موسیقی فجر ۳۵ در آینه مهر؛

تجربه یك سفر فرهنگی در موسیقی فجر

تجربه یك سفر فرهنگی در موسیقی فجر به گزارش كنكور هنر ششمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی میزبان هنرمندان شركت كننده بود كه بعضی از گروه های شركت كننده اجرای آثارشان را به یاد جانباختگان سانحه هواپیمای اوكراینی نواختند.



به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، ششمین از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در حالی میزبان هنرمندان شركت كننده بود كه بعضی از گروه های شركت كننده بعضی از آثارشان را به یاد جان باختگان سانحه هواپیمای اوكراینی نواختند.
گروه كوبه ای «ودا» و سفر فرهنگی در جغرافیای ایران
گروه كوبه ای و آوازی «ودا» به سرپرستی سودابه سالم، نخستین كنسرت ششمین روز جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت را تشكیل می داد.
در این كنسرت كه به شكلی نخستین اجرای رسمی مجموعه اركستر كوبه ای و آوازی كودكان و نوجوانان «ودا» محسوب می شد قطعاتی از آثار برگزیده موسیقی اقوام ایران همچون «ساری گلین-آذری»، «سه گدار- خراسان»، «كراس چرمی- كردی»، «كراس چرمی-كردی»، «آی دیلبر- تركی»، «كراوه-كردی»، «ایار ایار- هرمزگان»، «ای سوزه سوزه-لرستان»، «گل پامچال-گیلان»، «لبخند-بندرعباس»، «دست به دستمالم-بختیاری»، «درنه جان، عزیز جون-مازندران»، «دی بلال-بختیاری»، «ای سركتل»، «شیری بگو- لری»، «دختر بویراحمدی»، «شكار آهو»، «آرمون پنچ تیر پرون-لرستان» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سودابه سالم سرپرست و رهبر اركستر كوبه ای و آوازی كودكان و نوجوانان ایران «ودا» بعد از برگزاری این كنسرت اظهار داشت: به اعتقاد من این اجرا یك نوع سفر فرهنگی در جغرافیای ایران بود. من براین باورم امروز حق همه كودكان كشورم است كه روی این صحنه باشند. آنها علاوه بر بهداشت و امنیت، دانش باید با فرهنگ های مختلف دیگر كشورها هم آشنا گردند كه متأسفانه هم آموزش و پرورش و هم رسانه ملی در این حوزه كوتاهی می كنند.
وی اضافه كرد: تالار وحدت تنها سهم كودكان پایتخت نیست و سایر كودكان ایرانی هم باید بتوانند در این تالار بزرگ هنر نمایی كنند. از جانب دیگر من امیدوارم بزودی شرایطی پیش بیاید كه بتوانم با كودكان كار جنوب شهر هم كنسرتی را برگزار كنم.

آرزوی یك رهبر اركستر برای جشنواره موسیقی فجر
اركستر «چكاوك» از مجموعه های فعال حوزه موسیقی ایرانی هم كه طی سال های اخیر تلاش در اجرای رپرتوارهای پرطرفدار موسیقی در سال های اخیر را داشته طی ششمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر كنسرتی را در تالار وحدت اجرا كرد.
این اركستر غیردولتی در كنسرت پیش روز به اجرای قطعاتی همچون «دل بی قرار»، «مخلوق»، «آی دنیا»، «شب پرستاره»، «شانه»، «می گذرم تنها»، «تك درخت» و تعدادی دیگر از آثار را برای تماشاگران عرضه كرد.
رضا شایسته سرپرست اركستر «چكاوك» در بخش هایی از این كنسرت با اشاره به حضور این مجموعه در جریان برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: متأسفانه جشنواره موسیقی فجر سال جاری مورد بی مهری قرار گرفته به صورتی كه برخی از دوستان هنرمندمان ما سال جاری در جشنواره حضور ندارند. به هر حال امیدوارم كه دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم و جشنواره موسیقی فجر در سال های بعد بتواند همچون گذشته پررونق برگزار گردد.
وی در بخش دیگری از برنامه خاطرنشان كرد: اركستر چكاوك همچون مجموعه های فعال موسیقی ایرانی است كه بدون هیچ حمایتی از جانب دولت آثار خویش را روی صحنه می برد و باید بگویم تنها انگیزه ما حمایت شما عزیزان است كه برای ما بسیار مهم می باشد.

بررسی روند ترانه سرایی در تاریخ موسیقی ایران
سومین نشست پژوهشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم روز دوشنبه بیست و هشتم بهمن ماه با حضور عبدالجبار كاكایی و محمد مفتاحی در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار گردید.
عبدالجبار كاكائی بعنوان اولین سخنران در این جلسه ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اضافه كردن بخش پژوهشی در حوزه موسیقی بیان نمود: ای كاش در كنار بخش نظارت، بخش پژوهش هم باشد و این نشست ها به جشنواره های فجر معطوف نباشد و ادامه پیدا كند. متأسفانه منابع مكتوب در حوزه آثار كلامی كه با موسیقی تلفیق شده، خیلی كم هستند. برای مثال در منطقه ایلام وقتی كسی از دنیا می رود افراد دور هم جمع می شوند و مور و مویه می كنند اما تذكره نویسان سراغ افرادی كه این شعرها را می خواندند، نمی رفتند.
كاربرد ترانه در تلفیق با موسیقی، روایت دوران شكوفایی ترانه در موسیقی، انتقاد از برخی موزیسین به علت عدم مطالعه كافی در خلق ترانه و موسیقی، توجه به موضوعات جنسیتی در خلق ترانه و نقش ترانه در تولید آثار موسیقایی در مناسبت به اوضاع جامعه از دیگر نكاتی بود كه عبداالجبار كاكایی در این جلسه به آن اشاره نمود.
محمد مفتاحی شاعر و پژوهشگر ادبی هم كه بعنوان یكی دیگر از سخنرانان در این جلسه حضور داشت با عرضه توضیحاتی در روند تاریخی ترانه سرایی در موسیقی ایران به برنامه موسیقی «گل ها» اشاره نمود و اظهار داشت: من با برنامه «گل ها» مخالف نیستم، اما این برنامه باعث شد موسیقی از حالت كوچه بازاری خارج و به رادیو راه پیدا كند.
تشخیص بین ترانه خوب با بد، كاهش دانش ادبی برخی ترانه سرایان آثار موسیقایی هم از دیگر نكاتی بود كه محمد مفتاحی در این جلسه به آن اشاره نمود.

گروه «هوران» به سرپرستی بهروز قهاری و خوانندگی صبح فلاحتی در تالار رودكی، كوراتت «خلیج فارس» به سرپرستی امین غفاری د رتالار رودكی، گروه «نغمه گردان» به سرپرستی احسان عبایی، گروه «همنوازان وداد» به سرپرستی كیارش داوودی و «همنوازان فاخته» به سرپرستی خشایار پارسا در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، گروه «ایشم» به سرپرستی ژاله احمدی، «كادوس» به سرپرستی آرمین فریدی و برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در تالار سوره، گروه «شیمشك» به سرپرستی محمد حسین درابلو در برج آزادی و آرون افشار در سالن میلاد نمایشگاه گروه ها و هنرمندانی بودند كه در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودكی، بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان است.
۸۲ گروه موسیقی در بخش های موسیقی دستگاهی، نواحی، كلاسیك، بین الملل، پاپ، اركسترال، تلفیقی، بانوان، كودك و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می پردازند.

1398/11/29
15:05:39
5.0 / 5
4128
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , جشنواره , حوزه هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر