مدارس غیردولتی كیلوئی نمره می دهند؟

مدارس غیردولتی كیلوئی نمره می دهند؟ به گزارش كنكور هنر یك عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نتایج گزارشی درباره حذف تنوع مدارس را اعلام نمود و اظهار داشت: جمع بندی ما این بود كه مدارس بزرگسالان دولتی باید جمع آوری و مدارس بزرگسال غیردولتی در مدارس یادگیری از راه دور ادغام شوند.


به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، بهزاد نظری در میزگرد علمی ـ تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» كه در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید با اشاره به انجام پژوهشی با همكاری شورایعالی انقلاب فرهنگی پیرامون كاركردهای آشكار و پنهان برنامه درسی و آموزشی مدارس اظهار نمود: با نگاه به ساحت های سند تحول این كاركردها را مورد توجه و بررسی قرار دادیم.
وی ادامه داد: در كشور ما مدارس متنوعی بر حسب كاركردها وجود دارد. گاهی نیازهای خاصی وجود داشته كه برای پاسخ به آن مدارسی دایر شده مانند زمان جنگ و بعد از آن كه لازم بود مدارس ایثارگران و شاهد شكل بگیرند.
این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران افزود: در مقطعی ۸۰ مدرسه نمونه دولتی و ۴۲ مدرسه سمپاد در تهران داشتیم و جهت گیری توسعه، پول محوربود و این توسعه عوارض قابل توجهی را ایجاد كرد.
نظری با اشاره به اینكه ۱۳ نوع مدرسه داریم كه از بین آنها ۱۱ مدرسه همچون مدارس عادی دولتی، غیردولتی، نمونه، سمپاد، شاهد، ایثارگران بزرگسالان، وابسته و مدارس استثنایی را در سال ۹۱ مطالعه كردیم تا كاركردهای آشكار و پنهان آموزشی را استخراج نماییم اظهار نمود: زمینه های ادغام مدارس را هم بررسی كردیم. ۶۲ كاركرد شناسایی شد كه نگاهش به سندتحول بود.
وی با اشاره به برخی كاركردهای پنهانی آموزشی و ارزشیابی اشاره نمود و اظهار داشت: بعنوان مثال در تحقیقات ما مشخص شد كه نمره در مدارس استثنایی، ایثارگران، از راه دور و شاهد واقعی است اما در مدارس بزرگسالان، شائبه نمره دهی وجود داشت. در مدارس غیردولتی هم تلاش بر دریافت نمره واقعی بود اما انتظار تلویحی این بود كه نمره دادن در آنجا كیلویی است.

نظری با اشاره به اینكه با ۲۲ كارشناس مصاحبه عمیق انجام شد و ۱۶۰ نفر هم در پنلهای ما شركت كردند؛ جمع بندی این بود كه درباره مدارس عادی دولتی لزوم توجه جدی و همه جانبه و توسعه این مدارس وجود دارد. در این بین توسعه مدارس سمپاد، نمونه دولتی شاهد و هیئت امنایی به مدارس دولتی عادی ضربه زده است. در این تحقیق بر ضرورت احیای مدارس دولتی تاكید گردید. باید تنوع در جمعیت دانش آموزی وجود داشته باشد. وقتی دانش آموزان خاص جدا می شوند مدارس دولتی ضربه می خورند.

وی به جمع بندی های این تحقیق درباره مدارس نمونه دولتی اشاره نمود و اظهار داشت: درباره این مدارس، جمع بندی تاكید برگشت به اساسنامه قبلی است كه در آن به توسعه این مدارس در مناطق محروم اشاره شده است. رشد بی رویه این مدارس بعنوان صدمه مطرح شده و شایسته نیست از شیوه فریب مردم برای توسعه این مدارس استفاده گردد.
نظری افزود: در بعضی مناطق بی كیفیت ترین مدارس با تابلوی نمونه دولتی به شكلی مردم را فریب می دادند.
وی درباره مدارس تیزهوشان اظهار نمود: سودای توسعه این مدارس سبب شد مدرسه حلی یك تا ۱۲ و فرزانگان یك تا ۹ امتداد یابد. صدمه این بود كه تیزهوشان واقعی جذب نمی شوند و لازم است آزمونهای مدارس از سطح كیفی بالاتر برخوردار باشند.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران درباره مدارس هیئت امنایی هم اظهار داشت: این مدارس فرصتی برای خانوادههای طبقه متوسط جامعه كه كاربرد فرهنگی و كاركنان آموزش و پرورش اند شكل گرفت و سفارش پذیری از آسیبهای این مدارس بوده است.
وی افزود: درباره مدارس غیردولتی جمع بندی این بود كه این مدارس نیازمند نظارت دقیق و اصلاح نگرش منفی مردم هستند و باید
مجوز تاسیس به افراد ذیصلاح داده شود. امروز شماری از این مدارس با دغدغه تجارت وارد سیستم تعلیم و تربیت شده اند.
نظری درباره مدارس شاهد اظهار داشت: توسعه این مدارس به شكل بی رویه در مقطعی رخ داد. تاكید شد كه از توسعه بی رویه اجتناب و كیفیت آنها حفظ شود. واقعیت این است كه كاركرد برخی مدارس دیگر تمام شده اما همان زمان كه این تحقیق را انجام می دادیم ضد ما فضای منفی بوجود آمد كه می خواهیم این مدارس را جمع نماییم. همینطور مدارس ایثارگران با عنایت به جامعه هدف خاص باید ادامه یابد اما از توسعه آنها باید اجتناب شود.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با اشاره به اینكه درباره مدارس یادگیری از راه دور نگاه شركت كنندگان در تحقیق، منفی بود اظهار داشت: درباره مدارس بزرگسالان دولتی اجماع بر جمع كردن آنها بود و تاكید شد كه مدارس بزرگسال غیردولتی هم در مدارس یادگیری از راه دور ادغام شوند.
نظری با اشاره به اینكه جمع بندی این تحقیق پشتیبانی از مدارس استثنایی بود عنوان كرد: باید تلفیق دانش آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی و حركتی در مدارس عادی تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی ادامه داد: در شیوه ارزشیابی یافته ها گفته شد كه ارزیابی مدارس پیش از متوسطه نازل و بی كیفیت است و برای ارتقای كیفیت مدارس آزمون های واقعی و استاندارد پیشنهاد شد.
وی به امپراتوری موسسات و كتب كمك آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: آسیبهای جدی از این حیث به نظام تعلیم و تربیت وارد شده است و باید به ابعاد تربیتی آن بیشتر توجه گردد. رویكرد اقتصادی در آموزش و پرورش هم صدمه دار بوده است. وجود هرنوع مدرسه ای متناسب با فلسفه وجودی اش باید مورد تاكید قرار بگیرد.



1398/09/26
14:08:51
5.0 / 5
2790
تگهای خبر: پژوهش , تخصص , دانشگاه , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر