گزارش مهر از مراسم تشییع؛

پیشكسوتان دوبله پیكر مهدی علیمحمدی را تا خانه ابدی بدرقه كردند

پیشكسوتان دوبله پیكر مهدی علیمحمدی را تا خانه ابدی بدرقه كردند كنكور هنر: پیكر زنده یاد مهدی علیمحمدی از چهره های باسابقه عرصه دوبله و گوینده پیشكسوت رادیو بامداد امروز با حضور تعدادی از پیشكسوتان صداپیشگی، به سمت خانه ابدی تشییع شد.



به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، آیین تشییع پیكر زنده یاد مهدی علیمحمدی بامداد امروز جمعه ۱۵ شهریور از مقابل مسجد بلال سازمان صداوسیما و با حضور تعدادی از چهره های عرصه صدا، اجرا شد.
منوچهر اسماعیلی، سیروس ابراهیم زاده، علی همت مومیوند، رضا بنفشه خواه، بهزاد فراهانی و مجتبی نقی یی مدیر واحد دوبلاژ سیما، همچون هنرمندان و مدیران حاضر در مراسم بودند.
علی همت مومیوند در ابتدای این مراسم بیان كرد: علیمحمدی در طول عمر پربركتش خدمات شایانی را داشته است و من بعنوان یكی از شاگردان كوچكش اینجا حضور دارم. صحبت از مقام و جایگاه علیمحمدی بر عهده بزرگان رادیو و دوبله است و من بعنوان شاگرد كوچكش باید بگویم وی در دورانی كه یكی از سخت ترین مقاطع زندگی اش بود به كلاس می آمد و به تدریس می پرداخت و من همین جا از او حلالیت می طلبم و می خواهم كه اگر شاگرد خوبی نبودیم ما را ببخشد.
در ادامه ناصر ممدوح دوبلور پیشكسوت پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: این ضایعه برای همه ما سنگین است، مهدی علیمحمدی صدای بااحساسی داشت كه تكرار شدنی نیست. من داستان های شب رادیو را دنبال می كردم و صدای او، بهرام و... چقدر شیرین بود.
ممدوح افزود: او بیشتر مدیریت دوبلاژ را بر عهده داشت تا دوبله و فقدانش برای شخص من خیلی دردناك است. من این ضایعه را به خانواده اش و جامعه هنری و كسانی كه با صدای دلنشین او خاطره داشتند تسلیت می گویم.
هنوز یك روز به نام «بازیگر» نداریم
بهزاد فراهانی بازیگر رادیو، تئاتر و تلویزیون هنرمند دیگری بود كه در این مراسم بیان كرد: شاید علت اینكه دعوت نمودند پشت تریبون بیایم این بود كه نماینده كوچكی از رادیو هستم. علیمحمدی معلم من در دهه ۴۰ بود، زمانی كه ما نوجوان بودیم و جدیدالورود رادیو شدیم، او پدرانه اهتمام می كرد با حفظ جایگاه یك استاد فرهیخته، آنچه را می داند در اختیار ما بگذارد.
وی افزود: آنچه او را علیمحمدی كرد، تنها صدایش نبود، شاید صداقتی بود كه داشت و اینكه از دروغ پرهیز می كرد و این در صدایش نمایان بود.
فراهانی اضافه كرد: علیمحمدی كوشش می كرد نوع نگاه به متن، شیوه كالبدشكافی متن، تحلیل واژگان و جملات را به ما آموزش دهد. همیشه مهربانی او با یك اتوریته بالا همراه بود، كه وام گرفته از پیشكسوتان خودش در دهه ۲۰ بود.
وی اشاره كرد: وی در دوبله هم جایگاه والای خودرا پیدا كرد. من در ۱۶ سالگی شاگردی او را كردم و الان ۷۵ ساله هستم. همه رفتنی هستیم. امیدوارم هیچ هنرمندی آرزو و حسرت به دل، میهنش را ترك نكند و از دنیا نرود.
این بازیگر اظهار داشت: برخی هنرمندان بدون مزد كافی و حتی ارجمند شمردن زندگی شان راهشان را می كشند و می روند. كافی است به قطعاتی كه در بهشت زهرا(س) وجود دارند نگاه كنید. می بینید كه هزاران سال ارزش آنجا به خاك سپرده شده و ما هنوز یك روز را برای بازیگر نداریم. ما هنرمندان به فقر و نداشتن و تلخكامی و سانسور عادت كرده ایم اما امیدواریم حرمت ما را نگه دارند.
فراهانی درانتها با اشاره به یكی از نمایش های علیمحمدی با نام «امشب به قتل می رسد» عنوان كرد: علیمحمدی پس از كودتای ۲۸ مرداد در نمایش هایی به ایفای نقش پرداخت و من بازی او را در این نمایش از یاد نمی برم.
مأموریت او دمیدن آرامش به آینده بود
ابوالحسن تهامی گوینده و دوبلور نیز پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: خدا به علیمحمدی ماموریتی مهم واگذار كرد، ماموریتی برای دمیدن آرامش و محبت و آرزو به آینده. او بیشتر كارتون دوبله می كرد و می دانست از چه واژگانی بهره بگیرد. سریال هایی كه دوبله می كرد نوجوانان بسیاری را مشتاق كرد كه جلوی تلویزیون بنشینند و صدای او را در چارچوب پدر خانواده گوش كنند.
سپس سیروس ابراهیم زاده بازیگر سینما با اشاره به اینكه درخواست داشته درباره علیمحمدی سخن بگوید، اشاره كرد: مهدی علیمحمدی و نسل وی در رادیو به گردن من حق دارد. ما زمانی وارد رادیو شدیم كه علیمحمدی ها، محتشم ها، ژاله علو و هوشنگ سارنگ ها در شرایط سختی جاده رادیو را صاف كردند. برخی شان پای پیاده به تنها فرستنده رادیو می رفتند و برنامه زنده اجرا می كردند و چه بسا كه حق و حقوقی هم نداشتند.
وی افزود: این نسل و در راس آنها علیمحمدی، در زمان ورودمان به رادیو، پذیرای ما شدند و هیچ گاه مقاومت نكردند و فكر نكردند كه مبادا ما جای آنها را بگیریم. ما هم باید علیمحمدی ها را الگوی كار خود قرار دهیم و با جوانانی كه وارد عرصه می شوند رفتاری نماییم كه آنها با ما داشتند. آنها به ما روی بد نداشتند و پدرانه رفتار می كردند و از موضع بالا كه بطور مثال جلوی ما باید دست به سینه بایستید، رفتار نمیكردند.
هیچ گاه ندیدم صدایش بلند شود
نصرالله مدقالچی نیز در این مراسم در حالی كه بغض كرده بود، اظهار نمود: این ضایعه دردناك است. او محبت ها در حق من كرده است و اگر بگویم پدری كرد كم نگفته ام. در زمانی كه جوان بودم اگر شب می خواستم بروم به خانه به من می گفت همه چیز خوب است؟ و منظورش این بود كه پول داری؟ و من می گفتم بله همه چیز خوب است. در طول سال های كاری اش از او ندیدم كه صدایش را بلند كند.
در ادامه بهروز علیمحمدی فرزند زنده یاد علیمحمدی كه خودش هم دوبلور است، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی تصریح كرد: فیلم هایی كه پدر كار كرد به قول خودش كارتون بود نه كارتن. او همه شما را دوست داشت و به همه شما زنگ می زد نیاز نداشت شاید به لحاظ معنوی دوست داشت حال او را بپرسند.
وی افزود: اقای فراهانی از نمایش «امشب به قتل می رسد» نام برد كه پدرم عاشق آن تئاتر بود. اما باید بگویم زندگی پدر من پس از یك مدت شد تئاتر «هر شب به قتل می رسد». این گلایه را باید گفت چون او این گلایه را داشت و دوست داشت دوستانش از او خبر بگیرند. این گلایه را از خودم شروع می كنم كه باید زنگ بزنم و حال استادانم را بپرسم.
علیمحمدی درانتها درخواست نمود به احترام آنچه پدرش بر جای گذاشته است او را تشویق كنند.
در اختتام بر پیكر زنده یاد علیمحمدی نماز خوانده شد و او را به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(ع) تشییع كردند.


منبع:

1398/06/15
12:08:14
5.0 / 5
4293
تگهای خبر: اجرا , بازیگر , تئاتر , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر