عدم گردنگیر خرید لباس فرم جدید برای مدرسه

عدم گردنگیر خرید لباس فرم جدید برای مدرسه به گزارش كنكور هنر مدیركل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره تهیه لباس فرم مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: باتوجه به شرایط موجود نیازی به تهیه لباس فرم نیست. با همه مشكلاتی كه در روزهای كرونا برای مردم ایجاد شده، درست این است كه ما دیگر مشكل جدیدی برای مردم ایجاد نكنیم.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، نورعلی عباسپور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اعلان اینکه خانواده و انجمن های اولیاء و مربیان باید متناسب با شرایط موجود نقش آفرینی کنند اظهار داشت: حالا عملا مدیریت آموزش در درون خانواده اتفاق می افتد و مدرسه پشتیبان است.
وی ادامه داد: انجمن های اولیاء و مربیان حلقه واسطی میان مدرسه و خانواده هستند و سعی کردیم برنامه ها را بوسیله انجمن ها به خانواده ها منتقل نماییم.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعاملات انجمن های اولیاء و مربیان با خانواده ها بیشتر است و اغلب مدارس گروه هایی را با حضور انجمن ها تشکیل دادند و می کوشند که خانواده ها را بیشتر وارد کارهای آموزشی کنند اظهار نمود: قبلا شرایط اینگونه نبود که خانواده ها بخواهد تا این حد ورود کند اما حالا الزامی برای مشارکت خانواده ها به وجود آمده است.
عباسپور پیرامون گلایه هایی در خصوص مقاومت برخی مدارس در بازگرداندن مبلغ باقیمانده هزینه سرویس مدارس در سال تحصیلی گذشته اظهار داشت: هم از طرف حوزه ارزیابی عملکرد و هم حوزه انجمن اولیاء و مربیان دو مرتبه بخشنامه مربوط به مدارس ابلاغ گردیده است. حتی اگر شرایط عادی باشد روزی که دانش آموز از سرویس استفاده می نماید باید هزینه اش را پرداخت کند. منظور روزهایی است که فعالیت آموزشی در جریان است.
او همینطور درباره اینکه چرا به شکایات اولیاء بابت هزینه سرویس مدارس اهمیتی داده نمی شود؟ اظهار داشت: در هر منطقه ای مرکز رسیدگی به شکایات مستقر هستند و اگر تخطی شود باید رسیدگی کنند. اگر مدیر مدرسه پول سرویس را برنگرداند، تخلف است. ما گفتیم روزهایی که دانش آموز از سرویس بهره برده کسر شود و مابقی عودت داده شود.
عباسپور افزود: پول های مربوط به سرویس و هزینه حمل و نقل در حساب مدرسه است. خانواده مبلغ را به حساب مدرسه واریز می کند و مدرسه باید مبالغ اضافی را عودت دهد.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه مراکز رسیدگی به شکایات در هرمنطقه به موضوع رسیدگی میکند عنوان کرد: شکایات بوسیله پرتال آموزش و پرورش هم قابل رسیدگی است و ظرف یک هفته پاسخ داده می شود.
عباسپور افزود: ما رسما ابلاغ و بخشنامه کردیم که همه مدیران موظف می باشند این مبلغ را برگردانند که این بخشنامه به صورتی سند و ضمانت رسمی است. به همه مدیران مدارس تاکید می نماییم بازنگرداندن این پول تخلف است؛ بدین سبب هیچ مدرسه ای حق ندارد این چنین اقدام نماید و اگر چنانچه با اولیای دانش آموز حساب و کتاب مالی دارد می تواند با جلب رضایت خانواده در موارد دیگری مانند فوق برنامه لحاظ کند و اگر توافقی صورت نگرفت باید این مبلغ را عودت دهد.
وی درباره تهیه لباس فرم مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: باتوجه به شرایط موجود نیازی به تهیه لباس فرم نیست. با همه مشکلاتی که در روزهای کرونا برای مردم ایجاد شده، ما دیگر مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نکنیم. وزیر نیز چندبار دستور داده که اگر خلاف این مساله صورت گرفت حتما پیگیری شود.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: طبق بخشنامه اجرایی مدرسه، تصمیم گیری درباره لباس فرم با شورای مدرسه است. شورای مدرسه صلاحیت تصمیم گیری در این زمینه را دارد؛ با این وجود سیاست وزارتخانه این است که اگر جایی وضعیت سفید است هم دانش آموز از لباس فرم سال قبل استفاده نماید. هیچ گونه الزامی برای خرید لباس فرم جدید نیست.
وی درباره توقعات مالی مدارس از اولیاء نیز اظهار داشت: در ابتدا باید تاکید کنم که مطالبه گری اولیاء بسیار مهم می باشد. یعنی این مطالبه گری می تواند مسیری را تغییر دهد. انتظار این است که خانواده در مسئله تعلیم و تربیت که یک موضوع اساسی است مطالبه گر باشد و سطح حضور انجمن و خانواده نباید در حد مسائل مالی تقلیل یابد.
عباسپور اضافه کرد: در تلاشیم در بازبینی بخشنامه اجرایی مدارس، نقش حاشیه ای انجمن ها در همکاری و مشارکت را به تصمیم گیری تبدیل نماییم و انجمن ها مطالبات خانواده ها را اجرایی کنند.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از لباس رسمی در کلاس درس اظهار داشت: هر رفتاری جا و مکانی دارد. باید متناسب با نقش هایی که داریم رفتار نماییم. به نفع پدر و مادر هم هست که دانش اموز با لباس رسمی سرکلاس بنشیند و از طرف دیگر حریم دانش آموز و معلم در ارتباط های تصویری حفظ شود. منظور لباس فرم نیست، بلکه لباس عرفی رسمی است.
وی ادامه داد: باید دانش آموز احساس کند در کلاس رسمی حضور دارد. گاهی اوقات ممکنست مدرسه ای کج سلیقگی کند و نتواند خانواده را اقناع کند. نوع لباس پوشیدن هم جنبه تربیتی دارد و هم شادی بخش باشد و هم نظم را گوشزد کند.
عباسپور با اعلان اینکه در دنیا هم مرسوم می باشد که لباس یکدست در مدرسه پوشیده شود که پشتوانه نظری دارد اظهار داشت: لباس فرم هویتی هم به دانش آموز می دهد و همه می دانند وی دانش آموز است. برخوردهای تند نتیجه منفی دارد و مدارس باید بتوانند خانواده را اقناع کنند.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بچه در مدرسه الزامات رفتاری دارد که در منزل نیست. رابطه اولیاء با بچه ها رسمی نیست و اینکه چه ساعتی سرکلاس بنشینند و.... مشکلاتی را برای خانواده ها به وجود آورده است.
وی درباره موانع فعالیت انجمن اولیاء و مربیان اظهار داشت: مهره کلیدی مدیر مدرسه است و نگرش وی مهمست و مبنای انتخاب و انتصاب مدیر و یکی از فاکتورهای آن هم باید همین باشد که مدیر نگاه مشارکت پذیر و مشارکت جو داشته باشد.
عباسپور اضافه کرد: اصلاح موارد قانونی و ساختاری مهم می باشد. بتازگی بخشنامه اجرایی مدارس در حال بازبینی است و سعی کردیم حضور پررنگی داشته باشیم. در وظایف و اختیارات انجمن ها بر نقش همکاری تاکید گردیده است که در فوق برنامه ها و مباحث مالی و... کمک کنند. سعی کردیم نقش تصمیم گیری نیز برای اولیاء قائل شویم. در این صورت انجمن ضمانت اجرایی بالایی خواهد داشت که می تواند درباره موارد مختلف تصمیم بگیرد.
وی افزود: انجمن اولیاء باید استقلال داشته باشد. اگر استقلال عمل را داشته باشد می تواند موثر واقع شود. در این بازبینی که باید به صحن شورای عالی برود پیشنهادات خودرا ارائه کردیم که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه دو هفته گذشته وزیر خواست مواردی که طی یک سال آتی قابل حل است را مطرح و دنبال نماییم اظهار داشت: یکی از مواردی که مطرح کردیم این بود که انجمن اولیاء در انتخاب مدیر مدرسه یک امتیاز و رای داشته باشد. نمی توانیم اولیاء را نادیده بگیریم. اصل کار خانواده است. اگر یک مدیر واجد شرایطی باشد که همه عوامل را ببیند و ساماندهی و راهبری کند بسیار مهم می باشد. در سند تحول آمده است که خانواده ها باید در تمام مراحل سیاست گذاری تا اجرا نقش داشته باشند.
وی افزود: در حال تهیه منشور حقوق خانواده هستیم. مهمست که خانواده ها هم مطالبه گر باشند و مسئولان به دنبال آن باشند که متناسب با مطالبه ها سیاست گذاری کنند.
عباسپور با اعلان اینکه در دوران کرونا نقطه نظرات اولیاء را دریافت کردیم و به تصمیم گیرندگان منتقل کردیم اظهار داشت: انتقاداتی درباره شبکه شاد عنوان شد در صورتیکه کسی که برمسند تصمیم گیری نشسته باید همه جوانب را ببیند. باید لطمه های یک تصمیم را هم ببینید. ما مکان امنی برای خانواده ها می خواهیم. حالا بسیاری مشکلات شبکه شاد رفع شده و الان آمادگی بیشتری برای استقبال از مهر ماه به وجود آمده است.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، محمدعلی اسماعیل زاده، مدرس دانشگاه و فعال نظام آموزشی نیز درباره کارایی انجمن اولیا و مربیان اظهار داشت: تجربه ای که طی سالیان گذشته داشته ام این بوده است که هرجا مدیر مدرسه همراه بوده فضا باز بوده است اما هرجا نگاه مدیر مدرسه به انجمن اولیا و مربیان، نگاه قلک بوده است کار پیش نرفته است.
وی با اشاره به موانع پیش روی انجمن اولیاء و مربیان برای مشارکت فعالتر در امور مدارس اضافه کرد: ساختار است که رفتارها را مشخص میکند. مدیر مدرسه در این ساختار چگونه انتخاب می شود؟ در آموزش و پرورش ایران موضوعی به نام «نماینده مجلس» وجود دارد که به دلایلی به آموزش و پرورش چشم دارد و به محض اینکه انتخابات برگزار می گردد نمایندگان مجلس با همدیگر لابی می کنند که رئیس آموزش و پرورش استان عوض شود و بعد در سطوح دیگر برای تغییرات فشار می آورند.
اسماعیل زاده افزود: این امر به دلایلی برایشان مهم می باشد. اینکه مدیر مدرسه مشارکت پذیر باشد درست است، اما این مدیر طبق کدام ساختار تعیین شده است؟ او جوابگوی کسانی است که او را انتخاب نموده اند نه انجمن اولیا و مربیان.
این مدرس دانشگاه و فعال نظام آموزشی با اعلان اینکه یک بار چند سال پیش طرحی را پیشنهاد و به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کردیم در خصوص اینکه روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس تغییر کند و این انتخاب از پایین به بالا باشد اظهار نمود: انجمن اولیاء و مربیان هیچ نقشی در انتخاب مدیر مدرسه ندارند. علت نخست این است که در آموزش و پرورش حفظ اقتدار از بالا به پایین برایش جذاب است و از آن سو برای نمایندگان مجلس هم جذاب است که بخواهند از این بستر رای آینده خودرا تضمین کنند.
اسماعیل زاده در پاسخ به اینکه چاره حرکت به این سمت و سو چیست؟ اظهار داشت: صورت مسئله روشن است؛ بچه های ما مقرر است رشد کنند و ما باید کمک نماییم که این مسیر را بهتر طی کنند. دولت گفته آموزش در حیطه وظایف اوست و هر زمانی خانواده ها خواسته اند نزدیک شوند آنها را کنار زده اند و گفته اند لطفا شما دخالت کنید اما دولت منابعی که برای این کار لازم است را به حد کافی در اختیار ندارد و الان دیگر حتی نمی تواند معلم هم تامین کند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر قصه کرونا به وسط آمده و شرایطی که قبلا وجود داشت و چند ساعت بچه ها به مدرسه می رفتند و خیالمان راحت بود که مسئولیت به دولت سپرده شده به اتمام رسید و الان خانواده باید مسئولیت آموزش را برعهده بگیرد. دولت می خواهد پشتیبانی هایی انجام دهد اما خواهش ما این است که خیلی اذیتمان نکند و نگوید که فقط شبکه شاد داریم و لاغیر. دولت اجازه دهد از تکنولوژی استفاده نمائیم.




منبع:

1399/05/25
14:02:44
5.0 / 5
628
تگهای خبر: اجرا , تحصیل , تصویر , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر