140 هزار دانش آموز صدمه دیده اجتماعی، نیازمند درمان

140 هزار دانش آموز صدمه دیده اجتماعی، نیازمند درمان به گزارش كنكور هنر معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ۱۴۰ هزار دانش آموزبه درمان در حوزه های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند اظهار داشت: همینطور ۳۰ درصد دانش آموزان ما نیازمند توانمندسازی هستند و اگر توانمندی نكنیم در معرض صدمه قرار می گیرند. ۱۰ درصد هم در معرض صدمه قرار دارند كه احتیاج به مداخله و كمك دارند.


علیرضا كاظمی در گفتگو با ایسنا، صدمه های اجتماعی را همچون مهمترین چالش های نظام دانست و اظهار نمود: حالا دغدغه های بسیاری وجود دارد و حل آن جزو اولویت های اول نظام است. مجموعه دستگاه ها به صورت هم افزا در كنار یكدیگر كار می كنند تا صدمه های اجتماعی را كاهش دهند و كنترل كنند و توانمندی مردم و مسؤلان را بالا ببرند.
وی ادامه داد: صدمه های اجتماعی را می توان به دو بخش صدمه های ناشی از مصرف مواد مخدر و دوم صدمه های ناشی از مشكلات و فشارهای روحی و روانی تقسیم بندی كرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در هر دو حوزه نیازمند كار فراوان هستیم و شاید بخش اعظم صدمه ها به بخش اول و ناشی از مصرف مواد مخدر برگردد اظهار داشت: صدمه هایی كه خانواده ها در حوزه مواد مخدر دارند سبب می شود اختلالاتی متوجه فرزندان آنها شود.
كاظمی افزود: ما نخستین كاری كه باید در آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مربوط انجام دهیم مشخص كردن وضعیت است؛ با استفاده از سه درگاه، اطلس صدمه های اجتماعی را تدوین كردیم. درگاه اول، غربالگری سه میلیون دانش آموز متوسطه اول بود. حالا آگاه هستیم كه كدام مدرسه در كدام منطقه و استان گرفتار بیشترین صدمه است.
وی ادامه داد: درگاه دوم سامانه نماد است. طبق این طرح ملی، دانش آموزان در راه شناسایی قرار می گیرند و با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف تحت توانمندسازی و یا درمان قرار می گیرند. درگاه سوم هم سامانه پایش صدمه های اجتماعی یا سامانه مدیریت مورد در آموزش و پرورش است. بر این اساس مدیران مدارس باید در این طرح فرم هایی را پر كرده و موردی به ما اطلاع دهند.
كاظمی به نتایج غربالگری ها و پایش های صدمه های اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: نتایج كلی نشان دهنده آن است كه یك درصد دانش آموزان نیازمند درمان هستند؛ یعنی كاملا صدمه دیده اند و احتیاج به درمان دارند. به عبارتی ۱۴۰ هزار دانش آموز به درمان در حوزه های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در صدمه ها ۲۴ شاخص در پنج محور داریم كه بعنوان مثال در حیطه سلامت روان شامل اضطراب، افسردگی، خشم، عزت نفس، امید، خوش بینی، نشاط و... می شود اظهار داشت: ۳۰ درصد دانش آموزان ما نیازمند توانمندسازی هستند و اگر توانمندی نكنیم در معرض صدمه قرار می گیرند. ۱۰ درصد هم در معرض صدمه قرار دارند كه احتیاج به مداخله و كمك دارند.
وی افزود: بعنوان مثال شاخص "اضطراب" در شاخصهای اختلالات روان رتبه بالاتری نسبت به دیگر اختلالات را داراست و استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، گلستان و كرمان در صدر هستند و بیشترین آمار را دارند. در اختلالات یادگیری هم استان های گلستان، خراسان رضوی، تهران، كرمان و فارس در بالای جدول هستند.
كاظمی به تهیه نقشه سلامت روان و جلوگیری از صدمه ها و تدوین استراتژی ها، راهكارها و اولویت ها اشاره نمود و اظهار داشت: برنامه های پیشگیرانه صدمه های اجتماعی در حال اجراست.



1398/08/22
19:24:03
5.0 / 5
4344
تگهای خبر: اجرا , دستگاه , رمان , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر