وزیر آموزش و پرورش عنوان كرد

اعلام زمان برگزاری امتحانات نهایی و كنكور سراسری

اعلام زمان برگزاری امتحانات نهایی و كنكور سراسری به گزارش كنكور هنر وزیر آموزش و پرورش درباره زمان برگزاری امتحانات نهایی و كنكور سراسری، اظهار داشت: ما اردیبهشت را برای مرور درس ها و جمع بندی درنظر می گیریم و پس از اختتام اردیبهشت، سه هفته برای برگزاری امتحانات نهایی نیاز داریم كه تا هفته سوم خرداد طول می كشد و اختتام دوره امتحانات نهایی خواهد بود. پس از آن نیازمند سه هفته زمان برای آمادگی شركت در كنكور هستیم و بدین سبب سازمان سنجش می تواند دهه سوم تیرماه برای برگزاری كنكور آماده شود. اگر اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ ندهد، زمانبندی ما این گونه است.


به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در گفت وگوی ویژه خبری درباره وضعیت آموزشی دانش آموزان در روزهای كرونایی توضیحاتی ارائه و اظهار نمود: تا پیش از تعطیلی مدارس، ۷۰ تا ۷۵ درصد محتوای دروس به صورت حضوری تدریس شده بود. در مدت تعطیلی اخیر هم اقداماتی انجام شده است. ما بوسیله شبكه شاد یك ارزیابی از آموخته های بچه ها داریم و سپس ادامه محتوای آموزشی را بوسیله شبكه شاد تدریس كرده و به انتها می بریم.
وی ادامه داد: كار در شبكه شاد را در روز نیمه شعبان و از دوره ابتدایی آغاز كردیم و از دو روز گذشته با ثبت عضویت در دوره متوسطه ادامه دادیم.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینكه ۹ و نیم میلیون نفر، ۱۱۲ هزار مدیر و ۵۰۰ هزار معلم در سامانه شروع بكار كرده اند، اظهار داشت: شبكه شاد هفت میلیون كاربر فعال در طول روز دارد و ۱.۷ میلیون گروه درسی تشكیل شده است. تا كنون هم ۹۶ میلیون فایل و بیش از ۲۳۴ میلیون پیام مبادله شده است.
حاجی میرزایی افزود: این فایل ها همه در محیط امن و ایزوله بین معلم و دانش آموز مبادله می شود و حتی امكان ارتباط دانش آموزان با همدیگر وجود ندارد و منحصرا بین معلم و دانش آموزان است.
وی درباره نگرانی اولیاء در خصوص ارزیابی پایانی دانش آموزان و كیفیت آموزش، اشاره كرد: ما بعنوان متولی امر آموزش جامعه مسئول هستیم كه آموزش را در دسترس همه قر ار داده و از انتقال مفاهیم اطمینان یابیم. در این روش تمركز بیشتری داریم و از مدیر مدرسه تا سطح استان، در جریان محتوای آموزش داده شده و روند پیشبرد آن قرار دارند.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینكه درباره نحوه برگزاری آزمون ها، تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم، افزود: اگر در آخر دوره آموزشی مجال این باشد كه با رعایت پروتكل ها آزمون ها را حضوری برگزار نماییم حتما این كار را انجام می دهیم و اولویت ما برگزاری حضوری امتحان هاست. معلم ها پنج ماه اول سال با دانش آموزان كار كرده اند و آنها سهم قابل توجهی در ارزیابی ها دارند.
وی درباره ساعات شروع كلاس ها در شبكه شاد نیز اظهار داشت: ترجیح ما این بوده كه كلاس ها در ساعات معینی اجرا شود اما لازم است تغییراتی داده شود. برخی چند فرزند دارند و امكان استفاده همه از یك گوشی بطور همزمان وجود ندارد. امكان نوسانات و تغییر ساعات را داریم، فقط باید در ابتدا همه به عضویت شبكه شاد دربیاند و عملیات آموزشی آغاز شود و بعد متناسب با اطلاعات دقیق به دست آمده، تغییرات را اعمال نماییم.
حاجی میرزایی در پاسخ به اینكه مزیت شبكه شاد نسبت به شبكه های اجتماعی دیگر كه تا كنون به صورت پراكنده مورد استفاده قرار می گرفت چیست؟ اضافه كرد: ما اشرافی بر آن بسترها نداشتیم و نمی دانستیم محتوا چقدر و چگونه آموزش داده شده است؛ اما با این اپلیكیشن اختصاصی امكان دریافت اطلاعات و تحلیل آنها را داریم. ضمن آنكه در آینده هم ممكنست با وضعیت های غیرمترقبه ای روبرو شویم، حتی احتمال بازگشت كرونا هم هست و باید آمادگی داشته باشیم كه بلافاصله ادامه آموزش را به شبكه شاد منتقل نماییم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه آیا امكان ذخیره فایل ها در شبكه شاد وجود دارد؟ اظهار نمود: اساسا امكان ذخیره وجود دارد و ما هم برای نظارت و ارزیابی دسترسی هایی داریم. معلمان در درجه اول مسئول هستند كه سال تحصیلی را به پایان برسانند حالا حادثه ای پیش آمده و سركلاس نمی توانند بروند. اما كارشان كه تمام نشده است. معلم ها با غیرت و علاقه مندی به میدان آمدند و وظیفه ما بود امكاناتی فراهم نماییم كه این كار را آسانتر و ایمن تر ادامه دهند.
وی ادامه داد: ضمن آنكه برای آینده این سامانه هم پیش بینی هایی شده كه معلمین می توانند تدریس خودرا با دیگر معلمان و دانش آموزان به اشتراك گذارند و در معرض دید دیگران قرار دهند كه از حیث شناسایی معلمان خلاق هم خوب است و می تواند مزیت اقتصادی هم داشته باشد و فرصت هایی را برای آنها ایجاد كند.
حاجی میرزایی در پاسخ به اینكه در بعضی استانها كه ممكنست وضعیت سفید داشته باشند، امكان بازگشایی مدارس وجود دارد؟ و آیا در صورت وقوع، این اتفاق موجب بی نظمی و ناهمگونی نمی شود؟ اظهار داشت: اشكالات زیادی وجود دارد كه این كار را منطقه ای انجام دهیم. ۳۰ درصد معلمان ما در تردد بین مناطق هستند و این ترددها نگرانی ها را تشدید می كند. در هر منطقه ای كه بخواهیم مدرسه ها را باز نماییم باید پروتكل های وزارت بهداشت را رعایت نماییم. لااقل باید یك متر فاصله بین بچه ها باشد و بسیاری مدارس ما امكان یك متر فاصله بین دانش آموزان را ندارند.
وی با اشاره به برخی تحقیقات اظهار داشت: تعطیلی مدارس تا ۱۲ درصد در فاصله گیری اجتماعی موثر است و دانش آموزان، میزان تردد را تا ۲۵ درصد می افزایند. در تمام دنیا واحدهای آموزشی نخستین جایی هستند كه تعطیل و آخرین جایی هستند كه باز می شوند. تبعات ناشی از اقتصاد سخت تر قابل جبران است؛ اما تبعات آموزش را بوسیله آموزش مجازی جایگزین می نماییم و این اقدام می تواند تا حدی نگرانی ها را برطرف كند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه پس بنظر می رسد مدارس باز نشوند؟ اشاره كرد: وزارت بهداشت اعلام نموده مدارس تا اطلاع ثانوی باید بسته باشند. هر زمان بگویند ما این كار را انجام می دهیم ولی در مجموع تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم.
حاجی میرزایی درباره بلاتكلیفی دانش آموزان كنكوری نیز توضیح داد و اظهار داشت: وضعیت دانش آموزان پایه دوازدهم اهمیت ویژه ای دارد و همه دانش آموزان پایه دوازدهم می دانند كه معمولا بخش عظیمی از محتوا تا ۹۰ درصد پیش از عید آن تمام می شود و شروع سال جدید با مرور درس ها و تقویت یادگیری ها هم راه است.
وی افزود: ما اردیبهشت را برای مرور درس ها و جمع بندی ها درنظر می گیریم و پس از اختتام اردیبهشت، سه هفته برای برگزاری امتحانات نهایی نیاز داریم كه تا هفته سوم خرداد طول می كشد و اختتام دوره امتحانات نهایی خواهد بود. پس از آن نیازمند سه هفته زمان برای آمادگی شركت در كنكور هستیم. بدین سبب سازمان سنجش می تواند دهه سوم تیرماه برای برگزاری كنكور آماده شود. اگر اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ ندهد احیانا زمانبندی ما اینگونه است.
وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات نهایی نیز اظهار داشت: می توانیم سالن های بزرگتری را اختصاص و فاصله را رعایت و هر پروتكلی مورد نیاز باشد برای آزمون حضوری اجرا نماییم. تاكید ما برگزاری حضوری امتحانات نهایی است. در نهایت اگر پروتكل ها اجازه برگزاری آزمون ها را ندهد ما به روش های دیگری هم فكر می نماییم.
وی با اعلان اینكه یك میلیون و ۱۰۰ هزار نفر درروز به شبكه شاد می پیوندند و نشان میدهد سیستم دارد خوب كار می كند، اظهار نمود: شماره تماسی اعلام كردیم كه اگر مشكلی وجود داشت مردم تماس بگیرند و مشكلشان را حل كنند. نقصها نیز به تدریج برطرف شده است. جامعه ما بیش از صد سال است كه عادت كرده تا كلاس ها حضوری باشند؛ اما حالا به فضای دیگری كشیده شده ایم و اضطراب داریم كه طبیعی است و امیدواریم به تدریج و با مدارا و حوصله مردم مشكلات حل شود.
حاجی میرزایی اضافه كرد: تیم فنی با افراد متخصص و مجرب حضور دارند و اطمینان داده اند كه مشكلات فنی را حل می كنند. به ما اطمینان داده شده كه بارگذاری فایل ها در شبكه شاد از سامانه های خارجی سریعتر است. هیچ اپلیكیشن داخلی نیست كه این مقدار كاربر داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش درباره امنیت شبكه شاد اظهار داشت: اطمینان می دهم كه امنیت اطلاعات خانواده ها برای ما فوق العاده اهمیت داشته و داشتن شبكه اختصاصی ایجاد امنیت برای همین فضا است. مجموعه اطلاعات در بانك اطلاعاتی خود آموزش و پرورش قرار دارد و در اختیار كسان دیگری قرار نمی گیرد و امنیت اطلاعات تضمین شده است.
وی درباره هزینه اینترنت برای دانش آموزان اظهار نمود: ما در ستاد عالی مدیریت كرونا طرح موضوع كرده ایم كه چون جایگزین آموزش رسمی است باید اینترنتش رایگان باشد. مصوبه ای هم داشته ایم و در امتداد فراهم كردن امكانات و منابع مورد نیاز هستیم تا این امر محقق شود.
حاجی میرزایی با تاكید بر اینكه به هیچ وجه راضی نیستیم اختلالی در زندگی و یادگیری پیش بیاید و زیر این دفعه سنگین رفته ایم كه به خانواده ها اطمینان بدهیم، اظهار داشت: خودمان را مسئول آموزش می دانیم. هركه می تواند برنامه را نصب كند و آنها كه نمی توانند باید به روش های دیگری برایشان فكر نماییم. هنوز اطلاعات دقیقی نداریم.
بگفته وزیر آموزش و پرورش، اولویت اول ما شبكه شاد است؛ اما اگر جایی این امكان فراهم نشود نیازمند برگزاری حضوری یا استفاده از تلویزیون های محلی و تولید بسته های یادگیری در مناطق دور و محرومتر هستیم.
وی ادامه داد: مدیران بعنوان كسانی كه مسئول كنترل اطلاعات دانش آموزان هستند به شبكه بپیوندند و این ارزیابی را انجام دهند. پس از آن كه اطلاعات لازم را به تفكیك مدرسه به دست آوردیم باید برای مناطقی كه اینترنت ندارند آموزش را با راهكارهای دیگری جبران نماییم.
وزیر آموزش و پرورش درباره مشكل مالی برخی خانواده ها و نداشتن چند گوشی همراه در خانه اظهار داشت: هر نوع اقدامی مستلزم اطلاعات دقیقتر است. هنوز نمیدانیم چه حجمی از افراد ممكنست با مشكل مواجه باشند. با مشخص شدن اطلاعات دقیقتر تدبیر خواهیم كرد و به راهكارهای دیگر فكر می نماییم.
حاجی میرزایی افزود: در شرایط فعلی ما چاره دیگری نداریم. اساسا این كار مشكلات و مسائلی خواهد داشت و هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. همه تلاش ما این است كه بهترین كیفیت را داشته باشد، اما ممكنست كاستی هایی نیز داشته باشد.
وی درباره مشكلات استفاده همزمان از شبكه شاد در خانواده هایی با چند دانش آموز در یك خانه اظهار داشت: این امكان وجود دارد كه متناسب با اطلاعاتی كه از مناطق می گیریم دانش آموزان را در دو نوبت بامداد و بعدازظهر توزیع نماییم كه بچه ها بتوانند با مشكل كمتر در كلاس ها حضور پیدا كنند.
حاجی میرزایی درباره كارهای پرورشی و فرهنگی دانش آموزان نیز اظهار داشت: از امكانات حضور محروم شده ایم اما این ابزار در یكسری كارها قابلیتهای بهتری نسبت به روش های حضوری دارد. روی همین سامانه كانالی را برای معاونت پرورشی پیش بینی كرده ایم. برای انجمن اولیاء و مربیان هم كانالی را درنظر گرفته ایم. والدین درگیر آموزش بچه ها شده اند و تعاملی بین مدرسه و خانواده برقرار شده است. روی این كانال آموزش مهارت های مناسب برای والدین پیش بینی كرده ایم.
وی با اعلان اینكه كانالی هم برای معاونت تربیت بدنی درنظر گرفته شده است، افزود: در حال تمرین و بازسازی كلاس های حضوری هستیم. ما یك جشنواره رشد با دهها هزار فیلم داریم كه می تواند بعنوان ذخیره در اختیار معلمان قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش اشاره كرد: این حجم از جمعیت در یك اپلیكیشن اختصاصی و سامانه ملی یك دستاورد بزرگ است و امكانی برای همه كسانی است كه به مقوله آموزش و تربیت جامعه اهمیت می دهند و اهتمام دارند.




منبع:

1399/01/31
22:11:32
5.0 / 5
2257
تگهای خبر: اجرا , تحصیل , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر