كمبود ۱۲۵ هزار مربی و مشاور در مدارس

كمبود ۱۲۵ هزار مربی و مشاور در مدارس به گزارش كنكور هنر معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان كمبود مشاوره در مدارس اظهار داشت: به ازای هر ۱۲ دانش آموز به یك مشاور نیاز داریم و الان با كمبود ۳۵ هزار مشاور و حدود ۹۰ هزار مربی پرورشی مواجه هستیم.



به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا علیرضا كاظمی در سلسله نشست های خبری آموزش و پرورش در دهه مبارك فجر كه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار گردید با اشاره به اینكه معاونت پرورشی زاییده و مولود انقلاب است، اظهار داشت: تقدیم ۴۰ هزار شهید فرهنگی و جانباز و دهها هزار جانباز و آزاده یادآور شروع پرشكوه فرهنگیان در دفاع مقدس و انقلاب باشد.

وی اضافه كرد: معاونت پرورشی در دوره ای ادغام شد و بعد از تصویب قانون احیای معاونت پرورشی، مجدداً تشكیل شد. اردوگاه ها همچون فضاهای فرهنگی هستند در ابتدای انقلاب ۳۵ اردوگاه داشتیم كه امروز به ۳۰۵ مورد رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سال قبل ۱۵ میلیون نفر روز اردو در فضاهایی كه در اختیار آموزش و پرورش است برگزار كردیم، اظهار داشت: نمازخانه ها هم در خود مدرسه ها می تواند منشا اثرات بسیاری باشد. در ابتدای انقلاب متداول نبود كه مدارس نمازخانه داشته باشند اما امروز در ۵۳ هزار مدرسه نمازخانه استاندارد و نیمه استاندارد داریم. توجه به كانون های فرهنگی هم مدنظر بوده است.

كاظمی با اشاره به اینكه ۳۰ كانون در ابتدای انقلاب داشتیم كه حالا به ۱۲۰۰ مورد رسیده است، اظهاركرد: به كتاب و كتابخوانی هم توجه شده است و۶۳ هزار كتابخانه در مدارس داریم كه رشد ۲۲۰ درصدی را نسبت به اول انقلاب نشان داده است.

وی اضافه كرد: ۱۱۶ میلیون جلد كتاب داریم و سرانه كتاب ۵.۶ به ازای هر دانش آموز است. چهار تشكل رسمی سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی و سازمان جوانان هلال احمر فعال می باشند كه بیشتر از ۵۰ درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده اند.

كاظمی به بهره گیری از نهاد روحانیت در فضاهای مختلف در چارچوب ائمه جماعات اشاره نمود و اظهار داشت: ۲۰ هزار نفر از روحانیون ائمه جماعات در مدارس هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه دو ماموریت اصلی را برای خود تعریف كرده ایم، اظهاركرد: نخست غنی سازی اوقات فراغت و دوم بسترسازی برای شناسایی و شكوفایی استعدادهای دانش آموزان در ساحت های تربیتی است. برگزاری اردوها، مسابقات فرهنگی، توجه به مناسبت های سیاسی و اجتماعی از دیگر برنامه هاست.

وی افزود: شورای دانش آموزی، یاوران معروف، همیار پلیس، همیار مشاور و… از تشكل هایی هستند كه به نهادینه شدن هنجارها كمك می كنند.

كاظمی با اشاره به مسابقات قرآنی در سطح كشور اظهار نمود: حدود ۳۰۰۰ حافظ كل قرآن در سال های نه چندان دور تحویل جامعه داده ایم. حالا یك میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز در نهضت ملی حفظ قرآن شركت كرده اند و سالانه هفت میلیون نفر رشته در مسابقات و رشته های مختلف قرآنی شركت می كنند.

وی افزود: توسعه مهارت های ارتباطی، فضای مشاوره و جلوگیری از صدمه های اجتماعی از دغدغه های ماست. ۴۵ هزار مربی پرورشی و ۱۲ هزار مشاور در سطح مدارس داریم. مهمترین برنامه ما توسعه فرهنگ مشاوره و كوشش برای ارتقای توانمندی ها و مهارت های دانش آموزان در بخش های مختلف است كه در اداره كل امور مشاوره دنبال می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح نظام جامع مشاوره اظهار نمود: این طرح در كمیسیون فرعی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و منتظر طرح در صحن علنی است.

كاظمی درباره میزان كمبود مشاوره در مدارس اظهار داشت: هر ۱۲ دانش آموز به یك مشاور نیاز دارد و الان با كمبود ۳۵ هزار مشاور روبرو می باشیم. مربی پرورشی استانداردهای متفاوتی دارد. حدود ۹۰ هزار مربی پرورشی هم كمبود داریم البته معضل نیروی انسانی مربوط به همه حوزه هاست.

وی درباره بروز صدمه های اجتماعی و راهكارهای كاهش صدمه ها اظهاركرد: همه صدمه ها نشات گرفته از كم مهارتی دانش آموزان، كاهش تاب آوری، خشونت و… است. سه میلیون دانش آموز متوسطه را در یك آزمون غربالگری شركت دادیم، نیمرخ سلامت و نقشه خطرپذیری را ترسیم كرده ایم و برنامه های توانمندسازی را بر مبنای ان تدوین و اجرا می نماییم. توسعه مهارت ها و فضایل اخلاقی در ۲۳ هزار واحد آموزشی در حال اجراست.

كاظمی اضافه كرد: طرح «نماد» هم برای رسیدگی به مسائل اورژانسی اقداماتی انجام می دهد. تقویت هسته های مشاوره و كوشش برای توسعه و ترویج فرهنگ مشاوره و استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در چارچوب طرح همیار مشاور هم دنبال می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه منشور حقوق دانش آموزی برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش داده شده است و امیدواریم مراحل خویش را بپیماید و به تصویب برسد، اظهار داشت: آیا دستاوردها و خروجی مجلس و شوراهای دانش آموزی نتیجه تربیت موفق سیاسی - اجتماعی نیست؟ ما در این زمینه خوب عمل كردیم و نسل جوانی شجاع و نقاد داریم.

وی اضافه كرد: در حوزه تربیت دینی قبول داریم كه امكان دارد به اندازه ای كه در حوزه دینی سرمایه گزاری نموده ایم، انتظاراتمان برآورده نشده باشد البته اجبار و اجبار در آموزه های دینی جایگاهی ندارد و ما هم آنرا نمی پذیریم اما معتقدیم باید فضای مدارس آماده و مهیا باشد. جوانان مومن، متدین، انقلابی و دین باوری داریم كه در صحنه اجتماع حاضر هستند و باید آنان را هم ببینیم.

كاظمی با اشاره به ظرفیت حوزه علمیه اظهار داشت: ۱۸ تا ۲۰ هزار ائمه جماعات روحانی داریم، بیشتر از ۴۰۰۰ روحانی تبلیغی به مدارس اعزام می شوند و حدود ۳۰۰۰ طلبه مستقر بعنوان مشاوران دینی در مدارس داریم. به تازگی هم طرح سربازطلبه را اجرا كرده ایم و ۵۰۰ طلبه تحت این عنوان مشغول هستند و امید است این ظرفیت به ۱۰۰۰ مورد امسال افزایش یابد.
تعداد تنبیه بدنی در مدارس اندك است
وی درباره تنبیه بدنی دانش آموزان اظهاركرد: تنبیه بدنی را نمی پسندیم و آنرا محكوم میكنیم. به نظر می آید كمی در حق معلمان اجحاف می شود. در مدارسی با این گستردگی تعداد اندكی تنبیه صورت می گیرد. عدد بالا نیست اما فضاسازی سنگین است. توانمندسازی دانش آموزان و همكاران در حوزه بهداشت و سلامت روان را دنبال می نماییم. مشاوره فردی هم انجام می شود و اگر موارد خاصی رخ دهد مرجع رسیدگی به تخلفات به آن رسیدگی می كند.




1397/11/16
15:34:23
5.0 / 5
5088
تگهای خبر: اجرا , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر