سیمای نوروزی زیر ذره بین مهر ؛

وقتی ساز حاشیه در سیما كوك می شود

وقتی ساز حاشیه در سیما كوك می شود كنكور هنر: برنامه ها و مجموعه هایی كه برای ایام تعطیلات نوروزی و روزهای كرونایی رسانه ملی در نظر گرفته شده بودند حاشیه های مختلفی داشتند كه مرور آنها خالی از لطف نیست.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: نوروز ۹۹ یكی از متفاوت ترین نوروزها برای شبكه های مختلف رسانه ملی بود. شرایطی كه در آن شبكه های تلویزیونی با درنظر گرفتن شعار كمتر عمل شده «در خانه بمانیم» در امتداد مبارزه با بحران «كرونا» در تكاپوی ساخت برنامه هایی قرار گرفتند كه بتواند در پروسه جذب مخاطب و در خانه نگه داشتن مردم بهترین عملكرد را داشته باشند.
طبیعتاً در این مقطع آنچه بیشتر موردتوجه قرار گرفت تمركز عموم برنامه سازان روی حوزه موسیقی بود كه در برنامه های تركیبی خود خصوصاً مجموعه برنامه های تحویل سال نو و ویژه برنامه های نوروزی از این هنر همیشه پرمخاطب و پرحاشیه در كشورمان بیشترین استفاده را داشته باشند.
آنچه پروسه توجه به موسیقی را نسبت به تولید برنامه ها، مجموعه های نمایشی یا همان سریال ها و موارد مشابه متفاوت كرد چیدمان حضور میهمانان در برنامه ها خصوصاً برنامه های تحویل سال نو بود. شرایطی كه بعضی از آنها را وارد چالش های بسیار مهم و برگرفته از تجربه ای چون اجرا كرد و سبب خلق چارچوب های نسبتاً جدیدی شد كه شاید بتواند در كلید واژه «بدعت» قرار گیرد و بطور قطع برنامه سازان سیما و هنرمندان موسیقی مرحله پرآزمون و خطایی را پشت سر گذاشتند.
در هرحال حضور پررنگ اصحاب موسیقی در برنامه های نوروزی رسانه ملی بهانه ای شد تا نگاهی اجمالی داشته باشیم به گزیده بعضی از حاشیه ها، تولیدات و موارد مربوط به آنچه پیرامون این حوزه هنری در رسانه ملی طی روزهای گذشته از بهار ۹۹ بیشتر به چشم آمد و بعضاً در فضای مجازی نیز درباره آن بحث های داغی شكل گرفت.
خواننده پاپی كه مجری شد!
یكی از اتفاقات حوزه موسیقی در برنامه های نوروزی سیما ایده دست اندركاران برنامه تحویل سال شبكه پنج سیما برای دعوت از محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ بعنوان یكی از مجریان برنامه در كنار هیراد حاتمی بود كه قبل از این سوابقی را در حوزه اجرا از سر گذارنده بود.
اگرچه دعوت از یك خواننده پرطرفدار می توانست ایده جذابی برای یك برنامه تركیبی باشد اما آنچه در این میان مورد توجه مخاطبان خصوصاً آن دسته از مخاطبانی كه كمی تخصصی تر به ماجرای اجرای یك برنامه تلویزیونی نگاه می كردند، قرار گرفت، شیوه اجرای علیزاده بود كه متأسفانه دربرگیرنده مؤلفه های تخصصی اجرای یك برنامه تلویزیونی نبود و او همانند آنچه در كنسرتهای خود پیش روی مخاطبان صحبت می كرد، عمل كرد.
از نحوه حضور و انتخاب محمد علیزاده كه بگذریم آنچه كه بیشتر مورد توجه قرار گرفت حضور بعضی از میهمانان در بخش های مربوط به موسیقی در این برنامه بود كه هركدام از این افراد اغلب همراه با تهیه كننده یا مدیر برنامه هایشان روبه روی دوربین قرار می گرفتند. شرایطی كه نمی تواند غیر از رفاقت های پشت پرده و مسائلی از این دست دلیل دیگری داشته باشد. دراین زمینه می توان به حضور مهدی كرد مدیر برنامه های محسن ابراهیم زاده حین حضورش در برنامه و البته اجرای بسیار بی كیفیتش اشاره نمود كه مشخص نیست چه خاصیت از این تهیه كننده سبب شده كه دست اندركاران برنامه فرض كنند مخاطبان او را می شناسند و یا حضورش می توانند برای یك بیننده جذاب باشد؟

موضوع عدم دعوت از هنرمندان شناخته شده و مطرح موسیقی ایرانی و موسیقی اقوام ایران برای حضور در بخش های مختلف این برنامه و اساساً برنامه های دیگر در رابطه با تحویل سال نو نیز حلقه مفقوده موسیقی در نوروز سیما بود كه اگر تهیه كنندگان و برنامه سازان با اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به این مساله اقدام می كردند، بطور قطع ظرفیت بالای این دو گونه موسیقایی نشان می داد كه چقدر می تواند برای مخاطبان در لحظات منتهی به سال نو دارای جذابیت باشد و كار را به جایی نرساند كه این ویژه برنامه تبدیل به یك دورهمی دوستانه میان برخی از هنرمندان و خوانندگانی كه باهم رفاقت بیشتری دارند، شود.
حمید هیراد و افشای یك حقیقت در ایام كرونایی
از دیگر نكات قابل توجهی كه درباره برنامه های نوروزی سیما در حوزه موسیقی حاشیه ساز شد حضور حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ كشورمان در برنامه «بهار جان» شبكه پنج سیما (همان برنامه ای كه محمد علیزاده اجرای آنرا به عهده داشت) و اعلام خبر ابتلایش به بیماری سرطان خون در یك برنامه عمومی بود.
خبر بیماری حمید هیراد طی روزهای پایانی سال قبل موجب نگرانی و آزردگیِ خاطرِ هواداران این خواننده و مردم شد. بدین جهت حمید هیراد، دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ دعوت برنامه نوروزی «بهار جان» را پذیرفت تا درباره بیماری و وضعیت كنونی اش توضیح هایی را ارائه كند.

هیراد هم طی این گفتگو در پاسخ به علیزاده اظهار نمود: «ما هر چه كه تا الان به دست آوردیم از وجود مردم است. اگر نگاه خدا و مردم به ما نباشد، حمید هیرادی وجود ندارد. تا زمانی كه هستم عاشقانه و بدون ریا برای مردم می خوانم. قطعه «شوخیه مگه» هم از جایی آمد كه هیچ ریایی در آن نبود و روی تخت بیمارستان آنرا ساختم. آرزوی هر خواننده ای است كه اثرش به دل مردم بنشیند. وقتی دیدم مردم قطعه «شوخیه مگه» را دوست داشتند، خیلی احساساتی شدم و ساعت ها برایش اشك ریختم. البته در همان زمان به من گفتند كه سرطان خون دارم و فقط یك ماه دیگر زنده هستم. بعد از آن و در مدتی حدود پنج یا شش ماه فهمیدم كه چقدر زندگی فانی است.»
علیزاده نیز از هیراد پرسید كه چرا همان موقع و یا در اوجِ زمانی كه فشارهای زیادی به تو وارد می كردند، ماجرای بیماری ات را بیان نكردی؟ كه هیراد در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: «دوست ندارم خبر بد به كسی بدهم. حتی به نزدیكان خودم هم نگفتم و تعداد اندكی از اطرافیانم ماجرا را می دانستند.»
موسیقی، تنها برگ برنده «پایتخت ۶»
اگرچه سریال پرطرفدار پایتخت ۶ به كارگردانی سیروس مقدم در نوروز امسال توانست همانند آنچه پیش بینی می شد گوی سبقت را در آمار بیشترین مخاطبان از سایر مجموعه های نوروزی سیما برباید اما بر طبق بازخوردها این فصل از مجموعه «پایتخت» نقاط ضعفی جدی هم داشت.
اما آنچه می تواند بعنوان یكی از نقاط قابل اتكا و جذاب این سریال مورد تمركز بیشتری قرار گیرد موسیقی آریا عظیمی نژاد و همراهانش برای این مجموعه است كه آنرا تبدیل به مهمترین شناسنامه هنری سریال بدون در نظر گرفتن حضور اسامی معتبر دیگری در تركیب عوامل این سریال كرده است. شرایطی كه تابحال در كمتر سریالی شاهد آن بوده ایم و می تواند تبدیل به مولفه ای مناسب و جالب توجه برای سایر آهنگسازان در حوزه ساخت موسیقی باشد.
كما اینكه در این شرایط آهنگساز تلاش نموده با پژوهش های مختلفی كه خود سابق بر این با كمك بزرگانی چون هوشنگ جاوید در حوزه موسیقی نواحی و سایر كارشناسان انجام داده، موسیقی را به جامعه مخاطب خود معرفی نماید كه دربرگیرنده مؤلفه های هنری موسیقی اقوام مازندران است. در این میان هم حضور سید جلال محمدی با گروه «آوای تبری» و استفاده از خوانندگان گوناگون همچون زمان شكارچیان فرزند ارشد استاد ارزمون شكارچیان آنچنان در رنگ و لعاب موسیقی بر جان و دل اثر نشسته كه تا مدت ها می تواند تضمین كننده رسوب موسیقی در ذهن مخاطبی باشد كه در آماج و تیررس موسیقی های غیر استاندارد مقرر است.

به هر ترتیب آریا عظیمی نژاد كه همیشه در حوزه آهنگسازی فیلم و سریال از مؤلفه های رفتاری و جامعه شناختی موسیقی اقوام به درستی بهره برده با وجود حفظ چارچوب و آنچه برای استخوان بندی موسیقی سریال پایتخت طراحی كرد اما بازهم دست به بدعت هایی در موسیقی فصل ششم سریال زد كه بطور قطع می تواند مورد توجه قرار گیرد. شرایطی كه ای كاش در داستان و محتوای این سریال پرمخاطب نیز رعایت می شد.
تیتراژ «كامیون» قسمت «ماكان بند» نشد
در حالی كه از طرف روابط عمومی سریال كامیون به كارگردانی مسعود اطیابی از قبل شروع این مجموعه تلویزیونی به صورت رسمی اعلام شده بود كه تیتراژ این مجموعه نوروزی شبكه دو سیما به عهده مجموعه «ماكان بند» خواهد بود. اما همزمان با پخش این سریال در جریان ایام تعطیلات نوروزی بود كه ورق برگشت و نام محمدرضا علیمردانی خواننده تیتراژ اول و حمید عابدی خواننده تیتراژ دوم به مخاطبان معرفی گردید.
البته ابراهیم آرزو روز هشتم فروردین ماه بود كه در گفتگو با خبرگزاری صبا در پاسخ به این پرسش كه چرا با وجود آنكه اعلام شده بود گروه «ماكان بند» تیتراژ این سریال را می خواند و این اتفاق نیفتاد، اظهار نمود: «سازمان معیارهای خودش را دارد و صلاح ندانست این گروه تیتراژ «كامیون» را بخواند و ما هم پذیرفتیم.»

مجموعه تلویزیونی «كامیون» به تهیه كنندگی ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور و كارگردانی مسعود اطیابی در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه ای برای پخش در نوروز ۹۹ تهیه شده و پخش آن همچنان ادامه دارد.
خواننده بااستعدادی كه چوپان نبود!
طی روزهای منتهی به عید نوروز بود كه در بین هیاهوها و دل نگرانی هایی كه پیرامون شیوع ویروس كرونا تمامی اتفاقات و رویدادهای در رابطه با كارهای فرهنگی هنری را تحت تأثیر قرار داده بود. تصاویر جالبی منتسب به یك جوان چوپان در فضای مجازی به شدت وایرال شد و شرایطی را ایجاد كرد تا این جوان هنرمند كه از وی در زمان انتشار این ویدئو بعنوان یك چوپان یاد می كردند یك شبه ره صد ساله طی نماید و به سبب نغمه دلنشینی كه صدای او داشت بعنوان یك هنرمند خوش صدا در بین مردم معرفی شود.
هنرمندی با نام سروش رضایی كه در بین پهنه ای از یك بیابان، هنگامی كه گوسفندان مشغول چرا هستند تلفن همراه خودرا در چارچوب سلفی تنظیم كرده و با آوای دلنشینی كه موسیقی آن برآمده از نغمات موسیقی ردیف دستگاهی ایران است به اجرای ترانه «برف پیری» كه قبل از این توسط علیرضا افتخاری خوانده شده بود، می پردازد. اما این اختتام ماجرا نبود چونكه پس از مدتی در همین فضای مجازی عنوان شد كه این جوان خوش صدا و مستعد چوپان نیست، بلكه همچون هنرمندان نوجوانی است كه به كار دامداری مشغولست و طی سال های گذشته در شهر اصفهان مشغول خوانندگی است و حتی همین چند مدت پیش نیز در فراخوان آكادمی موسیقی «پورناظری» نیز شركت كرده است.

سروش رضایی هر چند تصاویر كمی به اشتراك گذاشته اما پس از منتشر شدن فیلم آوازخوانیش در شبكه های اجتماعی فالوورهایش به چندین هزار نفر افزایش پیدا كرد. شرایطی كه دست اندركاران برنامه فرمول یك به تهیه كنندگی و اجرای علی ضیا را مجاب كرد تا در بین برهوت كمبود میهمان ممتاز حوزه موسیقی در اغلب برنامه های سیما از این هنرمند نوجوان و مستعد موسیقی ایرانی دعوت كنند تا میهمان برنامه باشد.
این هنرمند در برنامه فرمول یك بود كه درباره انتشار گسترده این كلیپ توضیح داد: «این كلیپ اوایل اسفند ماه سال ۹۸ گرفته شده بود كه من بعد از چند روز تصمیم گرفتم آنرا در صفحه ام به اشتراك بگذارم. حالا هم دو هفته است كه در تهرانم و وقتی همكاران شما در برنامه با من تماس گرفتند به برنامه شما آمدم. من چوپان نیستم من یك دامدارم. این هم خواست خدا بود كه این فیلم یك دفعه دیده شود كما اینكه من اصلاً قرار نبود این تصاویررا به اشتراك بگذارم. من روزی داشتم به بعضی از تصاویرم در تلفن همراه نگاه می كردم و دیدم این تصویر موجود است كه اتفاقاً درآن هم بد نخواندم و هم پشت صحنه خوبی دارد. اما خواست خدا بود كه یك دفعه این چنین دیده شود.»
وی در پاسخ به سوال علی ضیا كه آیا در حوزه موسیقی آموزش دیده است؟ اظهار داشت: «بله. من در اصفهان كلاس رفتم و اساساً هم دوست دارم در همین سبك سنتی بخوانم. البته رضایی در جواب پرسش دیگری در خصوص نحوه دعوت تهیه كنندگان از او پس از انتشار این ویدئو بیان كرد: در همین چند روزی كه ویدئو انتشار یافته تهیه كنندگان زیادی به من پیشنهاد همكاری دادند اما من خیلی تمایل ندارم كه در حوزه موسیقی پاپ بخوانم. من دوست دارم ایرانی بخوانم. شغل دامداری را هم كنار نمی گذارم. البته كه خوانندگی علاقه و عشق من است و برای نخستین اولویت است اما اینجور نیست كه شغل دامداری را كنار بگذارم.»
تابوشكنی در تیتراژ «دوپینگ» و خاطره بازی با یك موسیقی
یكی از ملودی هایی كه در روزهای تعطیلات نوروزی اختصاص به تیتراژ سریال تلویزیونی «دوپینگ» به كارگردانی رضا مقصودی در شبكه سوم سیما بود. سریالی كه در كنار «پایتخت ۶» در ردیف پرمخاطب ترین های تلویزیون طی روزهای اخیر قرار داشت.
موسیقی این سریال به عهده آرمان موسی پور است كه طی سال های گذشته كارنامه خوبی را از خود در ساخت موسیقی سریال ها و آثار سینمایی بر جای گذاشته است. كما اینكه وی در ساخت موسیقی این سریال كه در برگیرنده حال و هوایی فانتزی و مرز بین واقعیت و فرا واقعیت قرار دارد توانست دست به ارائه موسیقی بزند كه در قول عامیانه آن روی كار نشسته است.
اما نكته جالب توجه در موسیقی این تیتراژ دیده می شود ابتدا استفاده قطعه نوستالژیك و خاطره ساز «آی نسیم سحری» به خوانندگی حسن همایونفال و دوم ایجاد یك قالب تركیبی با این ترانه به خوانندگی محمد بحرانی است. كه بسیاری از شنوندگان و علاقه مندان موسیقی این نوع موسیقی را نزدیك به موسیقی «رپ» می دانند. چارچوبی كه مدت هاست جزو خطوط قرمز دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای صدور مجوز به ترانه ها و خواننده های فعال این سبك شمرده می شود و طی سال های اخیر نیز محل بحث و بررسی فراوانی میان دست اندركاران این حوزه بوده است.

البته محمد بحرانی بازیگر سریال «دوپینگ» كه خوانندگی تیتراژ این سریال را نیز عهده دار شده مدتی پیش در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس پیرامون این مساله اظهار داشت: «اصولا خواننده نیستم و چند كار را به صورت دلی با همین گروه خودمان كه همیشه با هم كار می نماییم خواندم. كارهای شاخص ما همان دو قطعه برای جام های جهانی فوتبال و یك كار برای مسابقه های جهانی والیبال بود. این قطعه ها بیشتر از اینكه انتقادی باشند روحیه بخش هستند و در تیتراژ دوپینگ نیز هدفمان روحیه بخشی به مردم بوده است و سعی كردیم تا این تیتراژ شیرین تمام شود كه ارجاع می دهد به فردای روشن. كاراكتر فریدون در سریال با پیشنهاد خودم گهگاهی ترانه آی نسیم سحری را زمزمه می كند چونكه آهنگی است كه برای خودم خاطره انگیز است. اواسط كار به ذهنم رسید شاید بتوانیم برای تیتراژ پایانی سریال چنین ایده ای را پیاده نماییم. بر همین مبنا تصمیم گرفتیم ترانه آی نسیم سحری را با ترانه ای رپ تلفیق كنیم…با اینكه این سریال نوروزی بود و در متن ارجاعی به اتفاق های بیماری كرونا نداشت، اما دیدیم كه نمی گردد تیتراژ از حال و هوای این روزها جدا باشد و طی پیشنهاد امیر متمركز شدیم روی اتفاق های ویروس كرونا و امیر سلطان احمدی بندهای رپ را بین ملودی ها درباره این مساله سرود.»
«عصر جدید» و استدلال عجیب و غریب بشیر حسینی درباره یك شركت كننده
یكی دیگر از حاشیه های موسیقایی برنامه های سیما مربوط به پخش یكی از برنامه های «عصر جدید» شبكه سه سیماست. برنامه ای كه در آن پوریا عابدینی جوان خوش صدای شركت كننده در كمال ناباوری فقط توانست سه چراغ روشن را از هیأت داوران مسابقه دریافت كند و این سید بشیر حسینی بود كه با توجیه «چشم بسته خواندن» پوریا و خروج او از قواعدی كه به زعم این داور خارج از استاندارد اجراهای حرفه ای روی صحنه ها بود به او رأی منفی داد.
پوریا در این اجرا قطعه «سنگ خارا» به آهنگسازی زنده یاد علی تجویدی را برای داوران اجرا كرد. قطعه ای كه بارها از طرف خوانندگان مختلف اجرا شده و این هنرمند جوان در كیفیتی مناسب آنرا پیش روی مخاطبان قرار داد و سبب شد كه از آریا عظیمی نژاد سخت گیر تا رؤیا نونهالی و امین حیایی بدون هیچ تردیدی به او رأی مثبت بدهند. اما حاشیه از آنجا شروع شد كه پس از رأی مثبت امین حیایی سید بشیر حسینی در اوج خوانندگی پوریا دگمه منفی را فشار داد و آنچنان شوكی را به حاضران در برنامه وارد كرد كه از این اقدام حسینی متعجب شدند. كما اینكه هوشمندی كارگردان تلویزیونی برنامه در سوئیچ دوربین ها و تدوین به خوبی نشان میدهد كه حمیدرضا تركاشوند مربی موسیقی برنامه در پشت صحنه و احسان علیخانی با چه بهت و حیرتی به سید بشیر حسینی نگاه می كردند و ایمان قیاسی مجری پشت صحنه برنامه نیز اظهار داشت: «امیدوارم آقای دكتر یك دلیل خیلی منطقی برای این حركت داشته باشند.»
آنچه پروسه توجه به موسیقی را نسبت به تولید برنامه ها، مجموعه های نمایشی یا همان سریال ها و موارد مشابه متفاوت كرد چیدمان حضور میهمانان در برنامه ها خصوصاً برنامه های تحویل سال نو بنا به حوزه كیفیت كاری آنها بود. شرایطی كه بعضی از آنها را وارد چالش های بسیار مهم و برگرفته از تجربه ای چون مجری گری كرد. بااینكه بعد از مشخص شدن آرای هیأت داوران امین حیایی با یك توجیه غیرمنطقی مقایسه خوانش پوریا عابدینی با خوانش پارسا خائف در دوره پیشین، خوانندگی پوریا را تأیید كرد. اما این سید بشیر حسینی بود كه با بیان نكاتی به ارائه نقطه نظرات خود درباره امتیاز منفی به این خواننده جوان پرداخت و خطاب به عابدینی اظهار داشت: «من اجرا را یك بسته كامل می بینم. آنجایی كه چشمهایت را می بندی اصلاً به مخاطب توجه نمی كنی. حتی آن موقع كه آواز نمی خوانی زمین را نگاه می كنی. من احساس می كنم حضورت روی صحنه كم رنگ است و از فضا و موقعیتی كه داری كم و نادرست استفاده می كنی. من علت اینكه با عشق قرمز زدم همین بود.»
البته بین صحبت های حسینی در صحنه اجرا بود كه دوربین روی حمیدرضا تركاشوند سوئیچ شد كه در مقطعی اظهار داشت: «نه دیگه این ها بهانه است»
در همین حین رؤیا نونهالی خطاب به بشیرحسینی بیان كرد: «من پرسشی دارم و البته پاسخ مشخصی هم ندارم. چونكه ما آوازخوان های شاهكاری داریم كه عموماً هنگام برنامه اجرایشان را با چشم بسته می خوانند بی آنكه بتوانی چشم از آنها برداری. من قید می كنم كه این پرسش من است. گاهی شاید با چشم بسته نیز می توان ارتباط برقرار كرد.»
آریا عظیمی نژاد هم در ادامه این بحث داوران كه به مذاق احسان علیخانی هم خوش آمده بود، اشاره كرد: «توان این پسر در خوانندگی توان خوبی است. او بسیار ژوست و تمیز خواند. حسش هم خیلی خوب بود. به نظرم یك ذره كم لطفی است اگر بخواهیم چیزهایی را نبینیم و بعد چیزهای دیگر را بزرگ تر ببینیم.»
سید بشیر حسینی هم در واكنش به این اظهارت اظهار نمود: «استادان بزرگواری كه روی صحنه چنین بودند به نظرم در این عرصه كه به آن اشاره داشتم الگوی خوبی نیستند. استادان می توانند در حوزه آواز الگوی خوبی باشد اما در حوزه بسته یا پكیج ارتباطی كامل، حتما الگوهای خوبی نیستند.»

عظیمی نژاد در واكنش به این صحبت ها اظهار داشت: «ما استاد بنان را داشتیم كه هر وقت روی صحنه می خواند عینك دودی می زد. بله اگر كسی روی صحنه موسیقی پاپ اجرا نماید باید این مولفه هایی كه شما به آن اشاره كردید را اجرا نماید. اما كسی كه موسیقی سنتی می خواند اصلاً نباید این سكنات موسیقی پاپ از او سربزند.»
در همین هنگام بود كه علیخانی از تماشاگران برنامه خواست تا نظرات خودرا درباره این اظهارات اعلام كننده كه در شرایطی جالب توجه میزان آرای تماشاگران نیز برابر بود.
بشیر حسینی در این بخش اظهار داشت: «تذكر شما كاملاً درست است اما تا پیش از اینكه اولویت صوت در رسانه های بصری بر اولویت تصویر قالب باشد. اگر بخواهیم این موسیقی را با چشمان بسته گوش دهیم آن وقت می توانیم بپذیریم. اما اگر بخواهیم ببینیم وجوه بصری اش از ظاهر، پوشش و اندام تا زبان بدن یك بسته كامل می شود.... من محكم سر نظر خودم هستم»
پس از این مباحثه پوریا عابدینی ضمن قدردانی از آرای هیأت داوران اشاره كرد: «موسیقی اصیل و محتوایی محجوب و مهجور است و به تبع آن هنرمندانی كه موسیقی اصیل اجرا می كنند یك حجب و حیایی دارند؛ حتی در نوه پوشش و حركات و خواندن. به نظرم هر نوع موسیقی با احترام به نظر عزیزان باید در رسته و دسته خودش قضاوت شود و اینكه موسیقی شنیدنی است، دیدنی نیست»
حضور بنیامین بهادری در «دورهمی» دردسرساز شد
بنیامین بهادری نیز از آن دسته خوانندگانی است كه گویا تمایل زیادی به ایجاد حاشیه دارد. او كه طی سال های اخیر پس از درگذشت نابهنگام همسر اولش در یك سانحه تصادف مدتی از حاشیه ها به دور بود، كوشش كرد تا با برگزاری كنسرت ها و انتشار قطعات مختلف وارد فاز جدیدی از كارهای موسیقایی خود شود. كما اینكه در این مدت پس از مهاجرت یا سفرش به آمریكا و اتفاقات تازه ای كه در زندگی او پدید آمد عملاً بنیامین بهادری را وارد چرخه تازه ای از فعالیت ها كرد.
اما گویا حاشیه ها دوست ندارند دست از بنیامین بهادری بردارند، چونكه حضور وی در روزهای تعطیلات نوروزی برای یكی از برنامه های «دورهمی» مهران مدیری شبكه نسیم سیما سبب بروز واكنش های مختلفی شد كه مهم ترین آن به اجرای ترانه «كودكانه» یا همان «بوی عیدی» به آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و خوانندگی مرحوم فرهاد مهراد بود.

این خواننده در جریان اجرای این قطعه در برنامه دورهمی بود كه روی ترانه اصلی اثر كه متعلق به شهیار قنبری است، تغییرات بدون اجازه ای را اعمال و روی صحنه اجرا كرد. اجرایی كه برای او گران تمام شده و سبب شد كه هم شهیار قنبری و هم اسفندیار منفردزاده از آن سوی آب ها به این مساله واكنش نشان دهند. البته آهنگی كه بنیامین خوانده مدتی پیش به صورت سراسری پخش گردید و در همان زمان نیز سبب بروز اعتراضاتی شد.
شهیار قنبری ترانه سرا و خواننده ای كه سال هاست در خارج از ایران زندگی می كند، در واكنش به اقدام بنیامین بهادری نوشت: «شعر من اسباب بازی نیست. میوه یك زندگی درد و زخم و گریه است. آسان به دست نیامده كه آسان از دست برود.»
اسفندیار منفردزاده هم در واكنش به این نوع نوع خوانش بنیامین نوشته بود: «آقای بنیامین! شما در دستبرد به آهنگ من و شعر شهیار قنبری بی شرمی كرده اید.»
هرچند بنیامین نسبت به اعتراضات واكنشی نشان نداد اما بنابر تازه ترین خبرها شهیار قنبری مبادرت به شكایت قضائی از این خواننده جوان كرده و باید دید آیا همچون سه سال پیش كه رضا صادقی، علی لهراسبی و سینا سرلك ناگزیر به تن دادن به رأی دادگاه بواسطه شكایت اردلان سرافراز شدند، این دفعه هم حكم محكومیت مقابل بنیامین بهادری صادر خواهد شد یا همه چیز ختم به خیر می شود.


منبع:

1399/01/16
17:08:08
5.0 / 5
1722
تگهای خبر: اجرا , بازیگر , پژوهش , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر