تنفسی برای تئاتر

تنفسی برای تئاتر به گزارش كنكور هنر سرپرست گروه تئاتر «وَ ناگهان» درباره برپایی رپرتواری از آثارش توضیحاتی ارایه كرد و از هنرمندان جوان تئاتر درخواست نمود تا برای تئاتر زندگی كرده و نفس بكشند.


روزبه حسینی سرپرست گروه تئاتر «وَ ناگهان» كه رپرتواری از آثارش در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه است درباره ارزیابی اش از فعالیت گروه های تئاتری در ایران به خبرنگار مهر گفت: گروه های تئاتری بعد از انقلاب همه نابود شدند تا اینكه در اواسط دهه هفتاد تا سال ۸۲ - ۸۳ چند گروه تئاتری خوب شكل گرفت كه گروه من هم یكی از همان گروه ها بود هرچند باقی گروه ها سرپرستانی دستِ كم ۱۰ سال بزرگتر از من داشتند. در این مدت گروه تئاتر «معاصر»، «امروز»، «زیتون»، «چریكه» و ... دچار افت هایی شدند البته به جز بخش جوان گروه «پاپتی ها»ی حمید پورآذری كه همچنان فعال است.وی ادامه داد: البته گروه «بازی» به سرپرستی آتیلا پسیانی كه از سال ۶۸ شكل گرفته جریان خود را با فراز و فرودهای بسیاری همچنان ادامه داده است كه در این میان برخی از جوان های علاقمند به تئاتر تجربی نیز تلاش كردند خودشان را به جریانی شبیه به گروه «بازی» متصل كنند.حسینی درباره شكل گیری گروه تئاتر «و ناگهان» توضیح داد: شكل گیری این گروه از سال ۱۳۷۸ آغاز شد. در این سال ها ده ها جوان و غیر جوان آمده اند و رفته اند و در حقیقت ما در طول این سال ها در گروه سه برهه را گذراندیم. برهه اول زمانی بود كه پرورش استعداد و پرورش اخلاق تئاتری بازیگران جوان یا هنرجویان برای من مساله ای مهم و جدی بود كه این مهم آن چیزی بود كه در ساختِ گروه از زنده یاد استادمحمد آموخته بودم.كارگردان «دیوان تئاترال» یادآور شد: حدود چهار سال به همین منوال گذشت تا سال ۸۲. سال ۸۲ رفرمی اتفاق افتاد و نیمی از جوان ها رفتند و به جای آنها ۷ یا ۸ بازیگر حرفه ای و نویسنده و آهنگساز وارد گروه ما شدند كه تقریبا سه سالی گروه را همراهی كردند اما متاسفانه بعد از آن به مدت ۸ سال كارهای گروه ما از طرف شورای ارزشیابی و نظارت توقیف شدند بنابراین تقریبا تمام این بازیگران حرفه ای جز سه یا چهار نفر از آنها مجددا از گروه جدا شدند.
این كارگردان و نویسنده تئاتر بیان كرد: با تعداد اندكی از بازیگران باقیمانده كار تئاتر را با كارهای كم جمعیت تر ادامه دادم تا فرودین ۹۴ كه ۵۰، ۶۰ جوان را كنار هم جمع كردم. در این مقطع هم مساله استعدادیابی برای من مطرح بود و هم انسجام دادن گروه برای تئاتری با بنیه درست و اساسی با تركیب آتلیه تئاتر بیژن مفید و كارگاه نمایش پیش از انقلاب البته با رفع معایبی كه از آن آگاه بودم. به عنوان سرپرست توقعم از كسانی كه به گروه من وارد می شوند، این است كه برای تئاتر بمانند، برای تئاتر نفس بكشند و برای تئاتر زندگی كنند. فرقی هم نمی كند در گروه من یا جای دیگری مشغول به فعالیت باشند.وی درباره دلایل برگزاری رپرتوار توضیح داد: رپرتوار اساس حفظ كردن و تداوم كاری در یك گروه تئاتری است بنابراین رپرتوار بهترین ناگزیری است كه یك گروه باید هرچند وقت یك بار داشته باشد و گروه ما نیز خواهد داشت.حسینی درباره نحوه انتخاب كارگردان ها و متون در رپرتوار گفت: ابتدا قرار بود ۶ جوان كه با تجربیات و گرایش كارگردانی به این گروه آمده بودند، متونی از نویسنده های گروه را در زمانی كوتاه و منسجم روی صحنه ببرند اما هركدام به دلیلی كنار رفتند و درنهایت ۳ كارگردان ماندند و ۳ نمایشنامه كه این آثار تصادفا از من و هر سه هم اقتباسی بودند. طبیعتا رپرتواری كه وجه تخصصی دارد باید آثارش را از یك نویسنده و در موضوعی مشخص مثل اقتباس انتخاب كند تا نتیجه كارآمدتر باشد چون در نتیجه ارزیابی راحت تر و نتیجه هم برای مخاطب و هم برای گروه تئاتری متمركزتر خواهد بود.
وی درباره نمایش هایی كه در این رپرتوار به صحنه رفته اند، بیان كرد: «چرا كه صدای تو با صدای من آشناست» اقتباس از نوولی از مارك تواین به نام «نامه های آدم و حوا» است كه فاطیما بهارمست كارگردانی آن را برعهده داشته است. «مزاحم بورخس نشو» اقتباسی از قصه بسیار كوتاه «مزاحم»، نوشته خورخه لوییس بورخس به همراه تركیبی از تفكر و شخصیت خود نویسنده است كه از اساس به خواست مرتضی حقیقت بیان نوشتم و حالا خودش متن را كارگردانی كرده است. سومین اثر «من در پوست شیرم نمی گنجم» نام دارد كه رویكردی متفاوت به نمایشنامه شون اوكیسی نویسنده ایرلندی دارد و صبا آزادی كارگردانی كار را بر عهده دارد.حسینی در پایان درباره دیگر برنامه های این گروه و رقابتی برگزار كردن این رپرتوار متذكر شد: برای اجراهای متعدد این رپرتوار در جاهای متفاوت و همچنین رپرتواری تازه در نیمه سال آینده برنامه ریزی خواهم داشت كه ۲ كارگردان دیگر نیز به این جمع اضافه خواهند شد. همچنین هدف از رقابتی برگزار كردن این رویداد طبیعتا برپایی یك رقابت سالم بوده است تا بچه ها به كیفیت كارشان و جذب مخاطب بیشتر فكر كنند و خود را در معرض داوری تك تك تماشاگران و داورانی متخصص در حوزه های مختلف بگذارند و در جزییات و كلیات ارزیابی شوند.«من در پوست شیرم نمی گنجم» سومین نمایش از رپرتوار اقتباسی «وَ ناگهان» است كه به نویسندگی و طراحی روزبه حسینی و كارگردانی صبا آزادی از ۵ شهریور ساعت ۱۹ به مدت ۷ شب در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است.
 

1396/06/12
20:21:18
5.0 / 5
4750
تگهای خبر: تئاتر , كارگردان , هنرمند , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر