رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خبر داد

راه اندازی شورای راهبری طرح بوم در مدارس

راه اندازی شورای راهبری طرح بوم در مدارس كنكور هنر: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر تقویت عزم تحولی در این سازمان در سال 99 تاكید و ابراز خرسندی كرد كه این سازمان در تقویت گفتمان عدالت محوری و كاهش تبعیض ها گام های خوبی برداشته است.



به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم با اشاره به نقش موثر همكارانش در پیشبرد نگاه تحولی و رویكردهای جدید سازمانی در تعریف و تحقق اهداف و برنامه های سازمان در سال ۹۸ اظهار داشت: امیدوارم سال جدید با همت همه اعضای سازمان، سال تحول باشد و ساختار سنتی، متحجرانه و غیرعلمی را به ساختاری پویا و تحولی اصلاح نماییم.

وی افزود: امسال عزم تحولی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تقویت شد و همه اعضای سازمان به این توجه رسیدند كه سازمان پژوهش بارسنگینی بر دوش دارد و باید به سرمنزل مقصود برسیم. انتظارات وزیر آموزش و پرورش، مسئولان قبلی و فعلی آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است كه این سازمان باید نقش جدی تری داشته باشد.

ذوعلم در ادامه اظهار داشت: بازآرایی تشكیلاتی سازمان با تمام فراز و نشیب ها به جمع بندی رسید و مورد نظر كارشناسان و صاحبنظران، مقولات سازماندهی قرار گرفت و متخصصان فرآیندهای برنامه درسی با یك نگاه مترقیانه و پیشرو كه مشاركت بخش های غیردولتی را فراهم آورد، آنرا مورد تاكید قرار دادند.

رئیس سازمان پژوهش درباره برنامه ریزی های كلان سازمان در این حوزه اظهار داشت: در این خصوص جلسات و مباحث زیادی در داخل و بیرون از سازمان با حضور كارشناسان و متخصصان امر انجام شد و در نهایت به هشت كلان پروژه رسیدیم كه باید به صورت متمركز با یك آرایش جدید در نیروها این اقدام را به نقطه مطلوب برسانیم. اعتماد علمی، كارشناسی و تحولی كه در بدنه ستاد و صف آموزش و پرورش نسبت به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجود داشت، تقویت شده است. هر چه اینگونه مطالبات از سازمان ما بیشتر باشد یعنی مرجعیت و پاسخگویی بیشتر است و بار سنگین تری بر دوش داریم.

وی اضافه كرد: اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری با بیانی حكیمانه مدال "قلب آموزش و پرورش را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی" نسبت دادند كه این وظیفه ما را سنگین تر می كند.

ذوعلم درباره نقش هویت انقلابی در برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: یكی دیگر از توفیقات ما این است كه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص توجه به منابع آموزشی، توجه به هویت انقلابی و تقویت آن روحیه ای كه در سردار شهید سلیمانی نقطه اوج آنرا دیدیم؛ توجه شده است. در همین راستا كارگروه هایی تشكیل شده است و مشغول انجام كار هستند و كارهای خوبی هم صورت گرفته است. موفقیت دیگر سازمان، شناسایی و غنی سازی نیروی انسانی بود كه با پیوستن برخی از دوستان این امر محقق شد. باید به دنبال این باشیم كه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به یك سازمان قوی، پیشران و پیشتاز در عرصه تحولی نزدیك تر شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ارتباط موثر و مطلوب با استانها از نظر گفتمان سازی و تبادل نظر و شكل گیری همكاری عمیق بین بخش های مختلف سازمان از دیگر توفیقات است كه نیاز به تقویت دارد تا همه مجموعه ها در نقد وضعیت موجود و ارتقای آن و به دوش گرفتن مسئولیت های بیشتر تلاش كنند.

وی افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را یك بخش معنوی و همكار گفتمانی با مجموعه سازمان پژوهش تلقی می نماییم چه از نظر ساختاری وضعیت موجود ادامه پیدا كند و چه این وضع تغییر كند. تلاش ما تقویت پژوهشگاه بوده است البته از نظر جایگاه، توانمندی و ساختاری باید بازآرایی شود چونكه نیازمند یك پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قوی، محكم و دارای حضور جدی اثربخش در تصمیم سازی ها هستیم.

ذوعلم اضافه كرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارتباط نهادینه شده و بسیار خوبی با حوزه های علمیه و دانشگاه ها دارد. هریك از حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری نیز باید یك نماینده متخصص علمی از حوزه علمیه و یك نماینده متخصص علمی از دانشگاه داشته باشند البته در این بخش دانشگاه تهران بعنوان یك دانشگاه مادر مورد توجه ویژه است.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پیگیری محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فراتر از یك نگاه كلیشه ای و اداری كارنامه قابل قبولی ارائه نمود. هر چند كه كارهای دیگری هم در این حوزه باید انجام دهیم. جوان سازی سرمایه انسانی متناسب با شأن علمی سازمان مورد توجه است، ارتباط با دانش آموزان بعنوان بهره برداران علمی نهادینه شده و مجموعه شورای مشاوران سازمان هم بعنوان یك مجموعه فكری و اندیشه ای كمك شایانی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی، گفتمانی وحدت بخش و قابل قبول است كه باید در كنار آزاد اندیشی، مشاركت پذیری، تحول گرا بودن و انقلابی بودن دنبال نماییم و امیدوارم این نوع دیدگاه به گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی مورد توجه همه همكاران سازمانی باشد.

ذوعلم درباره طرح بوم اظهار داشت: درباب طرح بوم مطالبات جدی وجود دارد كه حتما باید مطرح و پیگیری شود. نخست اینكه بین برخی معاونان وزیر اشتراك نظر در این خصوص شكل گیرد. در جلسات مختلف در این خصوص، احساس شده كه نگاه ها نسبت به این طرح واحد نیست.

وی اضافه كرد: نگاه سازمان به طرح بوم این است كه این طرح، یك طرح عادی نیست بلكه روزنه ای باز شده تا مدرسه محوری تحقق پیدا و شأن و كرامت معلمان و حضور شركای تربیتی دارای صلاحیت در كنار ما افزایش پیدا كند، نیازهای منطقه ای، محلی و مدرسه ای پاسخ داده شود و به چشم انداز مدرسه نزدیك شویم. دیدگاه مهمتر ما این است كه طرح بوم باید تعمیم پیدا كند و ساعت آن در برنامه ها به ۳ ساعت افزایش یابد و مهمتر اینكه در متن برنامه دیده شود و در حاشیه نباشد. در بازطراحی دوره های تحصیلی حتما باید برنامه ویژه مدرسه در متن اصلی برنامه دیده شود.

وی در ادامه اظهار داشت: شورای راهبری طرح بوم باید تقویت شود البته این شورا هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده اما انتظار داریم دبیرخانه این طرح در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كاملاً تقویت شود و فراتر برود به صورتی كه حتی از زیر مجموعه معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری باید بطور مستقیم زیر نظر قائم مقام سازمان فعالیت كند تا از امكانات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و توان حوزه های تربیت و یادگیری هم استفاده نماید.

ذوعلم اضافه كرد: معاونان آموزشی ادارات كل استانی بعنوان مجری اصلی این طرح در سراسر كشور تلقی شوند و معاونت های پژوهشی استانها بعنوان كمك كننده حضور داشته باشند و كار غنی سازی و ارزیابی را انجام دهند. در این حوزه فرهنگ سازی، ادبیات سازی و گفتمان سازی نیاز است و كارها به نحوی باشد كه معاونان پژوهشی استانها بر این مورد نظارت كنند و بعنوان همیار و همكار متواضع در كنار مسئولان دیگر حضور داشته باشند و لطمه های طرح بوم را در شورای معاونان مطرح و پیگیری كنید. این فرایندها و جلسات به شكلی پیش برود كه وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه ها و برنامه ریزی ها، برنامه ویژه مدرسه را جدی تلقی كند. حتما ستاد همكاریهای حوزه و آموزش و پرورش در این مورد فعال باشد و همكاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری بوسیله همین طرح بوم جدی شود.

رئیس سازمان پژوهش افزود: طرح بوم به هیچ عنوان خارج از برنامه تحول، حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری و اهداف حوزه های تربیتی نیست؛ آن هم می خواهد ایمان، علم، عمل و اخلاق را گسترش دهد. این طرح برای جبران قسمتی از محتوا است كه قابل برنامه ریزی متمركز نیست. بنابراین در هریك از مدیریت های زیر مجموعه معاونت طراحی و تولید یك گروه برای غنی سازی برنامه ویژه مدرسه در آن دوره در حال طراحی است تا همه چیز را رصد، پیگیری، تقویت و حمایت كنند.

وی اضافه كرد: باید موانع حقوقی پیش روی اجرای طرح بوم برطرف شود چون مدیر مدرسه كه می خواهد كارشناس مذهبی، كارشناس ورزشی و كارشناس بهداشتی را از بیرون دعوت كند كه با مشكلاتی مواجه می شود. حتما باید تدابیری اندیشید تا برخی فرایندها بتوانند بطور كلی افراد مورد تایید به مدرسه دعوت شوند و از آنان استفاده گردد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه اظهار داشت: در زمینه تقویت گفتمان عدالت محوری و كاهش تبعیض ها در سازمان در آغاز راه هستیم. هر دستگاه حاكمیتی در ایران این وظیفه را دارد كه در مجموعه خودش تبعیض زدایی و ادای حق كند و طیف ضعیف دستگاه را مورد حمایت قرار دهد. همه این اهداف با هم افزایی، هم اندیشی و همدلی و یك نگاه گفتمان محور میسر می شود و نه شخص محور.

وی افزود: آزاداندیشی، پرداختن به مباحث فكری و عمیق در مسائل مختلف تعلیم و تربیت باید در جایی مانند سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صورت گیرد و گسترش یابد و از حالت متعصبانه و شعاری فاصله بگیرد. مشاركت پذیری و برگزاری نشست ها با مجامع بیرونی باید تقویت شود. ما در حال سیر مسیری هستیم كه باید در تمام محافل علمی و كارشناسی در رابطه با نظام تعلیم و تربیت، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حضور داشته باشد.

ذوعلم درباب فاكتورهای برونداد آموزش و پرورش اظهار داشت: ما مدل شاخص سازی كه یك مدل ۶ در ۵ را در اختیار داریم. در واقع شش ساحت تربیتی و پنج عنصر تلفیقی است بین ساحت های شش گانه مبانی نظری تحول و شایستگی های پنچ گانه برنامه درسی ملی. این پنج عنصر تفكر، ایمان، علم، عمل، اخلاق هر فرد و هر جامعه عناصر هویت ساز هستند. با عنایت به تفاوت های فردی، دختر یا پسر بودن، پایه های مختلف تحصیلی، روستایی یا شهری بودن و مناطق مختلف، تعداد حدود ۱۵ میلیون دانش آموز و یا ۳ میلیون دانش آموز متوسطه و عوامل دیگر سطح دست یافتگی و شایستگی ثابتی را تعریف كرد.

وی افزود: پایه نظری این اقدامات آماده است و ما مبانی نظری تحول، شایستگی های پایه و ساحت های شش گانه تربیتی را داریم و باید آنها را امتداد دهیم و جزئی تر ببینیم. تجربه خوبی در این حوزه در شورای عالی آموزش و پرورش به دست آمده كه الگومند نبوده و استقرایی بوده است و الان باید به یك روش نظام مند و الگومند دست پیدا نماییم.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رئیس سازمان پژوهش درانتها اظهار داشت: این كلان پروژه ها به یك تمركز ذهنی بسیار پیوسته نیاز دارد و بخش های دیگر مثل طرح بوم نیاز است از معاونت طراحی و تولید بیرون آمده و به شكل جدی زیر نظر قائم مقام سازمان دنبال شود البته با عنایت به زحمات بسیار عالی همكاران این حوزه از عملكرد مجموعه مجلات رشد راضی نیستم و نیاز است ملكی در این بخش هم دقت نظر بیشتری داشته باشند.





منبع:

1398/12/19
23:19:14
5.0 / 5
2483
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , تحصیل , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر