مستندسازی بحرانی فصل جدیدی در سینمای ایران است

مستندسازی بحرانی فصل جدیدی در سینمای ایران است كنكور هنر: رویداد مستندسازی بحران، به همت كمان مدیا در خانه گفتمان شهر (وارطان) اجرا شد.


به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، رویداد مستندسازی بحران چهارشنبه ۲۲ آبان در خانه گفتمان شهر (وارطان) انجام شد كه طی آن چهار مستند «سایه های روشن» ساخته حسین نشاطی، «شبیه سازی آقای زرد» ساخته ماهان خمامی پور، «حلب: سكوت جنگ» ساخته امیر اصانلو و «فقدان» ساخته فاطمه ذوالفقاری كه همه محصول كمان مدیا به مدیریت زكریا زرگانی هستند نمایش داده و به جنبه های مختلف مستندسازی در بحران اشاره شد. سه مستند «سایه های روشن»، «شبیه سازی آقای زرد» و «حلب: سكوت جنگ» با محوریت حمله داعش به حلب و «فقدان» كه روایت خانواده ای در زلزله سرپ لذهاب است، بعنوان نمونه هایی از مستندسازی در بحران به علاقه مندان نمایش داده شد. در این اكران خصوصی چهره هایی نظیر گلی امامی، هنگامه گلستان، روبرت صافاریان، جهانبخش نورایی، احمد طالبی نژاد، شهرام مكری، نسیم احمدپور، شادی قدیریان، فائزه عزیزخانی، سحر عصرآزاد، كبوتر ارشدی، رئوفه رستمی، رامین مستقیم، ساسان گلفر و... حضور داشتند. احمد طالبی نژاد در این رویداد درباره مفهوم مستندسازی بحران اظهار داشت: مستند سازی بحران، فصلی تازه در سینمای مستند ایران است كه باید به ابعاد مختلف آن توجه داشت و آنها را بررسی كرد. سپس ماهان خمامی پور یكی از مستندسازان بیان كرد: من از تهران ماجرای آقای زرد را شنیده بودم و با امیدواری كمی از این كه او را پیدا كنم راهی حلب شدم. اما در نهایت او را یافتم و هر كس درباره او چیزی می گفت. من اما روایت خودم را از آقای زرد ساختم. اسم فیلم را هم گذاشتم «شبیه سازی آقای زرد» تا برمبنای نظریه بودریار، حقیقت آقای زرد را شبیه سازی كرده باشم. بازگویی یك ویرانی مهیب در مستندی از حلب امیر اصانلو هم از تجربه ساخت «حلب: سكوت جنگ» چنین اظهار داشت: آن چه مرا در مواجهه با حلبِ بعد از جنگ حیرت زده كرده بود، ویرانی ای بود كه جنگ بر جا گذاشته بود و در این مستند تلاش كردم تا آن ویرانی مهیب را بازنمایی كنم. در این قسمت از برنامه، گلی امامی نقدی به مستند امیر اصانلو وارد كرد و اظهار داشت: مستند شما بیشتر از آن كه فیلم مستند باشد، قاب عكسهایی است بی هیچ توضیحی. گرچه برخی آنرا روایت شاعرانه از جنگ توصیف كردند ولی باید دید ۷۰ سال بعد چه چیزی از این مستند برای نسل های بعد می ماند. آیا لازم نیست یك فیلم مستند شناسنامه ای داشته باشد كه آنرا برای دوران های دیگری نیز قابل استفاده كند؟ امیر اصانلو، در دفاع از ساخته خویش خطاب به گلی امامی چنین اظهار داشت: تلاش من ثبت بی واسطه واقعیت و مواجهه عریان تماشاگر با آن چیزی بود كه از جنگ بر جا مانده است و هر توضیح و تفسیری را برای آن اضافه می دیدم. واكنش آدم ها در مواجهه با گذشته سپس فاطمه ذوالفقاری كارگردان «فقدان» درباره مستند خود اظهار داشت: همیشه می خواستم ببینم آدمها در مواجهه با گذشته و آن چه كه دیگر تمام شده چه واكنشی دارند. وقتی سرپل ذهاب زلزله آمد فرصت را مناسب دیدم تا دوربینم را بردارم و ببینم آدمها با آواری كه از گذشته بر جا مانده چه مواجهه ای دارند، این شد كه مستند «فقدان» شكل گرفت. رامین مستقیم خبرنگار لس آنجلس تایمز در تهران، به كارگردان «سایه های روشن» نقدی وارد كرد و اظهار داشت: موضعی كه دوربین شما از رخداد جنگ در سوریه ملتهب كه در آن اقوام مختلف با افكار و آرای مختلف حضور دارند اتخاذ كرده، بسیار یكسویه است و لازم بود تا شما بی طرف تر روایت خودرا از حضور داعش در حلب عرضه كرده و وضعیت زنان سوری را در آن جا بی طرف به تصویر بكشید. حسین نشاطی در دفاع از ساخته خود اظهار داشت: من تلاش كردم تا مشاهدات عینی خودم را بی واسطه با تماشاگر به اشتراك بگذارم. مستند «حلب: سكوت جنگ»، مستند برگزیده ایدفای ۲۰۱۸ و «فقدان» نماینده امسال سینمای مستند ایران در بخش استعدادهای درخشان ایدفا هستند. همین طور «شبیه سازی آقای زردپوش» مستند برگزیده جشنواره بین المللی فیلم كلگری كاناداست.


منبع:

1398/08/26
19:10:58
5.0 / 5
4471
تگهای خبر: اجرا , تصویر , جشنواره , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر