در قالب یك پژوهش بررسی شد

تفاوت جایگاه هنر در برنامه های درسی ایران و ژاپن

تفاوت جایگاه هنر در برنامه های درسی ایران و ژاپن كنكور هنر: هنر یكی از موارد مورد مطالعه دانش آموزان در دوره ابتدایی است كه در جدول درسی هفته ای دو ساعت به آن اختصاص داده شده است یعنی از 28 ساعت آموزشی، حدود شش درصد به درس هنر اختصاص دارد.


به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، پژوهش حاضر بر آن است كه ضمن بررسی عمیق برنامه درسی هنر در ایران و ژاپن، هدف ها، اصول، رویكردها، محتوا، چگونگی اجرا، ارزشیابی و سایر خاصیت های آنها را به شكلی منطقی به تصویر بكشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر برنامه درسی هنر در هر دو كشور شده و بعد از آن، با تأملی باردیگر در این برنامه درسی، عناصر استنتاج و با مقایسه آنها، تحلیل و نتیجه گیری انجام شده است.
به منظور بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر در دوره ابتدایی در ایران و ژاپن، تیم پژوهشگران متشكل از معصومه كارگذار(دكترای برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس تهران)، حانیه كبوك( كارشناس علوم تربیتی دانشگاه آل طه تهران)، آنیتا الداغی(استاد زبان شناسی دانشگاه پیام نور تهران) پژوهشی را در این زمینه انجام دادند.
این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی است و بااستفاده از روش جرج بردی انجام شده است. بطور كلی، نتایج مقایسه و ارزیابی ها نشان می دهند كه اساساً تربیت هنری در نظام آموزشی كشور ما در مقایسه با كشور ژاپن، از یك سو با محدودیت های نظری و فكری و از طرف دیگر با موانع و تنگناهای اجرایی و عملی دست به گریبان است.
برمبنای مطالعات صورت گرفته ریشه محدودیت های نظری را در عدم اعتقاد و باور برنامه ریزان و كارورزان آموزشی به لزوم و نقش ویژه تربیت هنری در شكوفایی قابلیت ها و استعدادهای مختلف دانش آموزان و تحقق هدف های نظام آموزشی می داند و می گوید: « به همین دلیل، تربیت هنری در كشور ما همواره دارای نقش و جایگاه فرعی و حاشیه ای در برنامه های درسی مدارس است. موانع اجرایی هم ناظر بر مشكلات و كمبودهای عمده ای است كه در زمینه اجرای مناسب برنامه درسی هنر در مدارس وجود دارد.»
بنا بر آنچه در این پژوهش آمده، برنامه های درسی هنر دوره ابتدایی در گذشته و هم اكنون نقاط قوت و ضعف قابل توجهی داشته اند از جمله: وجود راهنمای برنامه درسی هنر و آموزش هاس سالانه، ضمن خدمت نمایندگان استان ها، از نقاط عمده قوت برنامه درسی جدید هنر است. از طرف دیگر، وجود كتاب درسی دانش آموز و توجه به هنرهای ملی(ایرانی- اسلامی) در برنامه های درسی گذشته، از نقاط قوت عمده آن شمرده می شود.
این پژوهش همین طور به اهمیت هنر در ژاپن با عنایت به پژوهش های دیگر اشاره می كند و می گوید: در ژاپن یك سوم برنامه های آموزشی دوره ابتدایی به این درس ها اختصاص دارد و می توان گفت مدرسه های این كشور از نظر برگزاری جشنواره ها و مناسبت های هنری، در جهان بی همتا هستند. در این كشور ۳۰ روز از سال تحصیلی به برگزاری جشنواره های هنری اختصاص دارد و همه دانش آموزان نیز در آن مشاركت دارند. بطوریكه در مدرسه های این كشور، بدون بهره گیری از موسیقی و هنر، آموزش مفاهیم اجتكاعی و فرهنگی امكان پذیر نیست.
این پژوهش پیشنهادهایی را برای حل مشكلات ارائه می كند و می افزاید: « پیش بینی لازم برای اختصاص زمان كافی به درس هنر در برنامه هفتگی دانش آموزان دبستانی از ضروریات اجرای برنامه درسی هنر است. پس در دوره ابتدایی حداقل دو ساعت مفید بطور هفتگی به درس هنر اختصاص داده شود- محیطی مناسب برای آموزش عملی درس هنر در مدرسه ها به كمك مربیان متخصص به وجود آید- و از مطالعات و تجربیات آموزشی كشورهای دیگر در زمینه تربیت هنری بهره گرفته شود.»
نتایج این پژوهش در شماره ۶۹ نشریه "نوآوری های آموزشی" انتشار یافته است.




منبع:

1398/06/11
19:06:41
5.0 / 5
3093
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , تحصیل , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر