كنكور فعلی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی كند

كنكور فعلی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی كند به گزارش کنکور هنر معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق بوده و در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشته است. این وزارت خانه بر ۱۲ ماده ای که در پیش نویس نهایی تغییرات کنکور عنوان شد، موافقت  داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه صدمه های کنکور رفع گردد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، علیرضاکمرئی معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش دربرنامه (به وقت ایران)شبکه آموزش باموضوع تبیین سیاستهای آینده درمورد نحوه سنجش وپذیرش دانشگاهها حضور یافته و به تشریح سیاستهای وزارت آموزش وپرورش پرداخت. دراین میزگرد همینطور علیرضامنادی سفیدان رئیس کمیسون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی و محمودامانی طهرانی دبیرکل شورایعالی آموزش وپرورش هم به بیان نقطه نظرات کارشناسی خود درمورد کنکور پرداختند
کمرئی به تغییرات برگزاری کنکور سراسری اشاره و اظهار نمود: کنکور دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی است و نمی توانیم بدون ملاحظه ابعاد همه جانبه آنرا تفسیر نماییم و برای آن نسخه بنویسیم.
وی با اشاره به اینکه در طول ۵۰ سالی که از عمر کنکور می گذرد، هرازگاهی برای نفی شرایط موجود و رد آن صحبت هایی شده است و اضافه کرد: بر این اساس این اجماع وجود دارد که کنکور در شرایط فعلی باری بر دوش آموزش و پرورش رسمی کشور است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق بوده و در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشته است. این وزارت خانه بر ۱۲ ماده ای که در پیش نویس نهایی تغییرات کنکور عنوان شد، موافقت داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه صدمه های کنکور رفع گردد.
کمرئی ضمن اشاره به این که مطالبه مردم درباره کنکور برپایه آنچه که در جامعه می بینند و روی آن تبلیغ می شود، شکل گرفته است اظهار نمود: ما مصوبه سال ۹۲ را داریم و اصلاحیه ای که در سال ۹۵ آمد که برپایه آن قانون، با تسری امتحانات نهایی تا سهم سوابق تحصیلی افزایش یابدکه البته اضافه کردن امتحانات نهایی به دهم و یازدهم فشار مضاعفی به دانش آموزان وارد می کرد و اجرای آن با دشواریهایی روبرو بود و ازاین رو عملیاتی نشد.
وی ضمن اشاره به این که آموزش و پرورش با کنکور فعلی مشکل دارد چونکه کنکور پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی کند.
وی ادامه داد: در این راستا اهداف نظام آموزشی صدمه می بیند و در این آزمون سنجیده نمی گردد ازاین رو همین مبحث کافی است تا تغییرات در کنکور کنکور اعمال شود و نقش سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان افزایش یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی از اشتباهات در تحلیل های در ارتباط با کنکور را این مورد دانست که همه اجزا و خصوصیت های آموزش و پرورش و آموزش عالی را یکسان می بینیم در حالیکه آموزش و پرورش را باید یک حق برای فرزندان جامعه تلقی نمود اما تحصیل در آموزش عالی به مثابه یک امتیاز است ازاین رو اهداف آموزش و پرورش باید از این منظر تحلیل شود.
او همینطور در مورد تفاوت آزمون های آموزش وپرورش با آزمون کنکور اظهار داشت: آزمون های آموزش و پرورش ملاک محور است و آزمون های سنجش هنجار محور. آزمون های سنجش هر چه دشوارتر دارای تفکیک پذیری بهتر خواهدبود و بنابراین است که گاهی زمینه نارضایتی داوطلبان را پدید آورده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، او در آخر اشاره کرد: نظام تربیتی کشور ۶ ساحت تربیتی را برای نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته است تا انسانی تمام ساحتی را تربیت کند، اگر این مورد تابحال محقق نشده و در مواردی ضعف وجود دارد باید آنرا برطرف نماییم و نباید اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی قربانی شرایطی شود این در شرایطی است که آزمون های سازمان سنجش صرفاً ساحت علمی را آن هم به صورت ناقص می سنجد واستعداد دیگر دانش آموزان را مد نظر قرار نمی دهد.




منبع:

1400/05/05
12:40:39
5.0 / 5
952
تگهای خبر: آموزش , اجرا , تحصیل , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر