عرضه خدمات آموزشی با رویكرد یادگیری تركیبی امسال

عرضه خدمات آموزشی با رویكرد یادگیری تركیبی امسال کنکور هنر: مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی ضمن اشاره به اینکه ساماندهی محتوا و خدمات در فضای مجازی عمده فعالیت سال ۹۹ سازمان پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، بیان داشت: نگاه جدیدی در برنامه های مواجهه با زیست بوم فضای سایبری در سال آینده اجرا خواهد شد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، محسن باهو درباره اقدامات سال ۹۹ اظهار نمود: هنگام شیوع کرونا، سازمان پژوهش بعنوان محوری ترین بخش در برنامه ریزی درسی و تولید محتوای آموزشی، مسئولیت بسیار سنگینی پیدا کرد. لزوم عرضه محتواهای الکترونیکی به صورت مستقیم در فرآیند یادگیری رسمی مجازی که باید بر بستر فضای مجازی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گرفت از چالش های بسیارجدی وزارت آموزش و پرورش بود، از آنجایی که این محتواها برای همه پایه ها و دروس مهیا نبود، سیاست ساماندهی وسازماندهی با استفاده از منابع محتوایی موجود و توانمندی های کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر همین مبنا اولین کار انجام شده، احیای مجدد شورای سیاستگذاری و دبیرخانه دائمی توسعه فناوری خدمات فضای مجازی سازمان بود تا ضمن سیاستگذاری هماهنگی های لازم با همه معاونت ها، واحدهای سازمان و ظرفیت های بخش های توانمند کشور، اقدامات لازم در این بخش به انجام برسد.

احیای شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
مشاور فناوری و رئیس دبیرخانه دائمی توسعه فناوری و خدمات فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اقدام مهم دیگری که در این دوره به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت، احیای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) برای شرایط خاص کرونا بود. برای این مهم کارگروه هماهنگی اجرایی با محوریت شورای سیاستگذاری و معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری از راه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دفاتر مختلف برنامه ریزی درسی و تالیف بسته های تربیت و یادگیری؛ تأمین برنامه و محتواهای مورد نیاز متناسب با شرایط سال تحصیلی در دستور کار قرار گرفت؛ که ماحصل آن ارتقای ظرفیت های زیرساختی و محتوایی بود تا علاوه بر میزبانی خدمات برای تأمین نیاز مخاطبان و مراجعان، امکان عرضه خدمات برای دانش آموزان و دسترسی به محتواها و خدمات بر بستر رشد و شبکه ملی اطلاعات صورت گیرد.

افزایش ظرفیت منابعی و پهنای باند برای خدمات برخط
باهو از اتخاذ سیاست مشارکت پذیری برای همکاری با بخش ذی صلاح جهت تأمین زیر ساخت و پشتیبانی و افزایش ظرفیت منابعی و پهنای باند برای خدمات برخط بر بستر شبکه رشد، اطلاع داد و اظهار داشت: طرح همکاری با یکی از مجموعه های سرویس دهنده دارای مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاست مشارکتی شکل گرفت تا کلیه خدمات و محتواهای سازمان با کیفیت خوب به مخاطب برسد و هر نوع نیاز منابع زیرساختی و پهنای باند در زمان افزوده شود.
وی افزود: در این راستا، محتواهای الکترونیکی یا چند رسانه ای که از قبل در سازمان آماده بود، ساماندهی و در بستر شبکه ملی رشد، بارگذاری شد تا امکان بهره برداری مجانی برای همه وجود داشته باشد. برای هماهنگی با مدارس در شرایط کرونایی، بسته راهنمای عمل برنامه درسی و یادگیری ترکیبی شرایط زرد و قرمز که با مشارکت کلیه مدیران و معاونین تدوین شده بود با ابلاغ رئیس سازمان پژوهش به استان ها و صدور بخشنامه انجام پذیرفت.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: این بسته ها با شرایط زمانی و اقتضائات موجود در چارچوب کار ویژه با همه توان موجود انجام شد، البته همانطور که می دانید، کارهایی که در شرایط بحران انجام می شوند قابلیت بازخوانی و اصلاح را همواره دارند. این کار به انتظام بخشی بودجه بندی برنامه آموزشی و تدریس کمک کرده و هماهنگ و همسویی در حجم مطالب و شیوه تدریس و ارزش گذاری را فراهم ساخت.

آموزش ترکیبی و تهیه محتوای لازم
باهو اظهار داشت: به منظور شناخت بهتر یک مطالعه وِیژه برای تولید بسته یادگیری، تربیت و روش های عرضه خدمات آموزشی با رویکرد یادگیری ترکیبی توسط اساتید مجرب و آشنا با فناوری آموزشی در دانشگاه های مختلف همچون علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی و... انجام می پذیرفت که ماحصل آن دستیابی به یک الگوی مناسب برای امر برنامه ریزی تولید بسته تربیت و یادگیری بوده و بزودی با تکمیل و تدوین استانداردها برای تولیدات سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
او از همکاری با شرکتهای دانش بنیان در این راه اطلاع داد و اضافه کرد: به منظور استفاده از فرصت های بهتر با مشارکت موسسات دانش بنیان و شرکتهای صاحب تجربه، محتوای درسی را در چارچوب کتاب الکترونیکی متعامل و مدیریت پذیر به صورت یک خدمت دارای ارزش افزوده، که قابل استفاده بر روی حامل های سیار و وب مشارکت شده باشد و با آماده سازی و تولید ۲۲۰ عنوان بسته یادگیری در چارچوب کتاب الکترونیکی، خدمت جدید و ویژه ای در اختیار مخاطبان قرار گرفت تا به صورت مجانی از این خدمات بهره مند شوند.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره استفاده از رمزینه های سریع پاسخ، توضیح داد: بنابر تکالیفی که وزیر آموزش و پرورش جهت استفاده از رمزینه های سریع پاسخ در خدمات الکترونیک برای سازمان تعیین کردند، کارگروهی در این راستا شکل گرفت تا بتواند چارچوب های دسترسی به محتواها را در خصوص الگوهای رمزینه سریع پاسخ طراحی کند. برابر شرایط اجرای ممکن، الگوهای رمزینه ها در کتاب های هدف درج و چاپ سپاری شد و آماده سازی محتواها جزء برنامه های اصلی این کارگروه برای سال آینده قرار گرفت تا علاوه تأمین محتواهای الکترونیکی برنامه های سازمان محتواهای متناسب با زمینه تأمین و بموقع ارائه شود.
باهو افزود: برای سال آینده چند محور را در توسعه خدمات فناورانه مد نظر داریم که اولین آنها تعیین یک الگوی عملیاتی شونده برای تطبیق پذیری با تمامی شرایط های خاص چه کرونایی و چه پسا کرونایی و حالت های اضطراری دیگر است تا متناسب با شرایط و اقتضائات موقعیت یادگیری دانش آموزان، از صددرصد حضور در کلاس تا صددرصد غیر حضوری قابل انطباق و تحقق پذیر باشد. همینطور نحوه تعامل بین معلمان، دانش آموزان و خانواده ها و چگونگی فرصت های یادگیری مفید، پیشبینی و چارچوب گذاری خواهد شد.
وی ادامه داد: استفاده از مشارکت افراد توانمند در این حوزه که تولیدات آنها متناسب با استانداردها و مصوبه ۸۲۸ باشد، هم از دیگر برنامه های سال ۱۴۰۰ خواهد بود. ازاین رو امیدواریم در سال آینده چارچوب تنظیم گری و تعرفه گذاری این بخش صورت گیرد تا محتواهایی که امکان بارگذاری بر روی شبکه ملی رشد یا برنامه شاد را داشته باشند منطبق با سیاست های اجرایی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: در راه تحول آینده، اجبار جدی در تغییر تفکر و گفتمان عرضه خدمات سایبری از منظر مدیریتی و حکمرانی خوب در وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی را خواهیم داشت. در واقع نحوه مواجهه و استفاده از فناوری و فضای مجازی تغییر کرده و با عنایت به شکل گیری زیست بوم سایبری کشور و آموزش و پرورش شناخت الزامات، مولفه های اساسی و نحوه مواجهه با این زیست بوم، از هدف های اساسی برای سال ۱۴۰۰ است که کار فشرده و پیچیده ای را لازم دارد تا ضمن تعریف و تدوین مستندات علمی و گفتمان سازی لازم، مولفه های تأثیر گذار تعیین و اطلاع رسانی شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، باهو در انتها اضافه کرد: امیدواریم با برنامه های در دست اجرا توانمندی و تاب آوری آموزش و پرورش بگونه ای ارتقا پیدا کند تا دیگر شاهد غافلگیری و عدم پیشبینی یا پاسخگویی در شرایط خاص نباشیم.




منبع:

1400/01/10
00:37:53
5.0 / 5
1027
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر