مروری بر كارنامه فیلمسازان جوان؛

جشنواره فجر ویترین استعدادهای تازه

جشنواره فجر ویترین استعدادهای تازه به گزارش كنكور هنر مروری كوتاه بر حضور فیلمسازان جوان در دوره های اخیر جشنواره فیلم فجر نشان از آن دارد كه استعدادهای نوظهور پشتوانه اصلی سینمای ایران در سال های اخیر بوده اند.



به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، محسن انیسی فارغ التحصیل سینما در رشته كارگردانی، در چارچوب یادداشتی تحلیلی به مرور كارنامه فیلمسازان جوان در دوره های اخیر جشنواره فیلم فجر پرداخته و ضمن آن بر اهمیت نقش استعدادهای نوظهور در پیشرفت سینمای ایران تاكید كرده است.
متن این یادداشت تحلیلی كه با عنوان «با جوانان كارها دشوار نیست» در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است را در ادامه می خوانید؛
«شبی كه ماه كامل شد»، «رد خون»، «سرخ پوست»، «متری شیش و نیم» و «مسخره باز» عنوان برخی از مهمترین فیلم های نمایش داده شده در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر بود. فیلم هایی كه توجه خیلی از منتقدان و مخاطبان را به خود جلب كرد و اتفاقاً وجه اشتراك همه آنها در جوان بودن كارگردانانی است كه ساخت این آثار را برعهده داشتند.
مروری بر فیلم های موفق یك دهه اخیر سینمای ایران نشان داده است كه این مورد نه یك اتفاق مقطعی بلكه ادامه ای بر روندی است كه از سال های ابتدایی دهه ۹۰ و با ورود جدی چند فیلمساز جوان به این حوزه شروع شده است و این روزها هم با قوت به مسیر خود ادامه می دهد. روندی كه به نظر می آید با توجه خبرهایی كه از گوشه و كنار سینمای ایران شنیده می شود مقرر است در جشنواره سی وهشتم فیلم فجر هم با قدرت به كار خود ادامه دهد.
البته همواره دغدغه هایی نسبت به بی توجهی به نسل جوان هم وجود دارد بخصوص آنكه در چند دوره اخیر برگرازكنندگان جشنواره فیلم فجر حداقل در مرحله انتخاب آثار نگاهی ویژه به آثار فیلمسازان سرشناس داشتند؛ نگاهی كه بیشتر از توجه به وجوه كیفی آثار این فیلمسازان، معطوف به بزرگی نام آنها بود. نگاهی كه اصرار بر ادامه آن در جشنواره فجر امسال، ظرفیت را برای حضور استعدادهای جدید و معرفی آنها به سینمای ایران و البته رشد كیفی سینما در سال های آینده می كاهد.
پوست اندازی سینمای ایران با فیلمسازان جوان
از همان سال های ابتدایی دهه ۶۰ كه حضور فیلمسازانی همچون ابراهیم حاتمی كیا و رسول صدرعاملی نوید حضور چهره ای جوان را در سینمای بعد از انقلاب می داد تا دهه ۷۰ و ۸۰ كه فیلمسازانی چون مجید مجیدی و رضا میركریمی و اصغر فرهادی به جمع فیلمسازان مهم سینمای ایران اضافه شدند، جشنواره فیلم فجر همیشه مهمترین سكوی پرش این فیلمسازان جوان بوده است.
جشنواره فیلم فجر با وجود همه انتقاداتی كه به دوره های مختلف آن وارد بوده است، در اغلب دوره ها توانسته وظیفه خویش را در زمینه معرفی چهره های جوان و فراهم كردن شرایط بیشتر دیده شدن آنها فراهم آورد در واقع جشنواره فیلم فجر با وجود همه انتقاداتی كه به دوره های مختلف آن وارد بوده است، در اغلب دوره ها توانسته وظیفه خویش را در زمینه معرفی چهره های جوان و فراهم كردن شرایط بیشتر دیده شدن آنها فراهم آورد. كیست كه نداند ابراهیم حاتمی كیا، رسول ملاقلی پور، رسول صدرعاملی، مجیدی مجیدی، رضا میركریمی، اصغر فرهادی و یا نمونه های متاخرتر فیلمسازان صاحب نام سینمای ایران همچون محمدحسین مهدویان، نرگس آبیار، بهروز شعیبی و سعید روستایی همه فیلمسازانی هستند كه به واسطه جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به مخاطبان سینمای ایران شناسانده شدند؟
فیلمسازان مهمی كه هر كدام با در زمان ورود جدی خود به فیلمسازی توانستند اثرات مهمی را در جریان كلی فعالیت سینمای ایران بگذارند و اتفاقاً بعد از آنها مسیر سینمای ایران در زمینه تولید آثاری جنگی، اجتماعی، سیاسی و … دستخوش تغییر شده است؛ اتفاقی كه بدون شك تاثیر مستقیمی با نگاه تحول خواه جوانان دارد.
آمارهایی جالب درباره موفقیت های فیلمسازان جوان
هر ادعایی برای اثبات هم به سند دارد. هر چند كه یك نگاه كلی به وضعیت حضور فیلم های مختلف در جشنواره فیلم فجر و همینطور حضور این آثار در گیشه سینماها و استقبال مخاطبان از این فیلم ها به خوبی نشان داده است كه حضور جوانان در دوره های مختلف چگونه توانسته سینمای ایران را از حالت رخوت و خمودگی خارج كند، اما ما برای اثبات این ادعا مروری كوتاه بر ۴ دوره اخیر جشنواره فیلم فجر می نماییم تا ببینیم چند در صد از مهمترین فیلم هایی كه در این دوره ها جایزه گرفتند، ساخته فیلمسازان جوان بوده است:
دوره سی وچهارم (۱۳۹۴)
یكی از طلایی ترین دوره هایی حضور جوانان در جشنواره فیلم فجر كه دو فیلمساز فیلم اولی اغلب جوایز جشنواره را از آن خود كردند.
فیلم های شاخص تولید شده توسط فیلمسازان جوان؛ ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان)، ابد و یك روز (سعید روستایی)، نفس (نرگس آبیار)، خشم و هیاهو (هومن سیدی)
جوایز اصلی به كدام فیلم ها رسید؟ در این دوره «ابد و یك روز» ۷ سیمرغ، «ایستاده در غبار» ۳ سیمرغ، «خشم و هیاهو» و «نفس» هر كدام یك سیمرغ بلورین را از آن خود كردند.
دوره سی وپنجم (۱۳۹۵)
در این دوره با وجود حضور فیلمسازانی سرشناس از نسل های مختلف سینمای ایران علاوه بر رسیدن اغلب جوایز مهم جشنواره مثل جوایز بهترین فیلم، بهترین كارگردانی و…، جایزه بهترین فیلم تماشاگران هم به ساخته فیلمسازی جوان رسید.
فیلم های شاخص تولید شده توسط فیلمسازان جوان؛ ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان)، بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، تابستان داغ (ابراهیم ایرج زاد)، ویلایی ها (منیره قیدی)، سد معبر (محسن قرائی)
جوایز اصلی به كدام فیلم ها رسید؟ «ماجرای نیمروز» در این دوره ۴ سیمرغ را از آن خود كرد. «بدون تاریخ، بدون امضا» و «ویلایی ها» هر كدام سه سیمرغ و «تابستان داغ» دو سیمرغ شكار كردند. سهم «سدمعبر» نامزدی در ۴ رشته بود.
دوره سی وششم (۱۳۹۶)
در چند در این دوره فیلمسازان قدیمی تر همچون ابراهیم حاتمی كیا و بهرام توكلی هم با آثارشان یعنی «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» خوش درخشیدند ولی جوان ها هم سهم قابل ملاحظه ای در كسب جوایز آن دوره داشتند.
فیلم های شاخص تولید شده توسط فیلمسازان جوان؛ داركوب (بهروز شعیبی)، مغزهای كوچك زنگ زده (هومن سیدی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، بمب، یك عاشقانه (پیمان معادی)، لاتاری (محمدحسین مهدویان)
جوایز اصلی به كدام فیلم ها رسید؟ هومن سیدی با «مغزهای كوچك زنگ زده» چهار سیمرغ اصلی را شكار كرد. به «عرق سرد» سه سیمرغ رسید و «داركوب» و «بمب، یك عاشقانه» هر كدام دو سیمرغ شكار كردند. «لاتاری» هم هرچند فقط در یك بخش نامزد شد ولی یكی از جنجالی ترین فیلم های دوره ۳۶ ام فجر بود.
دوره سی وهفتم (۱۳۹۷)
اغلب جوایز مهم این دوره همچون بهترین فیلم، كارگردانی، سیمرغ های بازیگری، جایزه ویژه هیئت داوران و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم های فیلمسازان جوان رسید.
فیلم های شاخص تولید شده توسط فیلمسازان جوان؛ شبی كه ماه كامل شد (نرگس آبیار)، ماجرای نیمروز: رد خون (محمدحسین مهدویان)، سرخ پوست (نیما جاویدی)، متری شیش و نیم (سعید روستایی) و مسخره باز (همایون غنی زاده)
جوایز اصلی به كدام فیلم ها رسید؟ سهم «شبی كه ماه كامل شد» از جوایز این دوره شش سیمرغ بلورین بود. «رد خون» چهار سیمرغ را از آن خود كرد. «متری شیش ونیم» و «مسخره باز» هر كدام سه سیمرغ گرفتند و «سرخ پوست» یك سیمرغ را از آن خود كرد.
وضعیت امسال فیلمسازان جوان چطور است؟
مسیری كه در خلال چند سال قبل به واسطه توجه ویژه به فیلمسازان جوان و اعتماد و سرمایه گذاری بر روی آثار آنها هموار شده است، شرایط را به شكلی پیش برده كه امسال در یك اتفاقی مهم، ۳۷ فیلمساز فیلم اولی برای حضور در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر ثبت نام كرده اند.
همین تعداد ۳۷ فیلم، به تنهایی می تواند گواهی بر این باشد كه علاقه سرمایه گذاران در سینمای ایران در خلال چند سال قبل بیشتر به سمت فیلمسازان جوان متمایل شده است. البته كه صرف افزایش تعداد آثار تولید شده دلیل اثبات افزایش كیفیت آنها نیست ولی بدون شك دلیلی بر افزایش اعتماد نسبت به نسل جوان می تواند باشد.
امسال هم در بین فیلمسازانی كه با فیلم های اول خود خواستار حضور در بزرگترین گردهمایی سینمای ایران شده اند، نامهای جالب توجهی دیده می شود؛ از سعید ملكان گرفته كه پس از سال ها گریموری و تهیه كنندگی حالا با «روز صفر» نخستین تجربه كارگردانی خویش را كسب می كند تا محمد كارت و سیاوش سرمدی كه پس از سال ها مستندسازی قصد دارند با فیلم های «شنای پروانه» و «اوج ۱۱۰» وارد دنیای فیلمسازی داستانی شوند.
امیرعباس ربیعی، حمید بهرامیان، عباس امینی و سحر مصیبی هم بخشی از فیلمسازان فیلم اولی ای هستند كه امسال می خواهند با ساخته های خود، برای نخستین بار شانس رقابت در بزرگترین رویداد سینمایی كشور را به دست آورند.

1398/10/07
09:56:18
5.0 / 5
2706
تگهای خبر: اجرا , بازیگر , پروانه , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر