هفت روز سیما در مهر؛

تمدید مأموریت مختار برای محرم۹۹

تمدید مأموریت مختار برای محرم۹۹ به گزارش كنكور هنر اعلام بازپخش سریال مختارنامه در روزهای محرم، رسانه ای شدن یك اختلاف درون خانوادگی سیما و صریح تر شدن موضع گیری درباره نظارت تلویزیون بر فضای مجازی از مهمترین رویدادهای این هفته بود.



خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که در انتها هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می پردازد.
در این بسته خبری هفتگی سعی کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۳۰ مرداد می توانید با پنجاه و یکمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ داوود میرباقری
حالا حدود یک دهه است که از پخش «مختارنامه» یکی از جدی ترین سریال های تلویزیون که مستقیماً به قیام امام حسین (ع)، واقعه کربلا و تاریخ و جغرافیای این حماسه می پردازد، گذشته است. سریالی به کارگردانی سیدداوود میرباقری که در بستر روایی قیام مختار دست به واکاوی دراماتیک «میراث عاشورا» زده بود و دستاوردهایش تا به امروز هم گویی هنوز تازه است و راهگشا.
داوود میرباقری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون است که در این سریال بخشی از ارزش های فرهنگی و اجتماعی برآمده از تاریخ معنوی و مذهبی قیام امام حسین (ع) را به تصویر کشیده است.

میرباقری سازنده سریال هایی چون «امام علی (ع)»، «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» است که با کلام و معنایی که در سریال هایش به نظم و تصویر درآورده شور و شعور را با هم تلفیق کرده و برای همین است که باآنکه در این یک دهه هر سال «مختارنامه» در روزهای محرم و صفر در شبکه های مختلف تلویزیونی بازپخش شده است اما دیالوگ ها و معنا و گفتار آن گویی هنوز به ورطه تکرار نرسیده و حتی باآنکه با شوخی های هر باره مخاطبان در فضای مجازی به استقبال بازپخش محرمی آن می رویم، واقعیت این است که بازهم این مجموعه در بین ارزشمندترین محتواهای عرضه شده در روزهای محرم از آنتن تلویزیون جای می گیرد و به تعبیری می توان آنرا جزو تکراری های محبوب تعدادی از مخاطبان سیما قرار داد.
اگرچه تلویزیون در ساخت سریال هایی مشابه «مختارنامه» یا حتی «شب دهم» و یا «سفر سبز» و دیگر مجموعه های موثر و پرمخاطب مناسبتی در سال های اخیر کم کاری کرده است اما با این وجود ماندگاری این سریال ها بخصوص «مختارنامه» ثابت کرده است که هنوز هم تماشایشان برای مخاطبی که در هوای محرم به دنبال معنایی برآمده از یک روایت نمایشی و دراماتیک است نه تنها چیزی کم ندارد که در مواردی ارزش افزوده ای دو چندان هم پیدا کرده است. برهمین مبنا سال جاری هم بخشی از مأموریت مهم غنای آنتن سیما در روزهای محرم بر دوش «مختارنامه» است.
داوود میرباقری سازنده سریال های مهم تاریخی این روزها درگیر ساخت «سلمان فارسی» و تثبیت برگ زرین دیگری در تاریخ سریال سازی تلویزیونی است. سریال هایی که از انسانیت تا الوهیت از آزادگی تا تسلیم در مقابل حقانیت و از خودسازی فردی تا حرکت و مبارزه های جمعی را در برمی گیرد و همه اینها را در قاب هنر و تصویرسازی هایی زیباشناسانه عرضه می کند.
امسال هم بعضی از شبکه های تلویزیونی مقرر است «مختارنامه» را پخش کنند و باآنکه بازپخش این سریال با مزاح و طنازی هایی هم روبرو شده است اما هنوز هم هستند مخاطبانی که محرمشان با حال و هوای «مختارنامه» جان می گیرد و برنامه می ریزند تا حتی در زمان بازپخش هم تماشای هیچ قسمتی را از دست ندهند.
حاشیه هفته؛ اختلافاتی که باید در خانه می ماند!
هفته ای که گذشت برنامه سازان دو برند مهم صداوسیما در سال های اخیر یعنی «جهان آرا» و «ثریا» دست به افشاگری هایی در فضای مجازی ضد روابط عمومی صداوسیما زدند؛ از یک طرف وحید یامین پور طی سلسله توئیتی اعلام نمود که یک کارمند روابط عمومی صداوسیما برای تخریب منتقدان به چند صفحه اینستاگرامی و کانال تلگرامی پول پرداخت کرده و یکی از این کانال ها با شکایت، عذرخواهی کرده و گفته است برای انتشار اخبار کذب ضد «جهان آرا» و «ثریا» پول دریافت کرده است، از طرف دیگر محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سیما هم ضمن تکذیب اصل این مدعا، خبر از پیگیری قضایی آن داد!
یامین پور در پست اینستاگرامی خود علاوه بر این ادعا توضیحی هم نسبت به آرشیو برنامه «جهان آرا» در تلوبیون داد که از این سایت حذف شده بود و حالا مدیران صداوسیما به او گفته بودند که بی خبر هستند و ناخواسته بوده است.

حذف آرشیو برنامه های «جهان آرا» پس از گفتگوی پرویز فتاح با برنامه «نگاه یک» در شبکه یک رخ داد و حاشیه هایی پیاپی را رقم زد.
این جدل ها ادامه یافت تا اینکه محسن مقصودی تهیه کننده و مجری برنامه «ثریا» هم وارد میدان شد و او هم در فضای مجازی عنوان نمود که اگر به این ابهامات در مورد خبرسازی و هزینه کردن ضد برنامه های «ثریا» و «جهان آرا» پاسخ داده نشود مدارک خویش را منتشر خواهدنمود. وی البته اطلاع داد که منتظر است روال قانونی شکایت به دادگاه و حراست و حراست سازمان به نتیجه برسد.
«ثریا» و «جهان آرا» دو برنامه مهم و موثر تلویزیون برخاسته از جبهه انقلاب بودند که جریان سازی های مهمی را هم در بعضی موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… به راه انداخته اند. این دو برنامه در امتداد تولیدی شدن بعضی از برنامه های تلویزیون از حالت زنده درآمدند و مقرر شد به شکل تولیدی روی آنتن بروند. اما سازندگان این دو برنامه با پخش غیر زنده این برنامه ها چالش هایی داشتند و به آن تن ندادند.
طی این مدت مباحث مختلفی از سوی محسن مقصودی و وحید یامین پور برای تولیدی شدن این برنامه ها عنوان شد و هر یک، فشارها نسبت به تولیدی شدن برنامه را بیشتر از سمت خود صداوسیما دانسته بودند و روابط عمومی صداوسیما هم در همین باره پاسخ هایی ارائه نمود.
با این حال چالش به وجود آمده میان برنامه سازانی از جنس یامین پور و مقصودی با سازمان صداوسیما محصول یک اختلاف و سوءتفاهم درون سازمانی است و ای کاش قبل از گسترده شدن دامنه آن به فضای مجازی و به تبع افکار عمومی، با تمهید دلسوزان رسانه ملی در درون خانه مرتفع می شد و بی جهت تبدیل به یک هزینه برای هر دو سوی ماجرا نمی شد.
اتفاق ویژه؛ ارشاد بالاخره به «تفویض» تن می دهد؟
طی چند ماه اخیر حرف و حدیث های بسیاری بر سر چالش نظارت بر فرایند تولید محتوا در شبکه نمایش خانگی و بخصوص بسترهای مجازی آن، میان فعالان رسانه ای و حتی برنامه سازان و تهیه کنندگان این حوزه در جریان بود که مهمترین محور این مباحث بلاتکلیفی این حوزه و نبود اظهارنظر صریح از جانب مسؤلان امر بود. به خصوص که با مطرح شدن تفویض اختیار وزارت ارشاد در این عرصه به زیرمجموعه های سازمان صداوسیما، این ابهام پررنگ تر هم شده بود و به جای موضع گیری مدیران ارشاد و یا صداوسیما این رسانه ها بودند که به گمانه زنی های مختلف پرداختند و نقاط قوت و ضعف این تفویض اختیار از ارشاد به صداوسیما را با فرض قطعی بودن آن به بحث گذاشتند.
با این حال طی هفته اخیر تولید یک برنامه ترکیبی در شبکه خانگی سبب شد مسؤلان ارشاد، ساترا و حتی مجلس وارد میدان شوند و به شکل صریح تر و شفاف تر مواضع خود دراین زمینه را تشریح کنند؛ اتفاق مبارکی که لااقل اختلاف نظر موجود میان دستگاه های نظارتی که ریشه بلاتکلیفی در این عرصه طی ماه های اخیر بوده است را عیان کرد.
صدور پروانه ساخت از سوی سازمان سینمایی برای برنامه «همرفیق» که قرار بود با اجرای شهاب حسینی و برای عرضه از پلت فرم های مجازی به تولید برسد، سبب شد مسؤلان و نهادها یکی بعد از دیگری از در واکنش درآیند. این موضع گیری ها از آن جهت حائز اهمیت بود که پیشتر و با وجود انتشار برخی خبرهای غیررسمی درباره برنامه های مشابه عادل فردوسی پور و رامبد جوان در فضای مجازی همه مسؤلان سکوت کرده و هیچ اطلاع رسانی شفافی دراین زمینه صورت نگرفت.
با این حال پس از صدور مجوز «همرفیق» از جانب سازمان سینمایی، ابتدا مسؤلان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا» به شکلی رسمی بیانیه دادند و حتی معترض شدند که این صدور مجوز در حیطه اختیارات و صلاحیت ساترا است نه سازمان سینمایی. پس از آن هم محمدمهدی طباطبایی نژاد از سوی سازمان سینمایی به موضع گیری رسمی در این زمینه پرداخت و بیان کرد که شورای عالی فضای مجازی باید مصادیق صوت و تصویر فراگیر را مشخص نماید و تا معلوم شود آیا صداوسیما می تواند بر تولیدات و محتوای خانگی نظارت کند یا خیر؛ او صراحتاً این مسئولیت را در حوزه اختیارات سازمان سینمایی دانست.
با این همه اما هرچند نمایندگان هر دو سوی ماجرا یعنی ارشاد و صداوسیما به صراحت موضع خویش را اعلام نمودند اما مهم تر از موضع گیری ساترا و سازمان سینمایی، ورود مستقیم و صریح حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ماجرا اهمیتی دوچندان داشت؛ چه اینکه با وجود ادعای متناقض مدیران ارشاد و صداوسیما درباره مسئولیت خود دراین زمینه، حرف آخر با نهاد «قانون گذار» است و موضع گیری رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس را می توان فصل الخطابی برای زاویه ورود «قانون» به این ماجرا قلمداد کرد.
آقاتهرانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم و در واکنش به موضع گیری متقابل مدیران ارشاد و ساترا، ابتدا از نبود نظارت درست روی سریال های شبکه نمایش خانگی انتقاد نمود و از اینکه «محتواها سنخیتی با "هنجارهای فرهنگی" و "سلامت فرهنگی جامعه" ندارد.» گلایه نمود و در ادامه با همین دلیل خیلی صریح و قاطع اظهار داشت: «مسئولیت اعطای مجوز به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما است و به نظرم تکلیف این مساله کامل روشن شده است و مدیران ارشاد و سازمان سینمایی هم حتی می دانند که از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز به محصولات شبکه نمایش خانگی و نظارت محتوایی بر این محصولات از مسیر ارشاد و زیرمجموعه های این وزارتخانه، نمی گذرد و تصمیم گیری برای اعطای مجوز کاملاً در اختیار سازمان مقررات است.»
آقاتهرانی همینطور اخطار داده است «تصمیم بر این شده است مرجع صدور مجوز، سازمان مقررات باشد؛ نه سازمان سینمایی. مجلس بنا به وظیفه ذاتی در خصوص نظارت بر حسن اجرای قوانین، حتما در مقابل نادیده گرفتن این تصمیمات قانونی، خواهد ایستاد و نهادها را ملزم به عمل به مُرّ قانون خواهدنمود.»
باید دید آیا کمیسیون فرهنگی مجلس با همین صراحت در آینده نزدیک مبادرت به بررسی و نهایی کردن قانون جامع صداوسیما که نظارت بر فضای مجازی تنها یکی از سرفصل های آن است، می کند و در آینده نزدیک شاهد طرح این قانون در صحن علنی مجلس خواهیم بود؟
سینما در سیما؛ تلویزیون چرا فیلم های را تبلیغ نمی کند؟
یکی از مسایل مورد پیگیری ما طی چند وقت گذشته و از زمانیکه اکران آنلاین در سینمای ایران به جریان افتاد خلا همکاری تلویزیونی در این راه و حمایت نکردن از فیلم های سینمای آنلاین با پخش تیزر بود. در این راستا تنها فیلمی که در اکران آنلاین آن هم به صورتی محدود تیزرهایش پخش گردید «خروج» ابراهیم حاتمی کیا بود و باقی فیلم ها نتوانستند از این ظرفیت تلویزیونی برای تبلیغ و معرفی خود سود ببرند.
غلامرضا موسوی دبیر شورای عالی تهیه کنندگان طی نامه ای که همین هفته خطاب به عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما منتشر گردید بابت عدم پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم های در حال اکران سینمای ایران گلایه نمود که در بخشی از نامه اش آمده است: «شورایعالی انتظار دارد با پخش آگهی با حجم مورد قبول، آن هم به صورت تعدادی و نه ریالی، بار دیگر فرصتی فراهم کنید که مردم از سیمای کشورشان با فیلم های روی پرده سینماها آشنا گردند و نه از راه سیماهای خارج از کشور.» موسوی همینطور عنوان نمود که این اقدام جدا از معرفی فیلم ها، به ارتزاق ۱۵ هزار خانواده فعال در سالن های نمایش هم می تواند کمک نماید.

به فاصله کوتاهی از وی حسین فرحبخش هم نامه دیگری را با ادبیات تندتری خطاب به علی عسکری منتشر و مشخصاً با نام آوردن از مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی خواهان نمایش تیزرهای فیلم خود «زن ها فرشته اند ۲» شد.
فارغ از موضع به حق شورای عالی تهیه کنندگان و ضرورت حمایت بیشتر تلویزیون از فیلم های سینمایی در حال اکران چه بر پرده سینماها و چه در فضای مجازی، حسین فرحبخش در حالی خواستار پخش تیزرهای فیلم خود شده است که توزیع برخی تیزرهای این فیلم در شبکه های اجتماعی هم سبب حیرت بسیاری شد و ضعف و ابتذال آن با انتقادات بسیاری مواجه گردید.
عباس مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی صداوسیما که اهل مصاحبه و موضع گیری های صریح و رسمی نیست اتفاقاً سال قبل در همین باره و در پاسخ به انتقاد مشابهی از جانب کارگردان یکی از فیلم های در حال اکران، موضع اصلی سازمان صداوسیما را مشخص و با اشاره به کمیته سینمایی اداره کل بازرگانی صداوسیما و با مصداق آوردن از یکی از فیلم هایی که به آن تیزری تعلق نگرفته بود، اظهار داشت: «تبلیغ فیلم هایی فاقد پیام های اخلاقی و ارزشی و مملو از شوخی های سخیفی که بنیان خانواده را هدف قرار می دهد در قاب تلویزیون که رسانه ای عمومی است، جایی ندارد.» موضعی که پس از یک سال بنظر می رسد پاسخی شفاف به نامه سرگشاده فرح بخش هم شمرده می شود.
پیشنهاد هفته؛ «چهل تیکه» با حال و هوای محرمی
یک روز بیشتر تا شروع ماه محرم نمانده است اما تلویزیون هنوز برندها و برنامه های شاخص این ماه را اعلام نکرده است البته شورای معارف سیما که مرجع اصلی تصمیم گیری درباره رویکردهای تلویزیون در چنین مناسبت هایی است به صورت کلی از دستورالعمل ها و سیاست های اصلی تلویزیون در این ایام اطلاع داده است که چگونه سراغ پخش مراسم های مذهبی و عزاداری ها خواهند رفت یا چه ویژه برنامه هایی دارند.
همچنین مرکز سیمافیلم هم بدون بیان دقیق تاریخ پخش سریال های جدید از چند مجموعه تلویزیونی در همین راستا اطلاع داده است.

با این حال یکی از مجموعه هایی که در شب های محرم می توانید به تماشای آن بنشینید مجموعه گفتگومحور «چهل تیکه» با اجرای محمدرضا علیمردانی و کارگردانی الهام حاتمی است. این مجموعه که به گفتگوهای خاطره انگیز و نوستالژیک با هنرمندان و چهره ها می پردازد در فضای محرمی سراغ بازیگران، مجریان و چهره هایی می رود که بیشتر در فضاهای مناسبتی کار کرده اند و یا با سریال هایی چون «مختارنامه»، «شب دهم» و… به شهرت و محبوبیت رسیده اند.
«چهل تیکه» که طبق روال هفته گذشته هر شب ساعت ۲۳ با اجرای محمدرضا علیمردانی روی آنتن می رود تدارک ویژه ای برای این ایام دیده است و میهمانان متنوعی را هم دعوت کرده است.
از جمله مهمانانی که مقرر است در این شب ها در قاب جادو و در مقابل علیمردانی ظاهر شوند می توان به امرالله احمد جو کارگردان «روزی روزگاری»، حسن سلطانی مجری تلویزیون در مناسبت ها و روزهایی چون رمضان، حبیب دهقان نسب، جعفر دهقان، پرویز فلاحی پور، محمد رضا سرشار، کاظم هژیر آزاد و حاج صادق آهنگران اشاره نمود.

1399/05/31
12:26:16
5.0 / 5
1082
تگهای خبر: آنلاین , اجرا , بازیگر , پروانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر