معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در گفت وگو با كنكور هنر مطرح كرد

بیشتر تخلف ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟

بیشتر تخلف ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟ به گزارش کنکور هنر، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور از ثبت حدود ۶۰۰۰ شکایت تا کنون آگاهی داد و بیشترین شکایت ها و تخلف ها را به دفاتر خدمات مسافرتی مربوط دانست. او همین طور با رد هرگونه افزایش نرخ در اقامتگاه های مجاز، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد اقامت های نوروزی در «مسافرخانه ها»، «خانه های معلم» و «خانه مسافر» انجام شده است.


اسماعیل برات ـ معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در گفت گو با ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت شکایت ها و تخلف های رخ داده در تعطیلات نوروز، اظهار نمود: تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بگونه ای پراکنده است که الگوی سفر در سال جدید با سالهای گذشته متفاوت می باشد. اگر به تقویم نگاهی بیندازیم تعطیلی نیمه شعبان، تقارن نوروز با ماه رمضان، تعطیلی های روز طبیعت، عید فطر و... را مشاهده می نماییم که مسافرت های نوروزی را در چندین بخش تقسیم کرده است. در نتیجه سفرهای نوروزی عملاً از ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ شروع شده و پیشبینی می شود تا ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد. بر این اساس نحوه توزیع سفر در مقایسه با سالهای گذشته متفاوت خواهد بود.
او ضمن اشاره به تشدید نظارت ها در تعطیلات نوروز، اضافه کرد: علاوه بر نظارت های میدانی که به صورت محسوس و نامحسوس در سطح کشور صورت می گیرد، فعالیت تاسیسات گردشگری از راه سامانه «جانا» هم رصد می شود. همینطور سامانه ۰۹۶۲۹ به صورت تلفنی و هم از راه درگاه اینترنتی به نشانی https: //۰۹۶۲۹.ir به صورت ۲۴ ساعته درحال دریافت شکایات مسافران نوروزی است. بر همین مبنا از مجموع ۵۸۱۲ شکایت ثبت شده تا پنجم فروردین ماه، ۲۳۸۰ مورد به صورت کامل رسیدگی و پاسخ داده شده و بقیه هم درحال رسیدگی است.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود: بر مبنای بررسی های انجام شده ۲۶ درصد از شکایت های ثبت شده از دفاتر خدمات مسافرتی بوده، ۳۲ درصد از تأسیسات اقامتی، ۳ درصد از مرکز پذیرایی، ۳۳ درصد مراکز رفاهی جاده ای نظیر پمپ بنزین و... و ۶ درصد سایر تأسیسات گردشگری می باشد.
به قول برات، تعداد تخلف ها و شکایت ها از دفاتر خدمات مسافرتی بیشتر از سایر تأسیسات و مراکز گردشگری بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین تخلف ها و شکایت ها در کدام استان ثبت شده است، اظهار نمود: استان خراسان رضوی تا کنون بیشترین نظارت ها و برخوردها را با تخلفات داشته است.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ضمن اشاره به امکان ثبت تقدیر از مراکز گردشگری در این سامانه ها، اظهار داشت: تا کنون ۲۷۴ مورد تقدیر از تاسیسات گردشگری در این سامانه ها ثبت شده است. همینطور در حوزه نظارت بر تاسیسات گردشگری تابحال ۱۱۵۰۱ مورد بازدید به صورت محسوس و نامحسوس از تاسیسات گردشگری انجام شده و ۲۰۰۶ مورد از اماکن گردشگری تذکر و اخطار دریافت کرده اند.
برات در رابطه با افزایش نرخ بی رویه اماکن اقامتی هم اظهار نمود: هتل ها و اقامتگاه های گردشگری دارای مجوز از وزارت گردشگری هیچگونه افزایش نرخی نداشته اند و در صورت مشاهده بشدت برخورد خواهد شد؛ چونکه نرخ نامه های تاسیسات گردشگری یکساله بوده و افزایش نرخ بر مبنای دستورالعمل مصوب، ابتدای مهرماه هر سال انجام شده و در طول سال، این تأسیسات افزایش نرخ نخواهند داشت.
او معتقد است: موارد در ارتباط با افزایش بی رویه نرخ ها به طور عمده به اماکن اقامتی غیر مجاز و فاقد پروانه بهره برداری مربوط می شود.
برات در ادامه اعلام آمار اسکان مسافران نوروزی که ۱۹ میلیون نفر تا چهارم فروردین ماه بوده است، به تفکیک سهم هر یک از اقامتگاه های مجاز از این اقامت ها پرداخت و اظهار داشت: حدودا ۴۲ درصد اقامت ها در مهانسراها، خانه های معلم و...، ۲۰ درصد در خانه مسافر، ۲۶ درصد در اقامتگاه های موقت همچون کمپ ها، ۶ درصد اقامت ها در هتل ها، یک درصد در اقامتگاه های بومگردی و باقی (۵ درصد) در سایر تأسیسات گردشگری بوده است.



1402/01/07
16:53:59
5.0 / 5
310
تگهای خبر: پروانه , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر