مروری بر عملكرد آموزش و پرورش در سال كرونا

خلاقیتهایی كه مانع تعطیلی آموزش شد

خلاقیتهایی كه مانع تعطیلی آموزش شد کنکور هنر: چیزی به انتها سال تحصیلی 1400-13399 باقی نمانده است؛ سال تحصیلی کرونا زده ای که روش های آموزش در مدارس را تغییر داد و معلمان و دانش آموزان به ناچار با آن همراه شدند. در چنین شرایطی کاستی های نظام آموزشی و مطالبی نظیر عدالت دسترسی به امکانات آموزشی، محتوای درسی و به روز رسانی دانش کادر آموزش بیش از پیش نمایان شد.


علی تفکری، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در گفت و گو با ایسنا، ضمن مروری بر عملکرد نظام آموزشی کشور در دوران بروز کرونا، به تعدادی از این کاستی ها اشاره و اظهار نمود: یک سال از ظهور ویروس کرونا در ایران می گذرد؛ ویروسی که با وجود کوچکی، تاثیرات بسیار عمیقی بر اقتصاد، کسب وکار، بهداشت، محیط زیست، آموزش و... گذاشته و تغییراتی را در سبک زندگی، هنجارها، آداب و رسوم و حتی سیستم آموزشی ما به وجود آورده است.
وی ادامه داد: با شروع و شیوع ویروس کرونا در جهان، تمام کشورها به آموزش های مجازی روی آوردند. در این میان کشورهایی که آموزش در بستر مجازی را پیش از کرونا هم تجربه کرده بودند، با درنظر گرفتن اقتضائات و برنامه ریزی مناسب، توانستند آموزش خودرا به شکل مطلوب ادامه دهند.
تفکری با اعلان اینکه در ایران اما، ابتدا نظام آموزشی با نوعی سردرگمی مواجه بود و پس تعطیلی های چند روزه مدارس و تمدید آنها در دستور قرار گرفت؛ غافل از این که هیچ معلم و دانش آموزی تا ماه ها رنگ کلاس های حضوری را نخواهد دید اظهار داشت: در روزها و ماه های نخست، در صورتیکه نظام آموزشی هنوز خودرا پیدا نکرده بود، این خلاقیت معلمان بود که موجب شد آموزش تعطیل نشود. در حقیقت اگر در آغاز، جریان های خلاقیت، نوآوری و کار جهادی معلمان نبود، چه بسا فرجام سال تحصیلی گذشته نامعلوم بود.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش افزود: اما این آغاز، اختتام ماجرا نبود. در ادامه، نه معلمان توانستند خودرا از دام آموزش یک سویه و مونولوگ رها کنند و نه نظام آموزشی توانست طرح و برنامه ای برای خروج از این بحران آموزشی عرضه نماید. حتی شبکه شاد هم با تمام تغییرات مثبتی که در آن صورت گرفت، نتوانست تبدیل به یک شبکه تعاملی و دوسویه شود.

عدم تناسب برنامه درسی ملی با آموزشهای مجازی
وی با اشاره به اینکه علاوه بر فقدان طراحی آموزشی متناسب با شرایط آموزش مجازی، نقص های فنی ناشی از زیرساخت های اینترنتی، پهنای باند، نرم افزارها و سخت افزارهای لازم جهت یک آموزش تعاملی نیز در ناکام ماندن این نوع از آموزش بی تاثیر نبود اظهار نمود: البته آموزش مجازی، یک پدیده چند وجهی است که اگر از فقر امکانات، زیرساخت های ارتباطی و مشکلات اقتصادی خانواده ها در تامین سخت افزارهای مورد نیاز دانش آموزان بگذریم، عوامل موثری در آن دخیل هستند. همچون این عوامل می توان به محتوای کتاب های درسی، ساعات آموزشی، رویکرد معلمان در تدریس و شکل گیری عادات یادگیری در دانش آموزان اشاره نمود.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: بی شک ساعات آموزشی مبتنی بر برنامه درسی ملی به هیچ روی متناسب با آموزش های مجازی نیست و امروزه نیاز به بازطراحی محتوای درسی بیش از گذشته احساس می شود. همین طور خیلی از معلمانِ بیگانه با آموزش مجازی، کماکان از شیوه های سنتی و غیرتعاملی در تدریس خود بهره می برند؛ دانش آموزان نیز هنوز به این باور نرسیده اند که این نوع از آموزش در حقیقت "دانش آموز محور" است و معلم فقط می تواند نقش هدایتگر و تسهیل گر آموزشی را ایفا کند.

مدارس چشم اندازی برای خود متصور نیستند
تفکری با اعلان اینکه بطور کلی نقش یاددهندگان، یادگیرندگان و ابزار های آموزشی به درستی تعریف نشده و نامشخص است اظهار داشت: در عین حال مدارس به نوعی، در حالت "تجافی" به سر می برند و چشم اندازی برای خود متصور نیستند. در این شرایط، نیاز به آموزش مدیران، معلمان و دانش آموزان بیش از پیش احساس می شود؛ اما در یک سال گذشته، آموزش های هدفمندی برای هیچ یک از این گروه ها در نظر گرفته نشده است.
وی اشاره کرد: از آنجائیکه آموزش و پرورش یکی از منابع مهم تغییر در جامعه شمرده می شود، انتظار می رود که نظام آموزشی، به سرعت خودرا با تحولات اخیر هماهنگ و آمادگی لازم را برای دگرگونی های پیش رو کسب کند تا در زمان لزوم با اتخاذ تصمیمات مناسب و به کار گیری روش های بهبود دهنده، راه آموزش مجازی را حتی بعد از کرونا هموارتر سازد.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر مسئولین آموزش و پرورش، به فکر روش ها و رویکردهای نوین آموزشی نباشند، وضعیت فعلی و آینده آموزش، قابل توجیه نخواهد بود و مادامی که در میان متولیان آموزش، مدیران و معلمان، نسبت به آموزش های مجازی، دیدگاه های صُلب و تدافعی وجود داشته باشد، لزوما در آموزش، تغییر مثبتی رخ نخواهد داد اظهار داشت: به قول تافلر، «تنها استفاده خلاقانه از تغییر، می تواند از شوک آزار آن جلوگیری کند و آینده بهتری برای انسان شکل گیرد».




منبع:

1399/12/13
14:16:29
0.0 / 5
1264
تگهای خبر: آموزش , اجرا , تحصیل , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر