معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:

باید اجازه داد مسئولان حوزه تعلیم دغدغه مهمشان تعلیم و تربیت باشد

باید اجازه داد مسئولان حوزه تعلیم دغدغه مهمشان تعلیم و تربیت باشد به گزارش کنکور هنر همدان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار داشت: همیشه وزارت آموزش و پرورش که دغدغه اصلی اش آموزش کیفی و تهیه محتوای غنی برای دوره آموزش عمومی است، درگیر حواشی بوده اما باید اجازه داد مسئولان حوزه تعلیم دغدغه مهمشان همان تعلیم تربیت باشد.


دکتر علی باقر طاهری نیا سه شنبه ۱۸ آذرماه در نشست نقش آموزش و پرورش در خودکفایی و تولید کشور که به مناسبت هفته پژوهش توسط دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان به صورت مجازی برگزار شد، به تعریف هویت پرداخت و اظهار نمود: به مجموعه خاصیت هایی که هر فرد یا مجموعه با آن شناخته می شود، هویت می گویند و بر این اساس مؤلفه های هویتی داریم که معرف فرد و جامعه است.
وی اضافه کرد: برای معرفی روزآمد مؤلفه های هویتی یک انسان امروزی در جامعه ایرانی- اسلامی باید سه وجه هویتی خیلی خوب و پررنگ معرفی شود؛ هویت ایرانی که مبتنی بر تاریخ دیرپای تمدن ایران زمین است، هویت اسلامی که وجه بسیار برجسته ای در بحث مؤلفه های هویتی ما دارد و نباید کمرنگ انگاشته شود و هویت انقلابی یعنی بخش هایی که هویت ۴۲ ساله نظام اسلامی با آن شناخته می شود و شخصیت کامل ما مبتنی بر این سه هویت است.
طاهری نیا با اعلان اینکه با اسناد مرتبط شامل قانون، اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش، سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین مؤلفه های هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی خوب دیده شده و چهارچوب خوبی برای شکل گیری دانش آموز مورد نظر است، مطرح کرد: در تحقق مؤلفه های هویتی در سطح مدارس بواسطه دلیلهای مختلف توفیق نداریم و این موارد در شخصیت دانش آموز تبلور پیدا نمی کند و علت آن عدم انسجام سازمان و نهادهای ذی مدخل مانند مدرسه، جامعه و رسانه است به عبارت دیگر آنچه در صحنه عمل به لحاظ هویت بخشی و تثبیت مؤلفه های هویتی برای دانش آموزان اتفاق افتاده با کمال مطلوب خیلی فاصله دارد.
وی در بخش دیگری در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت موجود در زمینه آموزش مهارتی و مهارت محور سطح آموزش عمومی مطلوب است یا نه؟ پاسخ خیر داد و اظهار داشت: عدم مطلوبیت در تحقق مهارت محوری به حوزه اسناد برمی گردد یا به صحنه اجرا؟ در پاسخ باید گفت در حوزه اسناد مشکلی نداریم و تمام مشکل به اجرا برمی گردد چونکه در حوزه اسناد توجه کافی به موضوع مهارت محوری شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور اشاره کرد: همیشه وزارت آموزش و پرورش که دغدغه اصلی اش آموزش کیفی و تهیه محتوای غنی برای دوره آموزش عمومی است، درگیر حواشی بوده و حاشیه پررنگ تر از متن بیماری لاعلاج تمام سازمان های ماست و این مساله در آموزش و پرورش بیشتر دیده می شود به طوریکه دائماً تلاش وزرا برای جبران کسری بودجه بوده است و در ادوار مختلف با مطالباتی مواجهند که ظاهر درست و باطن نادرست دارند، یکی از این مطالبات سیاسی کاری حوزه آموزش و پرورش در عزل و نصب های تابع مسائل طیفی و جناحی است در حالی که باید دغدغه تعلیم و تربیت راستین و واقعی را داشته باشد، درگیر آمدن ها و رفتن ها شده است.
وی با اشاره به پدیده آمدن ها و رفتن های نامطلوب سیاسی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: وزیر همیشه درگیر حواشی است و حرف های ما در اسناد روی زمین می ماند و به صحنه اجرا وارد نمی گردد بدین سبب باید مسئول حوزه تربیت را فارغ البال بگذارند که اجرا نماید و تنها بر کارش نظارت شود. در آموزش عالی هم همین طور است و سیاسی کاری هایی که وجود دارد، سرعت گیر است و جلوی پیشرفت آموزش را می گیرد بدین سبب باید اجازه داد مسئولان حوزه تعلیم دغدغه مهمشان همان تعلیم تربیت باشد.
طاهری نیا با اعلان اینکه در نظام مردم سالاری دینی با رویکرد شایسته سالاری آموزه های دینی مدیریت، مسئولیت است اما هم اکنون مدیریت امتیاز و منفعت شده، مطرح کرد: قانون داری، قانون پذیری و قانون باوری مشکلات را حل می کند بدین سبب باید به قانون برگردیم و پایبندش باشیم و فقط بر طبق قانون پاسخگوی دیگران باشیم.




منبع:

1399/09/19
17:34:31
5.0 / 5
1181
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , دانشگاه , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر