطلب اصلی ما این است، اضافه کرد: فکر می کنم تنها کشوری باشیم که در زمینه معلم از نظر سند بالادستی مشکل نداریم.
وی افزود: به اندازه کافی قوانین و مقررات راجع به معلم و تکریم معلم با شکل های مختلف وجود دارد.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان با اعلان اینکه همه اسناد شامل برنامه پنج ساله، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صراحتا مشخص کردند، معلم موضوع تخصصی است و کانال جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان است اظهار داشت: قبلا هم اینگونه بوده، حالا هم اینگونه است و در آینده هم اینچنین خواهد بود. همین طور رئیس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان را هم رئیس جمهور یعنی عالی ترین مقام اجرائی کشور قرار دادند.
میرزاده با اعلان اینکه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای تامین قسمتی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی است که امکان توسعه آن بوسیله دانشگاه وجود ندارد اظهار نمود: یعنی به غیر از دانشگاه فرهنگیان یک جا مجوز دارد که از فارغ التحصیلان دانشگاه ها استفاده نماید و آن هم رشته هایی است که امکان توسعه شان نیست اما متأسفانه آموزش و پرورش در رشته هایی که جذب کردند یا انتظار ایجاد کردند، در دانشگاه فرهنگیان امکان تربیتش هست.
وی افزود: نه فقط در تهران و نه فقط در مرکز استانها بلکه در تمام شهرستان های کشور هم قبلاً دانشسرا و مراکز تربیت معلم وجود داشت و الان زیر پرچم دانشگاه فرهنگیان کار می کنند. ضمن اینکه امکانات تربیت معلم برای دوره ابتدایی، ۱۰۰ درصد، برای دوره متوسطه اول، ۱۰۰ درصد و متوسطه دوم هم ۱۰۰ دارند و هیچ شکی نیست.
میرزاده اضافه کرد: برای هنرستان های فنی و کاردانش، تنوع رشته آنقدر زیاد است که نه دانشگاه فرهنگیان و هیچ دانشگاه خاصی نمی تواند پرورش نیرو دهد چون هم تخصصی است وهم نیروی کمی نیاز دارد. ضمن اینکه ممکنست در مقطعی این رشته باشد و در مقطعی نباشد و ماده ۲۸ هم می گوید اگر جایی دانشگاه فرهنگیان نمی تواند تربیت نیرو کند، از این روش استفاده نماید.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان به وضعیت ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره نمود و اظهار داشت: مشکل این است که وزارت آموزش و پرورش از نیروهای خودش خوب استفاده نکرده و سازماندهی درستی انجام نداده و افرادی را به کارگیری کرده است که حالا قانون گفته است نیروهایی که به هر طریقی حق برایشان به وجود آمده است مانند سرباز معلم خرید خدمات، حق التدریس، آموزشیار نهضت باید تعیین تکلیف شوند.
وی با تاکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش به این نیروها نیاز ندارد، چرا سر کلاس فرستاده است اظهار نمود: بدین سبب قانونگذار مشخص کرده است که آموزش و پرورش می تواند تبدیل وضعیت کند و دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان بگذارد و استخدام کند و اگر نیاز هم ندارد، نباید به کار می گرفت.

معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم
وی افزود: در بند ۳ سیاست های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری نوشته شده است که معلم محور تحول است و بند ۶ هم تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی بر تاکید بر مشارکت معلمان است؛ اما باید اعتراف نماییم که معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم و معلم محوری را واقعا قبول نمی نماییم.
وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش کمبود معلم دارد بعنوان مثال چرا مهر سال قبل ۴۰ هزار معلم را بازنشسته می کند، در صورتیکه می تواند دو سال دیگر هم نگه دارد؟ اگر واقعاً کمبود معلم دارد، چرا از بازنشستگان که بسیاری از آنها آماده اند پول هم نگیرند و کمک به آموزش و پرورش کنند، استفاده نمی کند؟.
میرزاده افزود: چرا برای معلمان شاغلی که شرمنده زن و بچه شان به خاطر مسائل مالی هستند، اضافه تدریس بیشتری نمی گذارید؟ چرا برای کادر اداری که از معلم متخصص استفاده می شود به جایش از سرباز معلم استفاده نمی گردد. چرا دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان زیادی دارد و کارورزی دارند، از آنها استفاده نمی گردد. وقتی سرباز معلم می تواند برود تدریس کند، چرا از کسی که مقرر است سال بعد به مدرسه برود، استفاده نمی شود؟. می خواهم بگویم راهکارهایی هست که اگر معلمان را مشارکت می دادیم و از خودشان می پرسیدیم، مشکلی که الان داریم، دیگر نداشتیم.
وی درباره ۱۱ اصلاح قانون جذب نیروهای حق التدریسی، اظهار داشت: ممکنست ۱۱۱ بار این قانون اصلاح گردد، چرا؟ معلم مراجعه می کند، می گوید اگر آموزش و پرورش نیاز دارد، مرا استخدام کند و اگر نیاز ندارد، مگر می شود حقوق مرا ندهد؛ اینکه قانون نباید چند بار اصلاح می شد، حرف درستی است اما چرا شد به خاطر این است که یک عده جوان را آوردیم و وارد سیستم کردیم، از آنها استفاده می نماییم اما می گوییم به آینده ات امیدوار نباش. در اتاق دبیران، معلم چه رسمی، چه غیررسمی، می نشیند و دانش آموز به او به دید معلم نگاه می کند اما نمی داند که تفاوت از زمین تا آسمان است. حق التدریسش را نگرفته است.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان اضافه کرد: فامیل، آشنا، دوست، پارتی، با نامه یا تلفن نماینده، به هر طریق ممکن و هر کسی که سبب شده است، عده ای جذب شدند و در آنها امید به وجود آمد اما حداقل قانون کار را حقوق ندادیم. پس مجلس مجبور شد که این قانون را وضع کند. امیدواریم از این بعد از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب صورت گیرد.
وی با اعلان اینکه شکاف عمیقی بین اداره و مدرسه وجود دارد، اظهار داشت: دوستانی که در اداره و مسئولیت ستادی آموزش و پرورش هستند، خیلی ها با مدرسه بیگانه هستند و درد اصلی مدرسه را نمی دانند؛ این در حالیست که افرادی که در مدرسه هستند، می دانند راهکار مشکل کمبود معلم چیست؟ قانون دست مدیر را باز گذاشته و متناسب با شرایط اقدام می کند.

نمی شود در خیابان قرنی نشست و برای همه جای کشور نسخه نوشت
میرزاده اضافه کرد: نمی گردد در خیابان شهید قرنی نشست و برای تک تک نقاط کشور نسخه نوشت. کسی که اینها را ندیده، در مدارس نبوده و لمس نکرده است، نمی تواند؛ در همین آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر کسی بود که نه مدیر، نه معلم و نه در مدرسه بود بلکه از بیرون آمده و قائم مقام شده بود.

کسانی کتاب درسی را می نویسند که در عمرشان آنرا تدریس نکرده و معلم نبوده اند
این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه باید به معلم اعتماد نماییم، اظهار داشت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند و الان اکثریت نقش ندارند. کسانی کتاب درسی را می نویسند که در عمرشان آنرا تدریس نکرده و معلم نبوده اند. یعنی در برنامه هایی که تحمیل می نماییم، به معلمان اعتماد نکردیم و چون ظرفیت ها و مدارس را نمی شناسیم، برنامه هایی تدارک می بینیم که نخستین مخالفش، معلمان هستند در صورتیکه می خواهیم اجرا کنند.
وی با اعلان اینکه امیدوارم روزی برسد که در صدا و سیما برنامه ای راجع به حقوق معلم و مسائل مالی و معیشتی او مطرح نشود و آن روز آغاز منزلت معلمان است اظهار نمود: وزارتخانه هایی هستند که در طول تاریخشان یک دفعه هم راجع کارمندشان صحبت نشده است.
میرزاده درباره تدوین لایحه رتبه بندی معلمان اضافه کرد: در بند ۳ـ۷ سیاست های کلی تحول، موضوع رتبه بندی را آورده است و ۹ سال پیش هم در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است ولی حالا آموزش و پرورش در حال تدوین است.



1399/07/19
11:41:03
5.0 / 5
676
تگهای خبر: اجرا , تحصیل , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر