کسری سالانه 10 هزار نیروی آموزشی

کسری سالانه 10 هزار نیروی آموزشی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن برشمردن چالش های دانشگاه فرهنگیان و کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد که جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از دکتر معلم ها صورت گیرد.


مسعود فیاضی در گفتگو با ایسنا، درباره رسالت دانشگاه فرهنگیان بعنوان مرجع تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت افرادی است که پیشران های اصلی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و سرمایه های اجتماعی جدی کشور یعنی معلمان هستند.
وی ادامه داد: نقطه کانونی آینده سازی کشور در دست این دانشگاه است. ازاین رو هر هزینه ای در دانشگاه فرهنگیان نماییم سرمایه گذاری است. ازاین رو دیدگاه غلط درباره هزینه کرد برای این سیستم باید اصلاح گردد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن اشاره به مشکلات نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه حالا با مشکلاتی مواجه می باشد، بعنوان مثال حدود ۸۰ هزار دانشجو داریم که در این دانشگاه درحال تحصیل هستند اما شمار اعضای هیئت علمی که برای این دانشجویان تدریس می کنند حدود ۸۰۰ نفر است. یعنی نسبت دانشجو به استاد ۱۰۰ به یک است.
فیاضی افزود: این در شرایطی است که قانون برنامه ششم این نسبت را ۲۰ به یک ذکر می کند و به این معنا است که حدود ۳۵۰۰ هیئت علمی در این دانشگاه کم داریم که باید به شکل جدی برای آن چاره اندیشی و برنامه ریزی کرد.
وی به مشکلات زیرساختی دانشگاه فرهنگیان هم اشاره نمود و اظهار داشت: وضعیت دانشگاه فرهنگیان به لحاظ زیرساخت ها هم خوب نیست. یک سوم زیرساخت ها نیازمند نوسازی و بازسازی است. بودجه ای که اینجا هزینه می شود - اگر این نگاه را داشته باشیم که سرمایه ای است و هزینه ای نیست- واقعاً تناسبی با دانشگاه های دیگر ندارد و باید یک توجه جدی بشود. رتبه دانشگاه باید ارتقا یابد و کشور به دانشگاه نگاه درجه یک و به عبارتی نگاه سرمایه ای داشته باشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیشنهادهایی برای حل مشکلات نیروی انسانی و زیرساختی دانشگاه فرهنگیان عرضه کرد و اظهار داشت: پیشنهاد نخست جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه از دکتر معلم ها است. پیشنهاد ما این است که برای ارتقای این دانشگاه اولاً نسبت به جذب اعضای هیئت علمی توجه جدی نماییم و دوم این که اولویت را به دکتر معلم هایی بدهیم که حالا در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند.
فیاضی افزود: حدود ۴۵۰۰ دکترمعلم داریم که معلم هستند و مدرک دکتری هم دارند و به لحاظ علمی دارای تخصص هستند. این ها کاملاً ظرفیت این که به دانشگاه ورود و آن خلأ هیئت علمی و اساتید را پُر کنند، دارند.
وی بر لزوم نوسازی و توسعه زیرساختی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد و اظهار داشت: نوسازی و توسعه زیرساخت ها باید با شیب خوبی شروع و به لحاظ کمّی و کیفی ارتقاء پیدا کنند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: در زمینه ایجاد سازوکار مناسب برای جذب معلم هم میتوان اظهار داشت که این دانشگاه جذب معلمین را در دستور کار اصلی خودش دارد. ازاین رو کسانی که از طریق آزمون این دانشگاه به حرفه معلمی ورود پیدا می کنند و کسانی که بر مبنای قوانین مجلس ورود پیدا می کنند در هر حال باید تحت آموزش ها و سیاست های دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرند و از این حیث باید یک ساز و کار دقیقی وجود داشته باشد که مهارت های لازم را به معلم ها عرضه کنند.
فیاضی با اشاره به اینکه متناسب سازی سرفصل های محتوایی دانشگاه با برنامه درسی ملی امری ضروریست اظهار نمود: نکته مهمی که درباره این دانشگاه وجود دارد این است که سرفصل های محتوایی برای تدریس معلم ها، باید کاملاً متناسب با برنامه درسی ملی باشد، اما گاهی اوقات شاهد عدم تناسبی میان این دو هستیم.
وی ضمن اشاره به توانمند سازی معلم ها و مدیران اظهار داشت: در اساسنامه دانشگاه علاوه بر جذب معلم، توانمند سازی معلم ها و تربیت مدیر هم ذکر شده است. درباره توانمند سازی معلمان یک نکته مهم به تحصیلات تکمیلی آنها برمی گردد. خود این دانشگاه می تواند متولی امر تحصیلات تکمیلی معلم ها شود که مهم ترین گام برای توانمند سازی آنها است. درباره تربیت مدیر هم همین گونه است. دانشگاه فرهنگیان باید نقش جدی در تربیت مدیر ایفا کند. در حالیکه حالا برنامه ای برای این مورد ندارد. به نظر می آید اگر از این جوانب به دانشگاه فرهنگیان نگاه و این سرخط ها را درونش فعال نماییم، دانشگاه در بین مدت ارتقای خوبی پیدا می کند که بروندادش در آموزش و پرورش بسیار جدی و ثمربخش خواهد بود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به تناسب خروجی دانشگاه با نیاز وزارت آموزش و پرورش هم اشاره نمود و اظهار داشت: خروجی های این دانشگاه باید متناسب با نیاز وزارت خانه باشد. حالا نیاز وزارت آموزش و پرورش به معلم بیشتر از خروجی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی است. تقریباً سالی ۳۰ هزار بازنشسته داریم اما شمار دانشجویانی که بعنوان فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد آموزش و پرورش می شوند ۲۰ هزار نفر است. ازاین رو سالانه ۱۰ هزار نیروی انسانی کمبود و عقب ماندگی پیدا می نماییم. توسعه کمّی باید رخ دهد تا دانشگاه بتواند این نیاز را مرتفع کند. این یعنی این که در بودجه و لایحه بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه به این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی توجه جدی شود تا بتوانند ظرفیت خودشان را ارتقاء دهند.
فیاضی تصریح کرد که دانشگاه شهید رجایی در کنار دانشگاه فرهنگیان، نقش مهمی در تأمین نیروی انسانی ایفا می کند. اگر بخواهیم از حافظه محوری به مهارت افزایی تغییر جهت داده و پارادایم را تغییر بدهیم، دانشگاه شهید رجایی نقش جدی در اینجا ایفا می کند، چونکه ورود جدی به مقوله مهارتهای فنی و حرفه ای دارد و باید معلمانی که بتوانند در این راستا نقش آفرینی های جدی داشته باشند را تربیت و به آموزش و پرورش تقدیم کند. ازاین رو تمرکز روی دانشگاه شهید رجایی مانند دانشگاه فرهنگیان، ملاک جدی دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد.




منبع:

1400/08/23
09:42:56
5.0 / 5
569
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تخصص , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر