در دوره آموزشی مدرسه سینمایی عمار مطرح شد:

ملزم به استفاده از قواعد كلاسیك سینما نیستیم

ملزم به استفاده از قواعد كلاسیك سینما نیستیم كنكور هنر: نخستین روز دوره آموزشی پیشرفته كارگردانی سینما مدرسه سینمایی عمار با حضور اسفندیار شهیدی، جلیل سامان و كاظم نظری در حسینیه هنر برگزار گردید.


به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، اسفندیار شهیدی كارگردان و مدیر فیلمبرداری سینما در كارگاه آموزشی پیشرفته كارگردانی مدرسه سینمایی عمار، دوره شهید محسن حججی كه در حسینیه هنر برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: هركسی نمی تواند كارگردان شود، كسی كارگردانی خوب می گردد كه نگاه و خصلتی دراماتیك داشته باشد. هیچ كسی مثل فیلمبردار نمی تواند به كارگردان كمك كند وی ادامه داد: وقتی فیلمی دراماتیك می شود، مخاطبان را با مبحث و داستان خود درگیر می كند. این وضعیت برای مخاطبان درگیری های ذهنی و سوال بوجود می آورد. یك كارگردان موفق و خوب باید از فكری دراماتیك برخوردار باشد وگرنه عملكرد وی در فیلمسازی مسئله دار می گردد. شهیدی در ادامه با اشاره به مسائل و نكات فنی در سینما بیان كرد: تعداد ایده عرضه شده در واحد زمان، ریتم را می سازد و هرچه تعداد این ایده ها بیشتر باشد ضربآهنگ كار تندتر است و به دنبال آن هم فیلم از ریتم تندتری برخوردار خواهد بود. این كارگردان سینما افزود: تركیب بندی عالی ترین مبحث در فیلمبرداری است و یكی از اصلی ترین وظایف آن تولید اشتیاق برای مخاطبان و افرادی است كه فیلم تماشا می كنند. تمام قوانین تركیب بندی در سینما به منظور تولید مركز توجه برای مخاطبان است. یعنی یك كارگردان خوب و حرفه ای باید دوربین، نور، كات و حركت را به خوبی بشناسد تا بتواند فیلم خوب و مناسبی را تهیه تولید نماید. شهیدی كه مدیر فیلمبردار آثار متعددی بوده است، خاطرنشان كرد: جایگاه فیلمبردار برای كارگردان بسیار مهم می باشد چونكه فیلمبردار ذهنیت كارگردان را به عینیت تبدیل می كند. هیچ كسی همانند یك تصویربردار نمی تواند به كارگردان كمك نماید و یا حتی به كار او لطمه وارد كند. ملزم به استفاده از قواعد كلاسیك سینما نیستیم جلیل سامان هم در دیگر كارگاه این دوره آموزشی در سخنانی با اشاره به نكاتی درباره كارگردانی سینما اظهار نمود: كار كارگردان این است كه از خلاقیت ها و توانایی های گروه برای آن چیزی كه در ذهن، تفكر و احساس خودش دارد استفاده نماید. وی خطاب به شركت كنندگان در این دوره بیان كرد: شما كارگردان های جوان یكی از مهم ترین چیزهایی كه باید یاد بگیرید این است كه باید بتوانید خودتان را با شرایط موجود هماهنگ كنید. شرایط موجود فقط شامل امكانات سرصحنه نیست بلكه شرایط خاصی است كه برای تهیه كننده و سفارش دهنده رخ می دهد. كارگردان موفق در سینمای ایران كسی است كه علاوه بر توانایی های كارگردانی از توانایی های دیگری هم برخوردار باشد. سامان خاطرنشان كرد: یكی از مهمترین چیزهایی كه یك كارگردان باید از آن حفظ و حراست كند روحیه لطیف این قشر هنرمند است. یك كارگردان اگر روحیه لطیف، اندیشه غنی و حال خوبی نداشته باشد چگونه می خواهد حال خوب مورد نظر خویش را به مردم منتقل كند. كارگردان سریال «ارمغان تاریكی» عنوان كرد: مهمترین چیزی كه هر هنرمندی در هر رشته هنری باید بداند و بشناسد، معرفت نفس است. كسی كه می خواهد چیزی را از درون خودش به مخاطبان منتقل كند، بیشتر به این معرفت نفس نیاز دارد. كارگردانان باید خویش را به خوبی بشناسند چونكه به دنبال آن دنیای خویش را هم به خوبی می شناسند. وی توضیح داد: یك بخش دیگر كار كارگردانان سلیقه است. به جهت اینكه به یك سلیقه خوب دست پیدا كنید نباید كارهای بد را تماشا كنید. حتی نباید زیاد سینما بروید و زیاد هم فیلم ببینید اما باید فیلم و تصویر خوب تماشا كنید، موسیقی های خوب بشنوید و باید بدون پیش داوری فیلم ها را ببینید. اگر نگاه كارگردان به آدم ها سیاه و سفید باشد، فیلمش هم سیاه و سفید می گردد. سامان با اشاره به اینكه كارگردانی در سینما پیچیده ترین كار است، خاطرنشان كرد: قواعد كلاسیك سینما را می توان برای اجرا و یا عدم اجرا یاد گرفت، اما ما ملزم به استفاده از آنها نیستیم ولی لزوم دارد تا آنها را یاد بگیریم. لازمه رشد بازیگر در سینما، با سواد بودن است كاظم نظری هم در بخش بازیگردانی این دوره آموزشی در سخنانی عنوان كرد: رشد سینما و صاحب سبك شدن مستلزم با سواد شدن و دانش دار شدن بازیگران است. یك بازیگر ابتدا باید از متن عبور كند تا به جوهره و شخصیت برسد. چونكه هر نقش، جوهره و شخصیت هایی دارد كه باید بازیگران ابتدا آن را بشناسند. اگر اینگونه نشود با شخصیت هایی خنثی و بدون خصوصیت روبرو می باشیم. وی تصریح كرد: شخصیت های بازیگران باید پشتوانه قوی داشته باشد. بخشی از شخصیت بازیگران را نویسنده و بخش دیگر را هم خود بازیگران باید بسازند و تولید كنند. یك بازیگر اگر در صحنه فیلمبرداری رفتاری را انجام می دهد، باید آن را به پشتوانه نویسنده، كارگردان و با ایده و افكار خود انجام بدهد. نظری توضیح داد: شخصیتی كه یك بازیگر مقرر است در فیلمی بازی كند خصوصیت هایی دارد كه فرد بازیگر باید آن را به خوبی بشناسد. اگر در این شناخت، موفق نباشد در ایفای نقش و رسالت خود در آن فیلم موفق نخواهد بود. ایشان در ادامه سخنان خاطرنشان كرد: چهره یك بازیگر هم یكی از نكاتی است كه هم برای بازیگران و هم برای كارگردان ها بسیار مهم می باشد. چونكه خصوصیات بازیگر باید با اهداف كارگردان و فیلمنامه همخوانی داشته باشد، این مسئله در عرصه فیلم كوتاه بسیار مهمتر است. نظری افزود: نخستین عامل انتخاب یك بازیگر از سوی كارگردان ها چهره و تصویر او است. ازاین رو یك كارگردان باید برای این كار وقت كافی و مناسبی را اختصاص بدهد تا فردی را انتخاب نماید كه به جهت اینكه به اهداف او و فیلمنامه برسد، نیاز به گریم نداشته باشد. وی با اشاره به اینكه كارگردانان در انتخاب بازیگران باید موارد مهمی چون فیزیك، روح و روان، اعتقادات و منزلت و جایگاه اجتماعی او را بررسی كنند، خاطرنشان كرد: بازیگران در زمان حضور در یك فیلم سینمایی باید به این نكته توجه داشته باشند كه نباید همچون عروسكی در دستان كارگردان قرار داشته باشند. آنها در عین اینكه باید استقلال خویش را داشه باشند باید توسط كارگردان برای بازی بهتر راهنمایی بشوند و او به آنها بگوید كه چه كار كنند.

1397/05/25
20:51:33
5.0 / 5
4445
تگهای خبر: اجرا , بازیگر , تصویر , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر